I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-10-14 19:55

Tomtar och troll?

Är lite sugen på att läsa lite gamla hederliga berättelser om tomtar, troll, vättar och skogsrån, hela gänget med andra ord. Berättelser från förr. Var en bok på bokrean för massa år sedan som jag missade såklart, vart sugen på att hitta den, men får inte tag i nåt. Ge mig alla tips du har och berätta gärna lite om dem!

Intressepenisen hårdnar!

2007-10-15 16:40
Det fanns ju en lång bokserie som hette något i stil med "Bland Tomtar och Troll". Jag tror att den såldes i jultidningar med mera... Jag har før mig att den var helt okej.
mera msz!

2007-10-15 18:38

Jag menar mer en faktabok, typ avhandling på alla möjliga sorters "väsen" som folk var nojiga över förut, med berättelser och vart myterna kommer ifrån.

Intressepenisen hårdnar!

2007-10-18 12:50
Ebbe Schön verkar ha koll, kanske han har gett ut något du kan ha glädje av.

2007-10-18 13:26
Han verkar mycket riktigt ha koll, ska kolla vidare på han. Han ser ut som ett mytologiskt väsen själv så det bådar bra.
Intressepenisen hårdnar!

2007-10-19 10:31
fan vad jag älskar troll
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2007-10-19 12:02
är rätt säker på att jag har nån bok om sånt av ebbe schön. älskar sånt där

2007-10-19 15:05
I Jan Guillous - Arn böcker får man läsa lite kort om troll, fast bara i förbipasserande. men det var en jävligt skön idé om vart Troll myten möjligtvis kommer ifrån ursprungligen måste jag säga! :)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-10-19 21:51
HEJJ TROLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2007-11-13 19:31
Tomtar på loftet av Bitte Nordin är jättebra. Boken "utspelar" sig i Orsa finnmark, där hon kommer ifrån.

2007-11-14 22:19
Bengt af Klintberg (han med Råttan i Pizzan) har skrivit några böcker om gamla folksägner också. lär ju även finnas en hel hylla med gammal svensk folktro på ett bibliotek nära dig.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!