No country for old men, blääääää | SPOILERVARNING!
Hade sjukt höga förväntningar på den här filmen men fyfan vad besviken jag blev. Hatade att Josh Brolin bara dör sådäroch vad hade "sugar" egentligen för funktion i det hela, var han bara ute efter pengarna? Sen så dog Woody:( GAAAH! Har jag missat något?
försökte kolla två gånger. stängde av ..de gick bara inte...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Peppis Tack! Efter man såg Lleweryn ligga där i hotellrummet tänkte jag fan stänga av, men ville se om det hände något som gjorde filmen bra igen! Men nope!Nej Tell me why!
Kommer säkert vinna oscar för bästa film och det håller jag med om. Jag fann den väldigt underhållande och välskriven. Big up till bröderna Coen. En av de bättre filmerna jag sett under årets gång.
alxpds X0 Tyckte den var jävligt bra bara, på alla sätt. älskade karaktären sugar, berättartekniken, Tommy Lees karaktär och de andra sherifferna. Mycket bra film. Gillade även att den inte följde den vanliga hollywooddramaturgin. För det är jag så trött på så jag kan dö. Jag skiter i om hjälten vinner och får tjejen. Det ger mig inget.
håller med gaia här, riktigt bra film!
GAIA Underhållande var den absolut, men den hade sina toppar och dalar, det var dalarna som förstörde filmen för mig. Nej Håller med att karaktärerna var absolut bra. Maken till "Sugar" har man ju aldrig sett förut. Med ett jävla lufttryckvapen dessutom. Tyckte även om skådespeleriet. Dock ser jag inte varför berättartekniken är något att höja ögonbrynen åt. Att man för lyssna på en cynisk narrator är ju inte första gången? Men som jag sa till GAIA, det var filmens dalar som förstörde det för mig. Att Llewelyn dör bara sådär, vem fan är "sugar" egentligen bland annat. Well, får väl försöka se den igen då...
Hmm, för mig hade den inga dalar direkt. Tycker den cinematografiskt var svinbra. Intressant och välskrivet manus och skönt tempo i filmen.
sjukt bra film, kräver ju dock lite mer av den som tittar än de flesta filmer.. När Chigurh (inte sugar) slutligen förlorar kontrollen han tror sig ha över tillvaron när han blir påkörd från sidan trots att han gör allträtt, hans förändring efter det när han låter pojkarna som sett honom leva istället för att sätta en steel rod i pannan på dem som med alla andra.. den handlar ju om jakten, jägaren och villebrådet o.s.v o.s.v.. ingen film som bara ska gå från början till slut som enkel underhållning.. tycker dock inte det var 2007s bästa, inte alls..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
svinbra film, inte ett fel
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!
Mycket bra film. Jag hoppas Javier Bardem vinner en oscar för bästa manliga biroll.
"There's an apple in the pussy mouth..."
"Att man för lyssna på en cynisk narrator är ju inte första gången?" Amen, det har du rätt i. Manuset ja. Briljant.
Joel413 Vet att han inte heter "sugar", tog bara det eftersom Llewelyn sa så när namnet togs upp. Plus att jag inte orkar skriva Chigurh. Sen att han inte blåser skallen av ungarna, kanske just för att de var barn? Han blåste ju inte skallen av snubben i affären? Ungarna såg ju ingenting och visste ingenting, varför skulle han blåsa skallen av dem? Visst, någonting går åt helvete, vilket han inte planerat men han förlorar ju fortfarande inte kontrollen. GAIA Har inget emot när hjälten dör i filmer, men jag tycker att absolut att man borde fått se hur händelseförloppet av Llewelyns död. Höll på att stänga av när man bara fick se honom ligga där på hotellrummet. Så enligt mig var det absolut en dal. En annan var, enligt mig, när "Sugar" helt plötsligt går rampage och döldar allt och alla. Vem fan är han, vem jobbar han för? Hade velat veta mer om honom och inte bara att han dödar folk på ett jävla coolt sett och tar beslut genom att singla slant. Visst lite mystik kring en karaktär är ju inte fel men här vet man ju knappt nånting. Kanske har missat vem han jobbade för osv osv.
nej Jaha, du menar så... My bad.
alxpds: tack vare att gubben vinner myntkastet ja.. jo han tappar kontrollen totalt.. tror du han bryr sig om folks ålder? visst det är ju bara en tolkning, sånt som bra filmer ofta lämnar många öppningar för.. tycker den intressantaste aspekten är den med jakten och den med moral, vad som är människors val, vad som kommer med slumpen, vem som bär skuld o.s.v.. finns massor av saker att snöa in på i den här rullen.. Llewelyn är ute och jagar och gör ett val som senare gör honm till villebråd, et är inte ens det giriga valet som råkar göra honom till den jagade utan det val han gör av omtanke, att åka tillbaka med vatten o.s.v o.s.v.. ok du gillar den inte, försöker bara nämna sånt som kan göra filmen mer intressant.. jag fattar inte den här jag vill se mer och veta mer grejen men alla är ju olika.. jag gillar filmer som låter en fylla i lite själv.. vad spelar det för roll vem han jobbar för specifikt? det är ingen film om nån verklig maffians uppbyggnad eller nåt, fyll i själv.. är väl ganska lätt att räkna ut att han jobbar för någon som har med droghandel att göra, eller så är han kanske frilansare och jobbar för alla möjliga eller nåt helt annat.. att man inte får se ett vspecifikt våldsdåd som ändå är såpass tydligt, mexarna som krälar från rummet, blodet och allt, tycker jag knappast kan ses som en dal i en film, har du inte sett samma sak tillräckligt många gånger?
Tänkte nyss starta en tråd om filmen. Bästa filmen jag sett på många år, ja nog bästa sedan Magnolia.
Fantasyisk film med grymma skådespelarprestationer! Joel413 Interesant tolkning. Jag tolkar det som att hjorten han skjuter i början flyr och återkommer som Chigurh. Det är dörför de kan lämna karaktären såpass "fri". På så sätt, precis som du säger, ansvarar Llewelyn för sitt eget förfall. Det ända jag har frågetecken kring ör vesentligheten av hans yrke. I sjukhuset sitter han och pratar om att han är svettsare med Carson. Men jag hade svårt att väva in den scenen med resten av filmen.
Joel413 ok du gillar den inte, försöker bara nämna sånt som kan göra filmen mer intressant.. - Och jag klagar inte, vill snarare säga tack. Alla tolkar ju saker på sitt sätt och som smutsig slampa sa, så har du en intressant tolkning.tack vare att gubben vinner myntkastet ja.. jo han tappar kontrollen totalt.. ¨-Då har vi olika syn på vad kontroll är. Han har ju kontroll över situationen när en bil plötsligt drar in i sidan på honom. Han hade ju aldrig kunnat förutspå eller kunna stoppa det. Det kan ju jämföras med att en meteorit slår in taket på bilen. Men han förlorar ju inte kontrollen. Han är ju lugn och sansad och behandlar situationen på ett bra sätt.att man inte får se ett vspecifikt våldsdåd som ändå är såpass tydligt, mexarna som krälar från rummet, blodet och allt, tycker jag knappast kan ses som en dal i en film, har du inte sett samma sak tillräckligt många gånger? -Visst har jag sett det förut, men scenen kan jämföras med att man inte skulle få se när Bill i "Kill Bill" dör. Hela filmen så får man ju se när en blir jagad, förväntningarna byggs upp och sen plötsligt får man bara se honom ligga död där...
vill också ha en bultpistol!
chase the clouds away
Jag uppfattade det som så att Chigurh var anlitad av samma snubbe som anlitade woody. Han som Chigurh senare blastade på kontoret, och anledningen till att woody kom in var för att tysta ner hela grejen, Chigurh drog helt enkelt för mycket uppmärksamhet till händelsen, lämmnade för mkt kroppar. eller? är jag ute o cyklar! :O
witty unpredictible talent and natural gang
bra skriven, bra skådespeleri. jag gillade däremot inte slutet.
A
Moderator
2008-01-21 20:42
jag gillade allt med den. kan inte minnas när en såhär bra film kom sist. kanske magnolia. eller royal tennenbaums. kanske inte rättvisa jämnförelser. Helt fantastisk film.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
helt underbar film. fast om man är van vid rush hour 3 och sån skit så kanske man inte uppskattar en bra film när man för engångsskull råkar se en.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!
nå jåå: fast vem har rätt att bestämma vad som är fin/ful filmkultur?
Så djuot behöver man inte gå, men man bör däremot kunna skilja på vad som är bra och fan som är fullkomligt skitdåligt.
Chelsea 4 - Aston Villa 4...Villains never say die!
hur kan man inte gilla denna filmen? som många redan har sagt så var den det bästa på väldigt länge. kommer nog kolla på den imorgon igen.
"Don't need a copy of Microsoft Office to Excel... Word."
Jag fullkomligt älskade filmen, bra berättat, intressanta karaktärer, bra skådespel, etc! Jag gillar att bli besviken över att huvudkaraktären dör, och jag tycker att sättet vi får veta att han är död på känns mer "överraskande". Det är "uppfriskande" att man inte får se honom "go out in a blaze of glory" à la Tony Montana och på så sätt blir det en film om hur heroisk Llewelyn var in i det sista. Chigurgh är en "en psykopatisk mördare" som är anlitad att återbärga de två miljonerna, han är principfast dock utan samvete, exempel på hans principfasthet är t ex mördar inte någon som vunnit på "kasta krona", han levererar pengarna till sin boss (det framkommer iaf i boken om jag minns rätt) och han mördar Llewelyns fru då han "lovat" det. Javier Bardem, som jag f.ö tycker är värd en Oscar. säger angående filmen: I think the movie speaks of a lack of meaning in violence. I embody violence, I am violence itself in the movie, and there is a man ... who is trying to understand the meaning of it and at the end there is no meaning.