I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Böcker med vackert/poetiskt språk

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2007-09-13 12:41

Böcker med vackert/poetiskt språk

Yo.

Är inne på att steppa upp mitt game (har tappat alldeles för mycket sen jag gick ut IB) när det gäller att skriva och skulle därför vilja läsa lite böcker med vackert/poetiskt språk för inspiration. Någon som kan rekommendera några feta böcker som passar in i denna kategori? Helst engelska men svenska funkar också.

Peace yo

2007-09-13 13:50
Allt av Thomas Mann.
Unweaving the rainbow.

2007-09-13 14:35
Kollade upp honom på wikipedia. Hans grejer verkar lite komplexa men men, jag skulle ju kunna checka någon av hans böcker i alla fall. Har du något speciellt verk som du rekommenderar?

2007-09-13 15:12
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-14 07:58
päronpung

Är det inte du som är Toffer? Han som suger asshårt och vars mamma kammar mitt rövskägg?

2007-09-14 09:26
nej nej, du har fel, det är din mamma

az anyad pichaya!!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-17 01:10
Dorian Grays porträtt tycker jag har ett vackert och poetiskt språk. Väldigt konstnärligt, fina beskrivningar osv.

2007-09-22 02:08
Den unge Werther av Goethe.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2007-09-22 02:09
ehm, jag är trött..

"Den unge Werthers lidanden" heter den ju såklart
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2007-09-22 20:21
Jag rekommenderar främst "Bergtagen" och "Tonio Kröger". Nietzsche kan även läsas.
Unweaving the rainbow.

2007-09-24 12:15
Carl-Johan Wallgrens Den Vidunderliga Kärlekens Historia.
Manligt medelåldersrunk men fantastiskt språk och en väldigt vacker berättelse.
<br>

2007-10-07 22:25
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg.
"What the fuck?! That ain't no fuckin' name, yo. That ain't that nigga's name. You can't be serious. Barack Obama. Get the fuck outta here." - DMX

2007-10-26 18:59
Orons Bok - Fernando Pessoa (något av en klyscha men what the Hell)
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2007-10-26 21:48
Äh, jävla fylla, jag skulle skriva något om hur Hjalmar Söderberg snarare har ett väldigt konkret språk snarare än poetiskt, men det försvann av ett klantklick.

2007-10-27 16:38
Häxorna i Eastwick har iallafall ett väldigt komplicerat
språk, om det är något du är ute efter.

Kafka skriver omständigt men vackert, läs Processen
om du har litet att göra om kvällarna.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2007-10-28 13:51
testa William Faulkners "Absalom! Absalom!" på engelska. den fungerade helt enkelt inte att läsa för mig, riktigt frustrerande sidlånga meningar och språk.

2007-11-13 19:26

i vilken stad gick du IB? :]

2007-11-13 19:31
The Prophet av Khalil Gibran.

Du kan tacka mig senare.
•pave paradise•
Graffare

2007-11-15 12:07
Paulo Coelho, bäst.

2007-11-23 17:36
J.K Huysmans. Utan Des Esseintes ingen Dorian Gray, noomsain, nooamean? 

2007-11-23 17:40
Förlåt. Glömde titlarna. "Mot strömmen" och "I avgrunden". Huysmans är en sådan författare man aldrig glömmer om man läst honom. 

2007-12-14 12:25
Anniara av Harry Martinsson rekommenderar jag.
De Omutbara - Dödsskvadronen - whoa - 6 april - ladda sig ner

2007-12-24 09:17
Sinuhe Egyptiern, av Mika Waltari. Väldigt fin och storslagen bok. En bortglömd klassiker som bör läsas av alla.

2008-02-05 23:20
Anders Paulruds sista bok Fjärilen i min hjärna är väldigt fin

2008-02-06 04:38
Jag har inte läst så speciellt många böcker men tyckte Paulo Coelhos bok Alkemisten var väldigt fint och poetiskt skriven.
Moderator

2008-02-07 11:19
Mary Shelley - Den sista människan. Oerhört poetiskt skriven. Har dock inte orkat läsa klart den och nu har jag tappat bort den. Men fin som snus var den.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-02-07 11:26
Jag hörde om en bok en gång...Bibeln kallades den! Prova!

Har inga andra alternativ (Koranen?), men Bibeln är väl poetisk? Nej, jag är inte kristen (jag är döpt, that's it), men det är coolt att ha läst bibeln ändå.
I tego arcana dei!

2008-02-07 21:43
KaptenKrok P22

Bra val på bok att rekommendera. Den är helt underbar. Jag föreslår att du lånar den och läser ut den. Intressant anekdot är att Nietzsche fick inspiration till sin övermänniska litet från den boken. Som litteraturtönt är den verkligen någonting att läsa.

Nytt tips:
Hyperion av Hölderlin. Att hitta en bok med ett mer poetiskt språk blir nog väldigt svårt. Läs allihopa!
Unweaving the rainbow.
Moderator

2008-02-07 22:25
Gramsci Tack för berömmet! Det värmde :)
Jag ska ha kvar den så jag får leta upp den och läsa ut.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-02-22 10:31
Har ni nämnt några engelska böcker?
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2008-03-03 16:45
Allt skrivet av Haruki Murakami som ar rysligt poppis just nu, men funkar fortfarande som en bra introduktion till japansk minimalism, borja med Kafka on the shore alternativt norwegian wood (yes yes alla coola som greppade titeln, det ar en lat utav beatles).

Sen tycker jag att du ska ta och bladdra igenom the raw shark texts av en ny forfattare for en lasupplevelse dar inte bara spraket ar vackert utan som aven bjuder till lite extra mycket pa den visuella fronten.

Slutligen sa borde du ta och lasa allt du kan hitta (andra hands bokaffarer skulle jag satsa pa) av Amy Hempel, som ar minimalisternas okronta drottning.

Japp, jag vet att inlagget later pretentiost och snobbigt, men jag ar bakis och orkar inte forklara battre.
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel

2008-03-03 20:22
Coelho skriver varken vackert eller bra enligt mig.

Riktigt vackert språk finns i Garcia Marquez eller som någon nämnde tidigare Thomas Manns böcker. Testa att läsa klassikerna "100 år av ensamhet" av Garcia Marquez eller "Buddenbrooks" av Mann.

En annan författare som kanske inte har det mest poetiska språket, men som har en väldigt speciell flytande stil är Joseph Heller bland annat i "Se Bilden"

2008-03-04 16:59
ib i sthlm?
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"

2008-03-06 01:32
Om du vill läsa något svenskt rekommenderar jag Sara Stridsbergs roman "Drömfakulteten". Det är en fiktiv historia om Valeri Solanas som försökte mörda Andy Warhol. Otroligt poetiskt skriven, ett tragiskt människoöde som skildras inlindat i rosa fluff och guldglitter.
Ta allt jag s䁘\r med en nypa salt!

2008-03-13 12:07
James Havoc haha. Metafysiskt, hedninskt metamorfosdignande vansinne. Havoc är en spännande, mystisk författare. Uppslukades av jorden vid millenieskiftet, eller? =)

2008-03-13 12:14
Fan. Länken... klicka på 'cult' till vänster och bläddra fram "Butchershop in the sky". 

2008-03-18 16:57
Yo. Whoa. Många tips där. Ska försöka kolla upp några stycken.

Jag gick på IB på Åva Gymnasium i Täby.

2008-03-24 23:00
Illuminationer, för helvete!

2008-03-28 17:33
Arundhati Roy - De små tingens gud
grym bok

2008-04-02 14:34
om det är språk vi snackar, måste jag nog slemma ner mig själv genom att ta namnet pahlaniuk i min mun. sedan lägger jag till WE av yevgeny zamyatin och muramiki den japanska token.

ett varningens tecken om du itne är di leva utfärdar jag för att läsa någonting av paulo cuehlo som inte är alkemisten.

De lillo om du orkar ta dig igenom underground av honom.

orkar inte kolla upp stavning på något namn, reserverar mig för eventuella fel.

2008-04-02 22:28
Jag rekommenderar samma som felixnr2. The picture of Dorian Gray (Dorian Grays porträtt). Har dock bara läst den på engelska, men oh vad fantastiskt välskriven den är, vilket inte är så konstigt med tanke på att han var en av Englands frontpersoner för den estetiska rörelsen som hävdade "konst för konstens skull". I förordet till The picture of Dorian Gray märks det tydligt. "All art is rather useless". Konst skulle bara avnjutas av någon, inte analyseras och innehålla dolda budskap osv.
vegan power

2008-04-02 22:29
Därav det vackra språket, alltså. :)
vegan power
Hangaround

2008-04-22 02:54
Gary Shteyngart's debut "Den ryske debutantens handbok". Håller på att läsa den nu och den har ett väldigt lekfullt och vackert språk. Den är också väldigt satirisk och det kryllar av massa smarta liknelser och formuleringar.

Men här kan ni/du kolla in just den ovan. Den ryske debutantens handbok
Redaktionen

2008-05-08 13:47
Mitt liv med Dostojevskij av hans fru Anna Dostojevskaja.

Fullt med jordnära ordillustrationer om kärlek och vardagliga under.
namaste

2008-05-13 13:18
torgny lindgren kan rekommenderas. novellsamlingen "i brokiga blads vatten" är fantastisk. väldigt fint språk, det var väl det du var ute efter?

Förstår inte hur folk kan rekommendera alkemisten som något poetiskt. liberalt hippie-dravel, och inget direkt poetiskt språk väl? Läste just om "mörkrets hjärta" av joseph conrad. också väldigt läsvärt! kolla på apocalypse now efteråt!

2008-05-13 14:10
Anders Paulrud - Fjärilen i min hjärna
Per-Eric Söder - Imorgon Stalingrad
De sinnessjukas historier är de enda värda att lyssna till

2008-05-14 12:36
Jag rekomenderar Stig Claesson som är min alla tiders favoritförfattare.

Språket är inte poetiskt i den mening man kanske vanligtvis menar när man talar om poetiskt språk men det är, enligt min mening, jävligt bra. Inte en massa skitprat. Om du är lite av den nostalgiska typen rekomenderar jag verkligen Slas.
Av det dussin böcker jag läst av honom är "samtal på ett fjärrtåg" min favorit. Inledningen till boken kan läsas här.

Gillar du den kommer du antagligen älska Slas men gillar du det inte kommer du antagligen tycka hans böcker är något av det mest långrandiga du någonsin läst.
Gerdaman

2008-05-14 22:11
Georg Heym och Georg Trakl: två tyskar som båda skrev mycket fint. Båda dog unga, Heym gick genom isen, Trakl tog livet medelst kokain. =.....(

2008-06-12 07:29
Gillar Douglas Adams (Liftarens guide till galaxen bl.a) starkt på engelska och Jan Guillou (trilogin om tempelriddaren Arn) på svenska.
A historian is a prophet in reverse

2008-06-12 10:48
Moonchild & Diary of a drug fiend - båda av Aleister Crowley.
Underbar engelska, han var lysande!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Skivsamlare

2008-07-08 20:09
Alltså, nog för att det är poesi - men jag tycker du ska läsa allt du kommer över av Bruno K Öijer.
 http://www.kulturkompaniet.nu/