Årets 10 bästa filmer (2007)
Nu lider ju året mot sitt slut och då kan det vara kul att lista årets filmer. Filmerna behöver inte ha 2007 som premiärår, vi räknar svensk biopremiär (även festivaler räknas) och filmer som inte haft biopremiär i sverige får ju även de räknas med om man känner för det. dessa tio är mina favoriter.
Du levande (Roy Andersson, Sverige)Syndromes and a Century (Apichatpong Weerasethakul, Thailand)Förvisningen (Andrej Zvyagintsev, Ryssland)Paraguayan Hammock (Paz Encina, Paraguay)Zodiac (David Fincher, USA)En studie i hämnd (Denis Dercourt, Frankrike)Inland Empire (David Lynch, USA)Frech Air (Ágnes Kocsis, Ungern)Vid himlens utkant (Faith Akin, Tyskland/Turkiet)Planet Terror (Robert Rodriguez, USA)* Svensk titel anges där det finns, annars används engelska titlar.
min lista har bara spelfilemr i långfilmsformat, en dokumentär som förtjänar att nämnas är
Helvetica (Gary Hustwit, USA). och två kortfilmer som förtjänar att nämnas är
Linerboard (Jens Jonsson, Sverige) samt
Theo Angelopoulos del ut
To Each His Cinema.
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!
La Vie En Rose, FR Half Nelson, USA Infödd Soldat, FR Hot Fuzz, UK 300, USA
PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
1. Transformers 2. resten...
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!
Oerhört dålig koll på vilka som kommit i år, men This is England är en favorit. Va fan, kom den förra året? SOm sagt... :)
jagvillocksåhaenblog.com
Jag skiter i ordningen... Transformers The Simpsons Movie Ratatouille I Now Pronounce You Chuck And Larry The Bourne Ultimatum 300 Oceans 13 kommer nog inte på fler....
300 ?300 ??????? sämsta fakkin filmen ever. jag säger zodiac, simpson och shooter. american pie glider in bara av ren rutin också.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
300 Zodiac Saw IV hmm.. kommer inte på mer just nu..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hot fuzz I am Legend Superbad Fracture 300 Rescue Dawn Hot Rod Några riktigt schyssta filmer
!!Erra!!
Control This Is England Rise Of The Footsoldier Superbad Zodiac Eagle v.s Shark
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jackass 2!! (inte skrattat så mycket sen jag såg ursäkta röran vi bygger om.)
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
this is england 300 ska kolla på half nelson snart.. dessutom har ingen sagt pans labyrinth...
pans labyrinth är från förra året. Orkar inte göra numrerad lista men... Stardust Zodiac Hot Fuzz The Lookout The Man From Earth Waitress Eastern Promises 4 Months, 3 Weeks and 2 Days Superbad I'm Not There Kan tänka mig att Juno, No Country for Old Men, There Will Be Blood och The Diving Bell and the Butterfly (kanske ännu mer då jag gillade boken)
ModernDrunkard: Var lite besviken på Eagle Vs. Shark hade högre förhoppningar efter att ha kollat på trailern typ 20 ggr och förälskad i Flight of the Concords.
inland empire var så pretentiös och kass åååå
Hot Fuzz Simpsons the movie The Bourne Ultimatum Ocean's 13 The Man From Earth Reign Over Me Gone Baby Gone
dryice, jag hade turen att se Flight Of Concords efter filmen, kanske bara var därför dina förväntningar var upptrissade.
01. Jag vill inte sova ensam (Tsai Ming-liang, Malaysia/Taiwan)
02. 4 månader, 3 veckor och 2 dagar (Cristian Mungiu, Rumänien)
03. Control (Anton Corbijn, Storbrittanien)
04. Syndromes and a Century (Apichatpong Weerasethakul, Thailand)
05. Hamaca paraguaya (Paz Encina, Paraguay)
06. Förvisningen (Andrej Zvjagintsev, Ryssland)
07. The Darjeeling Limited (Wes Anderson, USA)
08. Blades of Glory (Josh Gordon, Will Speck, USA)
09. Mister Lonely (Harmony Korine, USA)
10. 28 veckor senare (Juan Carlos Fresnadillo, Storbrittanien)
Lite klurigt det där med svensk biopremiär etc, men höftar till med den här listan.
Tsai vinner tämligen överlägset.
And they all want to love the cause<br>'Cause they all need to be the cause<br>They all want to fuck the cause
Half Nelson Cashback Zodiac
en kvinna är ett heltidsjobb, det gäller att välja sitt yrke// charles bukowski - factotum
McShit: känns ju trevligt att veta att om jag skulle tycka samma som dig (vilket jag säkert inte gör dock) så har jag de två bästa filmerna för året kvar att se :D i vilket fall som hellst tror jag det är bra filmer
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!
ingen som nämnt American Gangster!
simpsons the movie american gangster
Jag suger apa på att komma ihåg när jag sett filmer. Ska försöka sätta ihop en lista ändå. Rätta mig om jag har fel angående år. (Utan inbördes ordning) 1. The Darjeeling Limited (verkar inte ha kommit i Sverige än, den är klockren, lätt det bästa jag sett i år, instant classic) 2. American gangster (sevärd tyckte jag) 3. Superbad (underhållande film) 4. Oceans 13 (inte ofta man lyckas hålla uppe klass på uppföljare men både Mr Pitt och Mr Clooney spelar bra tycker jag) 5. 300 (action när den är som bäst) 6. Death proof (cool rulle som känns fräsh och ny) 7. .... Jag kommer faktiskt inte på fler. Har nog faktiskt inte sett så många filmer i år när jag tänker efter, Alla de ovanstående är lite sådär förutom nummer 1. Älskar den filmen och kan inte vänta till den kommer ut på DVD. Top 3 sämsta filmerna 1. Dragon Wars (lär inte komma upp på duken hemma i Sverige, verkligen förskräckligt dålig) 2. Evan Allmighty (följer tumregeln om att uppföljare aldrig fungerar, särkilt inte när de görs på ett redan dåligt kocept) 3. I Am Legend (Jesus vilken besvikelse, hade funkat toppen om man kört på stenhård action eller på hela ensamhetskonceptet)
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
1 ratatouille (underhållande och snygg gjord animerad film) 2. 3:10 to Yuma (riktigt bra western film ) (se den) 3 The Bourne Ultimatum (en bra action) Stardust guldkompasen ..2 nämdvärda fantasy familjefilmer 300 va 2006 annars hade den varit med
---------Reklamplats---------
candide: kul att någon gör ett mer seriöst försök till en lista. men en liten fråga kom upp. när du påstår att Death Proof kändes fräsh, har du då sett något av Russ Meyer?
Half Nelson American Gangster Transformers The Bourne Ultimatum Sunshine 1408 Reign Over Me Mr Brooks Disturbia Vacancy
"There's an apple in the pussy mouth..."
Är ni osäkra på året så är det ju bara kolla på IMDB. McShit: Din lista kändes väldigt seriös fram till nr. 8... Blades of Glory? Hur tänker du där? Måste man älska Joy Division för att se Control? Har velat se den ett tag men undvikit den då jag aldrig riktigt lyssnat på gruppen.
Before the Devil Knows You're Dead (Sidney Lumet) 300 (Zack Snyder) Eastern Promises (David Cronenberg) Reign Over Me (Mike Binder) Ratatouille (Brad Bird) Zodiac (David Fincher) Stardust (Matthew Vaughn) Gone Baby Gone (Ben Affleck) 4 Months, 3 Weeks and 2 Days (Cristian Mungiu)
The Darjeeling Limited (Wes Anderson) inte just den ordningen dock.
Måste se The Darjeeling Limited men polaren orkar inte gå med. Även fast jag bjuder, va fan!
jagvillocksåhaenblog.com
3:10 to Yuma Reign Over Me Protégé (hong kong) The Bourne Ultimatum Shooter Breach War Trade The Bodyguard 2 (thailand) Live Free Or Die Hard
dryice
Årets bästa komedi får tampas med dom stora pojkarna.
Will Arnett, Will Ferrell och Jon Heder.
Ang. Control så vill jag påstå att det är en väldigt stor fördel att känna till Joy Division och Ian Curtis i synnerhet. Det gör att man uppskattar det naturtrogna skådespeleriet än mer.
Men fotot är superbt och filmen har säkerligen sina kvaliteer även för den oinvigde, så att säga.
Och förhoppningsvis upptäcker du Joy Divisions musik på köpet ;)
Vice versa gällande Du Levande. Är rätt övertygad om att den blir kanon.
Vad gav du Zodiac i betyg?
Tyckte den var rätt träig.
Imorgon blir det Arn, vore sjukt otippat om den kvalade in på topplistan.
And they all want to love the cause<br>'Cause they all need to be the cause<br>They all want to fuck the cause
Darjeeling Limited Before The Devil Knows Your Dead (riktigt bra rulle med Philip Saymore Hoffman som ju alltid gör jävligt bra ifrån sig, tung) Atonement (riktigt snygg kärlekshistorialite i stil med En Långvarig Förlovning) Pans Labyrith (enligt kriteriena i tråden är den från i år) 3:10 to Yuma (är inget superfan av västern men denna gillade jag skarpt) Zodiac (riktigt bra kriminalfilm) American Gangster (tycker den är var jävligt nice faktiskt, Russel Crowe är riktigt bra) härifrån är jag osäker men får fylla upp lite.. de ovan är de jag kommer på som verkligen är klockrena. Rescue Dawn (hade kunnat vara mycket bättre men gillade den ändå) Half Nelson (bara för att andra nämnt den, annars hade jag akdrig kommit att tänka på den, den är ju faktiskt riktigt bra ja) ....... kommer tyvärr inte på fler, men fick många lovande tips av tråden här så jag ska nog hinna se ett par av dem innan året är slut.. strax ska jag kolla på gone baby gone eller Rise Of The Footsoldier
Jag slänger in Bölades Of Gloory också för att supporta McShit.. dryce: med tanke på genomsnittskvalitén på komedier så är fan blades of glory ett riktigt mästerverk..
McShit; alla filmer jag nämner i mitt inlägg utom Du levande är 4/5.
Grindhouse (Death proof och Planet terror) Nya Beck filmerna American Gangster Inland Empire (inte Lynch bästa enligt mig, men var kul att se) Linas kvällsbok
McShit och Joel: Har börjat inse att det är det folk tycker är roligt nu. Blev förvånad att folk älska Hot Rod, Blades Of Glory och Tallaheada Nights eller vad den heter. Tänker inte säga något om att ni inte har någon smak eller så eftersom det är så subjektivt, de andra filmerna ni nämnt är ju bra så. Så jag blundar för att ni gillar BoG :)
dryice: hehe! jo så är det ju.. undrar bara vad för komedier du gillar? 99% av alla komedier som göra är ju renodlad skit.. filmerna i den genren vi snackar här med Blades Of Glory, Anchorman, Nacho Libre o.s.v är iallafal ärliga med sin haschiga humor och därför gillar jag dem.. såna filmer man kan sitta och skratta skiten ur sig åt med polarna en kväll utan att behöva tänka det minsta men ändå inte känna sig helt hjärndöd.. bara en sån sak som att Sasha Baron Cohen valt att vara med i Talladega Nights säger ju allt om vilken nivå av humor det handlar om, hög sådan, fast du kanske tycker Ali G och Borat och så är tråkigt med? smaken är som baken som sagt..
Alltså jag har inget emot att se sådana filmer. Men skulle aldrig placera dem i en top 10 lista. De funkar att titta på en söndag när man är bakfull. Har absolut inget emot Will Ferell, tycker Old School och Elf är riktigt roliga. Samma gäller Jon Heder, Napoleon Dynamite är en av mina favorit komedier. Komedier som kan hamna i top 10 listan tycker jag behöver mer än vanlig slapstickhumor eller spela på stereotyper som (senare tids komedier) Little Miss Sunshine, Sideways, Hot Fuzz, Adams Äpplen etc. Visst gillar jag Ali G och Borat även om jag var väldigt besviken på filmen då den inte höll samma klass som serien.
Förresten ni som sett The Darjeeling Limited visade dem Hotel Chevalier först då? Gäller väl er som sett den på bio då.
Superbad Hot Rod Knocked Up American Gangster Shooter 300 Planet Terror
http://www.sthlmmd.se
Förresten ni som sett The Darjeeling Limited visade dem Hotel Chevalier först då? Gäller väl er som sett den på bio då. Såg den ikväll. Och ja de visade Hotel Chevalier först. Kan det visas i annan ordning eller? Sjukt bra film btw, helt otroligt rörd efter jag såg den:)
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
elitz: mer att de inte skulle ha med den alls. Thanks for the info.
Skivsamlare
2007-12-27 03:20
planet terror? slaskig gägga är vad den filmen är. 1. 300 (testosteron är fint) 2. parfymen (tror den kom i år)
3. alpha dog ( brats som lekar gangsta)
pans labyrith såg jag i år och den hade utan tvekan tagit första platsen om det inte vore för att det tydligen är en gammal film.
Superbad Knocked Up Jackass 2.5 (släptes för några dagar sen, så det står inte fel =) kommer inte på mer :)
dryice: nej håller väl med om att det blir svårt att lägga dem på en top 10 lista.. den sortens komedier behöver nästan en egen lista då det är helt andra kriterier..
No Country For Old Men 3:10 To Yuma Eastern Promises This Is England American Gangster ...hjärnsläpp.