I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Film] Donnie Darko

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2007-12-09 01:32

[Film] Donnie Darko

Döm inte en bok efter omslaget, detsamma gäller filmer. Donnie Darko kan verka bisarr vid första anblicken. "En kanin? Är det ett skämt?" tänker man. Några timmar senare sitter man och ler åt hur man ens kunde tänka tanken. Donnie Darko är inte vilken film som helst, Donnie Darko berör på djupet.

Donnie Darko är utifrån sett en helt vanlig tonåring som bor i en stillsam, liten amerikansk småstad tillsammans med sina föräldrar och två systrar. Förutom att gå i skolan tillbringar han sin fritid genom att läsa, umgås och leva vardagsliv tillsammans med familjen. Över matbordet förs vilda diskussioner angående bland annat politik och fastän spydigheterna avlöser varandra verkar Donnies familj vara idealisk.

Men Donnie har mentala problem. Dels har han problem med kontakten med omvärlden, han verkar leva i sin egen lilla värld, och dels håller han sig sällan kvar i sängen om nätterna. Ur den harmoniska idyllen utvecklar sig så småningom fasansfulla händelser som sätter Donnies och hela hans omgivnings liv på spel. Efter ännu en natts sömngång vaknar han på en golfbana långt hemifrån. Ovetande om att detta har räddat hans liv cyklar han hem och upptäcker att hans rum ligger i spillror. En flygplantsmotor har flugit in i huset, rätt in i Donnies rum. Det konstiga är att ingen vet varifrån motorn kommer.

Efter denna mystiska händelse börjar även andra konstiga saker inträffa. Donnie blir kompis med en imaginär kompis, en kanin i människostorlek vid namn Frank. Frank berättar att jorden kommer att gå under om 28 dagar. Donnie får aldrig veta varför.

Vi närmar oss domedagen och mycket hinner hända under tiden. En nyinflyttad tjej faller tycke för Donnie och de blir förälskade. Medan kaninen tvingar Donnie att göra alla möjliga saker som han aldrig annars hade gjort, hamnar människorna i hans omgivning i konflikt med varandra. Donnie verkar ta de märkliga händelserna med ro men hos psykologen visar han sin mänsklighet genom att öppna sig. Ju längre tid som går desto räddare blir Donnie, och Frank är den enda som vet någonting om det Donnie fruktar. Istället för svar börjar Donnie ställa fler frågor och mystiken tätnar ju närmare domedagen vi kommer.

Vem är Frank och varför kommer han just till Donnie? Varifrån kom flygplansmotorn? Vad skulle hända efter de 28 dagarna? Vilken roll spelar den nyinflyttade tjejen? Vart leder Donnies medmänniskors konflikter? Vad kunde han göra för att förhindra världens undergång?

Donnie Darko är en sådan film som man fortsätter att fascineras av även långt efter att eftertexterna har rullat framför ens ögon. Den kan klassas som Science-fiction, drama, och komedi i ett. Den hinner med att behandla vetenskapliga fenomen och samtidigt vara samhällskritisk och ibland rolig. Men man berörs framförallt av de existentiella frågorna som dyker upp under filmens gång. Är ödet förutbestämt och isåfall, kan man trotsa Guds väg? Är tidsresor möjliga och vad krävs för att utföra en sådan?

Filmen bär inga riktigt tunga skådespelare. Jena Malone (från bl.a. United States of Leland), som spelar Donnies flickvän och Drew Barrymore som spelar en lärarinna gör en god insats men det är ändå huvudrollsinnehavaren Jake Gyllenhaal som övertygar mest

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-09 01:33
av alla. Till råga på allt är denna film även en fröjd för både ögat och örat. Trots en rätt stram budget jämfört storfilmerna lyckas man fånga tittaren genom vackra scener. Lägg då till ljuvlig musik av bl.a. Tears For Fears och Gary Jules och ni får en modern klassiker i Donnie Darko. Richard Kellys debutrulle bådar gott inför framtiden, trots att Donnie Darko kom ut så sent som 2001 är den redan idag en av världens mest omdiskuterade filmer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2007-12-09 02:09
Aah... Jag älskar den filmen! Det är få filmer jag blivit emotionellt berörd av och det är Eternal Sunshine of the spotless mind och Donnie Darko. Fyfan alltså!

Skitbra recention! Beskriver filmen väl utan att avslöja allt för mycket :)

Mad World är det bästa ljudspåret i filmen om du frågar mig :)
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold
Redaktionschef

2007-12-09 15:58

Riktigt sevärd rulle ... har sett den 3 gånger och nu när jag läser recensionen blir jag faktiskt sugen på att se den igen. Djup på många sätt som sagt... lämnar mycket till eftertanke.

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2007-12-09 17:01
chill tack för filmtipset, får väl fixa in den till nästa helg o kolla:D

2007-12-10 00:20
Kalla mig dum i huvet men filmen e störd. Jag hajjade ingenting.
Suck me beautiful :D
Redaktionschef

2007-12-10 00:35
Det är därför du ska se den 3 gånger :)
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2007-12-10 01:33
en utav de tråkigaste filmer jag sett måste jag nog säga
www.myspace.com/dressyourself

2007-12-10 01:35
Det fans en helt sjuk hemsida som kom när filmen lanserades där man kunde klicka sig runt och leta efter ledtrådar till tidsresor.

Den verkar vara borta tyvärr.. (det borde finnas ett internet museum!)
Som en mörkare och mer ologiskt uppbyggd version avgraffitimålaren Futura 2000s sida. http://www.futura2000.com

Admin

2007-12-10 11:42
"Alla" verkar ha fastnat för den här filmen. Själv var jag nog inte långt ifrån att somna.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2007-12-10 12:45
Jävligt bra. Tipset att se den tre gånger är väl värt att lyssna till.
Få sound track har fastnat lika mycket på min hjärna som mad world av gary jules, för övrigt.

2007-12-10 19:03

kommer inte se den för jag har inga pengar.
så det blir nog apelsiner istället!

Lookin at you through the glass..

2007-12-10 19:03
bra recension, du åt nog samtidigt.
Lookin at you through the glass..

2007-12-11 21:04
Ett briljant mästerverk!
"There's an apple in the pussy mouth..."

2007-12-12 21:17
Det gäller att fatta filmen för att tycka den e bra, enligt mig e den helt sjukt bra. Fy fan asså tänk dig o vakna en dag så står Frank brevid dig.

2007-12-13 01:45
Mullholland Drive är en annan skadad rulle.
spliff macht frei

2007-12-18 01:33
Den är ju absolut inte Lynchskadad. Såg den imorse, kul att den fanns här...

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2007-12-18 08:32
soulable:

Menar du Donnie Darko eller Mulholland? Jag tycker den senare är för skadad..

Annars, tack till alla som skrivit.

2007-12-18 14:22
Donnie Darko är inte lika skadade som Lynchfilmer har en tendens att vara. Lost Highway är ju nästan lika wierd som Mulholland Dr.

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2007-12-22 00:00
Brukade sätta på den när jag jobbade natt och inte kunde somna när jag kom hem. Inte för att den är tråkig utan för att den fick mig i perfekt stämning i och med Öppningsscenen när han vaknar upp på berget och cyklar ned till "The killing moon" 
Förmodligen den film jag sett mest någonsin, skulle nog kunna kalla den för min favoritfilm.

2007-12-22 17:26
Är den verkligen djup eller är den bara "flummig"?
Det var ett antal år sen jag såg den, så jag minns inte detaljerna, men vad jag minns så var den bara obegriplig.
Vet att folk på Whoa snackade om att det fanns en bok att köpa som ger hela bakgrunden till filmen så att man förstår den. Jag tycker att om man måste läsa en bok för att förstå en film så har man som filmmakare misslyckats.
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2007-12-22 23:25
Jag förstår inte vad folk tycker är så jävla speciellt?

Jag 'fattar' filmen, jag har sett den en gång, har hört en hel hög människor säga att jag inte fattat filmen och sen förklarat filmen för mig så som jag förstod den första gången jag såg den.

Det är inte svårt att få saker att stämma och passa ihop i en film, OM MAN SKRIVIT HELA FILMEN! Om jag kontrollerade allt som hände i världen så skulle jag kunna få freaky saker att hända. Tidsresor i den mening som filmen tar upp är uppenbara logiska paradoxer och det är så mycket mer som bara är ren mumbojumbo i denna film.

Kort sagt är filmen inte mer djup eller sublim än när Bobby dog i Dallas för att sedan gå ur duschen och man fick veta att nån bara hade drömt att han dog.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Producent

2007-12-23 22:08
Caliber P22

Man måste ju inte "förstå" allt. Mycket av charmen med sånna här filmer ligger ju i den skruvade mystiken och att man inte hänger med i varenda sväng. Att det sedan finns en förklaring kan väl ses som ett plus i kanten... eller inte, jag vet inte.

Sluta överanalysera allt och njut av filmen för fan.
Producent

2007-12-23 22:11
Mullholland Dr, är dock lite i det stördaste laget. Det är som inte kul eller stimulerande eller whatever att undra över saker som händer när dom inte har någon koppling alls till filmen.

2007-12-31 10:42
Har för mig att jag läste en förklaring av regissören som förstörde upplevelsen helt. Tyckte det var en helt ok film innan, men efter jag läste förklaringen kändes den genast inte lika djup längre.

2008-01-15 21:11
Det fina med filmen är väl hur den visar hur man dör osjälviskt för någon,
det är väl det enda som känns väldigt ärligt i filmen.
I övrigt känns Kelly allt för David Lynch light,
i denna film, och då ska ingen nämna hans senaste.  
en kvinna är ett heltidsjobb, det gäller att välja sitt yrke// charles bukowski - factotum
Hangaround

2008-01-23 03:47
Vill jag sova ser jag Donnie Darko, ett riktigt sömnpiller.
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994

2008-01-23 14:16
jag förstog nog aldrig riktigt donnie darko
tror jag låtsades at jag gjorde det.. men nä.
Minns den inte nu heller, kasst minne :/