I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Camorra av Thomas Lappalainen

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2007-10-16 23:38

Camorra av Thomas Lappalainen

Har beställt den
tänkte höra vad whoa tycker?

2007-11-02 20:58
Inte sett den men den verkar bra att se. Vad vet du om den? Jag har inte hört något.
Every hiphoper has a heart of gold

2007-11-03 15:07
dj_rocker X1

Ja, för det är ju så kul att se på böcker.

Jag har inte läst den, däremot läste jag en annan bok av honom, Mafia. Den var väl hyffsad, mycket fakta, intressant. Jag tycker dock bättre om när fakta böcker skrivs om lite så att det blir lite happening.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2007-11-22 23:31
Men... om de skrivs om så är de ju inte fakta böcker.
Då förlorar de ju sin poäng.
Jag försökte för övrigt läsa mafia, tror jag kom 10 sidor in i den sen slutade jag, är det värt att ta sig igenom den?
"Vi är inte utvecklingsstörda, vi är bara människor som störs av utvecklingen."

2007-11-23 02:00
Juggalotus P25

Hehe. Jag menar att man skriver om faktaböckerna i ett annat perspektiv. Som lasermannen, den är helt baserad på fakta men skriven lite som en roman, tycker att det är roligare att läsa dem då. Men det är klart svårt att göra med ett så stort område som den italienska maffian.

Mafia är värd att läsa om man tycker att det är intressant med sicilianskt våld. Gudfadern är rätt cool annars, mycket roligare läsning.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2007-11-23 02:01
Kan tillägga att Gudfadern som bok är helt och håller samma som Gudfadern som film. Tror inte att de utelämnade något alls i filmen. Det kanske är därför som den anses vara en av världens bästa filmer någonsin.

2007-12-07 16:07
Läste igår om en italiensk författare som hade skrivit en bok som jag tror hette just Camorra, men Thomas Lappalainen låter väldigt lite italienskt så det är väl inte samma bok?
Tyckte iaf att den jag läste om verkade bra, tror att han hade gjort väldigt djup research. Han hade namedroppat massor med kriminella och det hade tydligen rört upp massor i Italien, inte bara bland kriminella utan bland vanligt folk också.
Minns inte om det var Camorra den hette men tror att den kom ut på svenska i dagarna

candide
Dem lämnade ju ute en del, bland annat delen om Johnny Fontanes kompis, kan inte minnas vad han hette, som tog upp flera kapitel i boken, men som knappt var med alls i filmen. Och även delen om Sonnys älskarinna Lucy Mancini
Dessutom så är ju vissa delar från boken med i GF II.
Däremot så är den väldigt bra filmatiserad, no doubt. De delar av boken som inte inkluderas i filmen hade bara gjort filmen långdragen och de är oviktiga för handlingen.

2007-12-08 17:29
Scrpta: Du tänker på Gomorra!

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2007-12-08 17:37
soulable
Så var det ja, men även den handlade om comorran så kanske nåt att kolla upp för den intresserade

2008-02-01 11:44
Om inte Thomas böcker om Mafiavåld analyserar på vilket sett den är ett hot mot den italienska arbetarrörelsen, så fuck that!

Se filmen De hundra stegen, om en autonom radiostation som tar upp kampen mot den spaggemafiosos!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.