TV författarna går i strejk!
TV.com För någon som följer serier som fan är detta dåliga nyheter =/ Men det kommer vara kul o se hur Letterman, Leno o Conan klarar sig. Deras scripts skrivs inte så långt innan inspelningen.
Enligt snackat i USA är den enda serien som verkar klara sig Lost. Den börjar sändas under våren i USA. Hela kommande säsong är till stora delar redan klarskriven. 24 kanske också klarar sig, men där har de ändrat så många gånger i manuset att ingen riktigt vet hur det kommer gå för de. Ska bli spännande.
ah nej va sverige blir drabbat då... för det finns ju inga serier från andra länder
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.
ah nej va sverige blir drabbat då... för det finns ju inga serier från andra länder vilken planet bor du på egentligen? USA dominerar tv-serieutbudet. punkt.
eastend X20 haha kul att du kunde kika in i tråden. jag vet att du fortfarande inte har kommit över det faktum att jag tycker att du är en usel regissör, manusförfattare mm. men du behöver inte låta det färga dit omdöme i den här frågan eftersom du enbart framstår som pinsam. större delen av alla kvalitativa serier som visas i svensk television kommer från USA. jag tycker inte att det öht är så mycket att diskutera, amerikanerna går i fronten för vad som mer eller mindre är tv-seriernas guldålder. men det är klart, du kanske föredrar svensk kvalitets tv i stil med doobidoo, stefan & krister, andra avenyn. det skulle inte förvåna mig om du hämtar din inspiration i den typen av skit med tanke på kvalitén på det du själv producerar.
tack för mig.
demento du verkar upplyst
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.
du är välkommen att upplysa mig om vilka länders samlade insatser som kan mäta sig med vad som presteras i USA för tillfället. upplys mig. snälla...
vad är det som presteras i usa egentligen, massproduktion av skit eller vad menar du
Orka med amerikanska serier.. Synd att det inte finns så mkt annat påkostat att titta på. Avskyr de amerikanska nätverken, de kör en serie i botten gång på gång tills det inte längre är ekonomiskt gångbart. Arkiv X, Prison Break, Lost, Alias, listan kan göras lång.. Problemet är att de flesta serier har en väldefinierad story, Prison Break t.ex. var skriven som en säsong, inte tre eller fler. Nu krystar de bara fram handlingen och intresset dalar. Jag älskade Prison Break säsong 1, när de sen upptäckte att det var en kassako så varför inte krysta fram ett par säsonger till? Säsong 2 var ganska wack. Trean kommer jag inte ens bemöda mig att titta på. Detta gäller såklart inte series som Spin City, Vänner, Family Guy, Simpsons osv utan bara serials som Alias, 24, Heroes etc.. Sen när det inte längre betalar av sig så kör man ett bullshitavslut á la tre kronor, vi spränger hela skiten, allt var bara en dröm eller ngt annat obskyrt slut. Gärna amerikanska writers, kapital och tillgänglighet men skippa själva utsugarnätverken ABC, NBC, FOX, whatever..
har du kollat på senaste säsongen av lost? tycker det är skitbra, bara säsong 2 som var seg.
Industrigatan X0 lyd min uppmaning och upplys mig istället är du snäll!
ok, jag vet att det är fult att uttrycka kärlek för amerikansk kultur i någon form trots det faktum att vi sitter på ett forum som är en enda stor hyllning till amerikansk kultur men det här är bara löjligt. jag vill gärna veta vilka serier från övriga länder som just nu konkurrerar med vad den amerikanska marknaden erbjuder. det borde väl inte vara så svårt att "motbevisa" (det handlar ju trots allt om smak...) mig om jag är så dum i huvudet.
GAIA P25 mjölkandet av serier är naturligtvis trist...britterna brukar vara bättre på den fronten. the office är ett klockrent exempel, en serie som slutade perfekt. väldigt tacksam att dom inte försökte mjölka den serien på en säsong till.
jag kan inte upplysa dig, jag sa att du verkade upplyst, jag försöker undvika att titta på tv så mycket som möjligt. men det kasnke finns någon annan som vet mer men om du inte tror att det finns "kvalitativa serier" från andra länder så har du nog fel. kul att du verkar totalt insnöad på amerikansk tv, ajg trodde den bara va til för att fördumma dem amerikanska folket men nej den ger effekt över hela världen verkar det som ;)
Industrigatan X0 nej för fan, jag påstår inte att det INTE FINNS kvalitativa tv-program från andra länder. jag påstår däremot att USA är dominerande på TV-fronten på alla sätt.
eastend X20 yapyapyap...vilka sporttrådar har jag skrivit i förresten? är inte ens intresserad av sport (möjligt att jag har gjort det, men vet faktiskt inte vilkad du menar). mina förolämpningar mot dig är åtminstone baserade på verkligheten, då alla grundar sig på hur du är på att bemöta kritik samt på saker som du själv valt att presentera för mig (trailern). DINA förolämpningar däremot är ju en jävla kavalkad av idiotfantasier. vad får dig att tro att jag saknar intressen eller liv? för att jag lägger ner lika mycket tid på att diskutera såna här skitsaker som DU? och vad säger det i såna fall om dig? vad är dina egna argument? att jag är en "muterad röv som luktar Hallundakebab"?!
att säga "skiten från USA" är bara så sjukt ignorant, detsamma gäller att ignorera det faktum att utbudet överlag av bra tv-serier påverkas av en författarstrejk i väst. jag gillar förövrigt Bläckfisken och en stor del av min filmsamling består av europeisk film...det är inte jag som är trångsynt.
fan du verkar inte ha fått fitta sen fittan fick dig...
(ogrundat, men troligt!)
eastend X20 grattis förövrigt till att endast en av de serier du klarade av att rabbla upp överhuvudtaget är i produktion i dagsläget och därmed irrelevanta för diskussionen.
eastend bra att du säger att "film är ett medium där rätt och fel inte existerar" för att sedan fortsätta med att amerikanska serier passar de flesta men är skit.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
varför säger du det ens då? ingen annan kommer ju enligt dig bry sig om du tycker att det är skit.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
demento jag fick den bilden när du sa att usa dominerade :) låt oss utgå från att det görs filmer och serier i andra länder än usa och sverige, varför visas dem inte då lika ofta som amerikanska och svenska. vem bestämmer vad som är bra eller dåligt, vem bestämmer vad som ska visas? (då tänker jag på svt tillexempel). vad har tittarna att säga om saken?
eastend Dina jävla skitargument i den här diskussionen består ju huvudsakligen av personangrepp. Hittils har du inte haft nåt rätt och Demento gör poänger hela tiden, det är fakta och handlar inte om någons smak. Så för din egen skull, kryp ut ur den här tråden ditt jävla skämt. Hur jävla pretto kan man vara egentligen...
"vilket lowclass medelklass svensson" lowclass medelklass?.. är du lika vilsen som du ger intryck av eller vad är det frågan om? Ska du föreställa manusförfattare när du inte ens behärskar argumentera för dig? Dekoy har rätt, 80% av serierna som har någon sånär kvalité kommer i dagsläget från USA. Det blir en jävla smäll. Men visst, de kör säkert någon repris på kvinnofängelset eller hem till gården du kan spana på mitt i natten. christ..
mama said knock you out
Så för att folk längre söderut är inskränkta och inte förstår språken så betyder det att de gör mer kvalitativa grejer med tightare skådespelare och större budget? Yeah right. Internet är världstäckande, jag har inte hört jack shit någonstans om Grekiska tvserier som nått. Majoriteten av de serier är inte lanserade här, eller har inte blivit det än. Jag har inte sett någon som helst reklam om dem någonstans förrän jag i princip sett första säsongen och den är insåld till europa. Du kan komma med valfria förslag nu, gärna något som inte ser ut att vara filmat i lokaltv-kvalitet.. gärna något med större budget än 300 spänn. Gärna något som inte är en turkisk såpopera..
mama said knock you out
eastend kära vän, så för att du och Demento har något förflutet (läs:du gjorde nåt skit och han gillade inte det) så ger det dig rätt att angripa han i den här tråden? Läs rubriken, om han så har bränt inne din familj så ska du hålla dig till topicen. Fortfarande så hävdar du, paradoxalt nog, att en series kvalitet ligger i individens omdöme och samtidigt klankar du ner på resten av världen som gillar nåt du inte gillar. Och för att jag själv ska hålla mig till topicen; intressant att se vilken makt författarna har. Den enda serien som jag följer som är mitt i en säsong är 30 Rock. Undrar hur den påverkas
GAIA: "Prison Break t.ex. var skriven som en säsong, inte tre eller fler. Nu krystar de bara fram handlingen och intresset dalar. Jag älskade Prison Break säsong 1," Lustigt då det var skrivet som en miniserie från början, och man började pungslå det långt innan säsong ett ens var slut.
eastend X20 Grundar det på den halva miljarden tv-kanaler jag har tittat på genom mina dagar. Jag grundar det på det allmänna snacket över internet vad som är sevärt och inte. Utöver det så nämner du en serie, jag vill ha fler förslag än så. Gärna något som inte är den standardiserade kriminalserien.. gärna scifi
Men kom inte dragandes med First Wave för den sög så oerhörd hästballe att det fan var skamlöst..
mama said knock you out
1 - 0 i eastend mot demento (om det endå va en battle!) lustiga kurrar ni två
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
degenererad så förklaringen till att folk inte vill mata sin hjärna med skit är för att dem är inskränkta och inte förstår språken. ser du budgetten som kvalitet?
Hustle från Storbrittanien håller jävligt hög klass. Sen känns det ganska meningslöst att ens påpeka att ABC,FOX,NBC mainstreamar sitt utbud, det är gratis TV i USA. Dock undrar jag om ni är medveten om att samma networks som tex GAIA bashar har kabelutbud med, där majoriteten av alla serier ni älskar att jocka ingår (Weeds,The Shield,4400) för att nämna ett par. FOX = FX USA = NBC CBS = Showtime Skall ni gnälla på att network har pissutbud så klaga på USA's censur lagar, eftersom det är dom som hindrar dessa från att ha ett mer vuxet utbud på gratis tv.
Pusherman X11 1 - 0 till eastend? nu blir du svartlistad!
jag får alltid intrycket av att vissa människor tror att allt som produceras i USA per automatik är skit eftersom dom ogillar amerikansk politik och paradoxalt nog baserar sin bild av amerikaner på typ jaywalking och liknande...
Vilken jävla idiotdiskussion. Självklart görs det bra TV runt om i hela världen, men amerikanerna dominerar kvalitativt och kvantitativt i de medier som vi tillägnar oss. Att vi inte känner till så mycket bra TV från andra delar av världen beror förstås mycket på att vi inte tillhör en sådan kultursfär att den når oss. Det vore som att säga att koreansk film inte blev bra förrän för 5 år sedan, bara för att vi inte hörde talas om den innan.
Amerika dominerar i vår kultursfär, absolut, men det gäller verkligen inte hela världen.
vadå tack? jag har åtminstone aldrig påstått att andra länder saknar förmågan att producera bra tv. hela diskussionen handlade väl, åtminstone innan det blev sidospår, för fan om hur strejken bland amerikanska manusförfattare skulle påverka oss i sverige, och vi påverkas varken åt det ena eller åt det andra hållet av att det görs tv-serier i världsklass som vi aldrig hört talas om.
världens bästa tv-program kanske görs i öst-timor och når endast östtimorianer? vem vet...personligen tycker jag inte att det är så konstigt att man kan vänta sig att landet med överlägsna resurser samt erfarenhet SKA producera bäst serier. det betyder för fan inte att det inte finns bra TV från andra länder, något som jag aldrig heller har påstått.
eastend X20 jag tänkte faktiskt inte på just dig när jag skrev det där, även om jag känner mig övertygad om att det stämmer in även på dig min käre hallundakebab...
intressant. jag gillar i och för sig film, men hoppas ändå att strejken håller i sig ett tag så folk kanske gör något vettigare än att sitta och titta på tv (ok, amerikansk tv) hela dagen.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
tamburingman dem har väl massa repriser att sända.. vi ska inte komma undan!!
"vadå tack? " Även om jag aldrig varit den som skådat ett givet tack i munnen vill jag påpeka att jag tycker att hela diskussionen var puckad. Att börja med personliga påhopp när ni inte ens har en premiss för diskussionen till att börja med är ju rena rama löjan.
Demento vad hade du inte sagt? Du sa:vilken planet bor du på egentligen? USA dominerar tv-serieutbudet. punkt. Med dem orden kan nog dem flesta här förstå vad du menar, du behöver inte försöka formulera det på ett finare sätt, problemet är att vi inte får välja att se ett program från öst-timor utan tvingas till att dras med den amerikanska skiten, du läste rätt, skiten. Det är ren propaganda smörja som innehåller hur mycket lögner och påhitt om andra länder som helst. Man får tydligen, helt falska bilder av länder eller ideologier som USA ogillar, tyvärr förstår inte alla att dem utnyttjar detta för att lura folk utan litar blint på det dem lär sig från TV.
Ett exempel är typ serien 24 som hela tiden ger en ett intryck av att USA ständigt är hotat av terrorism eller attentat och den här huvudkaraktären jämnt räddar skinnet på dem utan att dem ens märker det, han heter säkert jack, joe eller john. Som typ alla andra "hjältar" gör. Jämnt är det någon muslim, ryss, arab, serb, kuban eller nordkoreansk kriminell som avundsjuk på den amerikanska "välfärden". Här snackar vi bra serier! Om man sitter och försöker övertyga folk om att sånt här är kvalitet då har man nog tittat alldeles för mycket på amerikanska serier och filmer, man är säkert den typen som tycker att svensk film exempelvis är skit eller skämmigt att titta på eller europeisk film bara är ungefär "eh vafan är detta för skräp" såfort man hör språk som inte är engelska. Ibland klagar till och med folk på att det är engelska och inte amerikansk-engelska för att det "låter så fult" eller annat.
ja, att USA dominerar tv-serieutbudet. kolla i en jävla tv-tablå och försök påstå att jag har fel. för vi talade väl trots allt om hur strejken skulle påverka oss svenskar, RIGHT? vad ska jag säga? om folk inte klarar av att skilja på tv och verklighet är det väldigt tråkigt. samtidigt förutsätter det att människorna ifråga är idioter, vilket gör att jag tycker desto mindre synd om dom. jag bryr mig inte. ta det för vad det är, underhållning. du tror väl inte på fullaste allvar att det finns någon tv-serie från något land som produceras med en rakt igenom objektiv bild av omvärlden? hur skulle det ens vara möjligt? du bränner inte babylon för att du glor på koreansk film om det är det du inbillar dig... som sagt: en stor del av alla filmer jag äger är europeiska. jag är inte trångsynt, det är inte jag som väljer bort program och filmer pga. deras ursprung. DET ÄR DU OCH ANDRA TRÅNGSYNTA MÄNNISKOR SOM ÄGNAR SIG ÅT NÅGOT SÅ KORKAT SOM ETNISK DISKRIMINERING AV TV-SERIER. FUCKFUCKFUCK. så nu har jag sagt mitt, tack så mycket och skicka tråden åt helvete
etniskt dimkriminering? :D
Demento det e ju sjukt att USA dominerar det svenska tv-serieutbudet, varför, vem har bestämt att vi ska ha det så?
Industrigatan X0 faktum är att USA inte bara är ett stort elakt land där allt är propaganda, bara genom att nämna tre serier kan man försvara usas dominanta ställning: Simpsons The Wire Sopranos inget liknande på ett lättillgängligt språk har skapats (reserverar mig mot kommentarer eftersom jag inte kommer kunna läsa dem på ett bra tag)
Keep it simple Fondle'em Lobudget steez. Let me know if you want to catch ''Planet of the Apes'', the girl in it looks ill! Gimme a call bro
eastend X20 så du menar att man måste stå för de åsikter som framförs i all underhållning man konsumerar? hoppas att du aldrig i ditt liv har diggat en låt som innehåller åsikter du själv inte står för! eller du kanske känner dig tvungen att mörda, råna och sälja droger för att känna att du kan lyssna på gangstarap utan att hyckla? eller skjuta horse för att lyssna på babyshambles osvosvosv...du griper efter halmstrån buddy
snälla låt bli att skriva mer dumheter så jag slipper känna mig tvungen att skriva mer i tråden...
Demento så jag kan gå runt med en bergsprängare på stan och spela Pluton Svea eller något liknande utan att folk ska tänka att man tillhör dem? Det är bara något jag gillar som musik ju... ;)
Snarare är det så att man kan kolla på Sopranos utan att tycka samma saker som Tony.
eastend X20 det vet jag inte, därav variationen bland musiken som jag tog som exempel. poängen låg hursomhelst inte i just den typen av musik som jag valde som exempel. men det är klart, det vore ju svårt för dig att få till ett förolämpande svar om du INTE bortser från poängen i det jag skriver...
Industrigatan X0 nja, någonstans får man ju alltid dra gränsen men att påstå att man måste hålla med till punkt och pricka om hur något utmålas i en tv-serie för att uppskatta den är ju rena skämtet. medveten och uttalad rasism är ju en sak, en outbildad syn på låt oss säga italien med aningen stereotypa karaktärer som följd är en annan. men visst, alla får bedöma på sina egna grunder. som sagt, ta det för vad det är istället för att göra det till någon sorts propagandakonspiration...dessutom kan man ju knappast påstå att det är en särskilt objektiv och nyanserad bild av amerikaner och USA som brukar presenteras av andra länder.
Snarare är det så att man kan kolla på Sopranos utan att tycka samma saker som Tony. ja det var kanske en bättre sammanfattning av det hela.
Moderator
2007-11-10 14:46
Alltså hela eran diskussion började med att industrigatan sa: ah nej va sverige blir drabbat då... för det finns ju inga serier från andra länder Demento svarade med: vilken planet bor du på egentligen? USA dominerar tv-serieutbudet. punkt. Räkna de tvserier som går på svensk tv, eller som svenskar följer öht. Är de flesta amerikanska? Då betyder det att sverige visst blir drabbat och det är det ni diskuterar. Och då har fan Demento rätt.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
kaptenkrok klart att sverige blir drabbat dem visar inget annat skit än amerikanska propagandaserier här eftersom dem ju är bäst...
Demento P21 USA dominerar inte för att de har bäst serier utan för att de har flest serier. Så är det bara samtidigt som de gör grymma serier så finns det även skit... eller du tycker Våra bästa år, Drew Carey, Angel, Buffy och vampyrerna, Förhäxad, All My Children, Bam's Unholy Union, 8 simple rules,
Baywatch Nights ,
Hemma hos Fran ,
Firefly , Stargate Atlantis,
Dharma & Greg , Medium, Alyy McBeal etc etc är kvalitets serier? Jag håller med dig att USA dominerar men dem är inte bäst. Finns säkert många kvalitets serier från andra länder som håller lika högklass som Lost och liknande men som inte visas i sverige pga diverse avtal, språk osv.
Omae wa jowai
Industrigatan X0 Du är solklart en av whoas absolut trögaste människa. Bara titta på dina motargument. Seriöst du måste vara en gimmick användare.
Omae wa jowai
sänds väl mest repriser i sverige ändå? och om det inte är en repris ligger det ändå ca ett halvår efter, och förhoppningsvis tar strejken slut innan ett halvår har hunnit gå kanske....
Många av oss följer serierna online precis när de släpps. Men det är inte bara det som är problemet utan alla säsonger kommer att avslutas tidigt. Det blir altså ingen paus utan de avslutar historien med en cliffhanger flera avsnitt för tidigt. De hinner inte berätta allt de ville berätta
menar du att dom canclar alla serier mitt i en säsong, och vadå, börjar skriva på helt nya serier sen eller? nej, det blir cäl just en paus, även om dom kallar det för en ny säsong när det börjar senare igen.