I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jävligaste kurslitteraturen du läst

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2007-09-10 11:21

Jävligaste kurslitteraturen du läst

tell me. vilken kurs vilken författare? Var den seg? opedagogisk? lite för pedagogisk? helt fantasilös?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-10 15:01
Kursliteraturen i praktisk filosofi är till viss del fruktansvärd.
Det är t.ex inte helt ovanligt att en mening täcker en halv sida eller mer.
Kan inte ge några specifika författare just nu då jag inte har dem böckerna här.
Dock så är Torbjörn Tännsjö(stavning?) väldigt pedagogisk i sina upplägg i böckerna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-10 15:06
Hare, R.M; The Language of Morals var rätt seg, men en barnlek jämfört med kompendiet om hedonism vi fick av en överambitiös doktarand i praktisk filosofi b.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-09-10 21:39
Boken Materiallära av Karlebo. Helt för seg och utgick från att läsaren redan visste vad som stog i den ex använder uttryck som först introduceras några kapitel senare.

Den enda bok som varit så segdragen att ögonen slutits i början på eftermiddagen.

2007-09-20 16:03
Skankywhore - Jo visst, men å andra sidan så har man typ 11 sidor att läsa per termin på praktisk filosofi. Har aldrig haft så mycket tid över för öl som när jag läste praktisk filosofi.

Jävligaste jag har haft var ett antal riktigt jävla kladdiga handskrifter rörande polismyndigheten i Stockholm under 1800-talet. Var knappt läsligt och det där med att ha en standardiserad ordföljd hade ju uppenbarligen inte slagit igenom vid tiden.

Annars så är det nog McKay A History of World societies, den stora översiktsboken på grundkursen i historia. Den är ju i och för sig inte svår, men att läsa en sida i det helvetet tar tre kvart.

Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2007-09-24 23:16
Tärning - Jodå det är kul, beror väl lite på vad ditt intresse består i. Om du vill lära dig tillämpad filosofi så är väl praktisk eller teoretisk filosofi sjyst. Man får ju lära sig lite argumentationsteknik/semantik och dylikt i båda discplinerna där. Man läser ju mest värdeteori och normativ etik i praktisk filosofi.

Om man vill läsa mer om filosofi och filosofer så är det mer idéhistoria som gäller.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2007-09-25 01:19
Sveriges skollag är sanslöst tråkig..
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-09-26 23:22
Skankywhore - Jo visst, men å andra sidan så har man typ 11 sidor att läsa per termin på praktisk filosofi. Har aldrig haft så mycket tid över för öl som när jag läste praktisk filosofi.

när och var läste du det, var inte alls så när jag pluggade

2007-09-26 23:37
SkankyWhore 

jag skulle väll snarare tipsa om teoretisk filosofi, i den kursen ingår ofta en genomgång av filosofins historia plus att man läser logik, semantik, kunskapsteori och vetenskapsfilosofi.

Ger en bra grund om du vill läsa och förstå filosofiska texter.

Ska sägas att jag inte läst Praktiskt filosofi, men har hört från många som läst båda att teoretisk filosofi gav dem mer och höll en högre nivå.

Som Henkso sa får man inte läsa så mycket i praktisk, i Teoretisk filosofi däremot är det en hel del som läses, dels logik som är strukturerat ungefär som matematik och dels en hel del intressanta orginaltexter, både lättare (typ Platon, Descartes) och svårare (delar ur Traktatus bland annat)

På praktisk i stockholm tror jag till och med att dom läser "what does it all mean?" en bok jag hade som lärobok i gymnasiet för Filosofi A.

Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2007-09-26 23:38
Sorry! mitt inlägg var till Tärning och inte till SkankyWhore 
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2007-09-27 00:24
alla filosofiska grundtexter från 1800 talet

2007-09-30 14:44
English Phonetics and Phonology av Roach.

Börjar bokstavligen skaka av ilska när jag tänker på den.
•pave paradise•

2007-09-30 21:46
Abetsgruppens Psykologi är väl det tristaste jag läst hittills. Kommer inte ihåg vem som skrivit den på rak arm såhär.
all fire burns, little baby, you´ll learn

2007-10-01 15:32
Alla filosofiska texter från 1800-talet är väl att ta i Schopenhauer och kant brukar vara softa :)

Men idealister från 1800-talet utan ovan nämnda brukar vara hemska.

Texter på lärarlinjen tycker jag är läskigt dåliga. "Värdegrunden finns den?" eller vad den hette är tragisk. Jag pratade med författaren och pekade ut rena sakfel (han diskuterade bla Tännsjö och kallade hållningen hedonism (rätt är hedonistisk utilitarism)), hans svar var. Tja jag är ju ingen filosof. *suck*
I'm back!

2007-10-01 18:21
jag skulle väll snarare tipsa om teoretisk filosofi, i den kursen ingår ofta en genomgång av filosofins historia plus att man läser logik, semantik, kunskapsteori och vetenskapsfilosofi.

Det går man igenom om man läser praktisk filosofi också.
Det är desutom närmre 2000 sidor per termin uppdelat på 8 olika böcker när jag läste.

2007-10-04 02:31
Sakrätt avseende lös egendom - Torgny Håstad

En föredetta juridikprofessor och numera justitieråds massiva men obota knastertorra bidrag till rättsvetenskapen. Ett ärkeverk av offantliga proportioner på ett av den svenska juridikens mest komplexa områden.

Hittade inte bilden där jag och min vän står och hänger med honom, men där är han, till vänster om Justitiekanslern Göran Lambertz.

2007-10-12 22:43
Skadeståndsrätt- Jan Hellner och Marcus Radetzki

Helt enkelt långsam och mycket tråkig. Det kändes som om jag läste och läste och läste och boken tog aldrig slut.
Nu ska jag bara läsa boken en gång till innan tentan.
Ska bli ett sant nöje!

2007-10-12 22:44
oj fel länk

http://www.jure.se/ns/default.asp?url=visatitel.asp?tuid=5467
ska det ju självklart vara!

2007-10-12 22:46

jag klarar inte ens av att länka ordentligt. jaja. det var ett två bra försök!

2007-10-13 00:05
Från Filmvetenskap:

Robert Stam - Film Analysis: An Introduction

Att gå igenom Althusser, Lacant o Metz o alla andra SLAB nissar har aldrig varit jobbigare.

Leif Furhammar - Filmen I Sverige

Första gången jag någonsin stöter på en författare som benämner sig själv i tredje person singular i sin text. Oerhört jobbig att läsa emellanåt dessutom.
Kultursnobb

2007-10-15 15:31
Mycket snack om praktisk och teoretisk filosofi föressten...jag har sökt till båda till vårterminen i Lund. Hur skiljer dem sig åt? Och vilket passar mest som komplement till filmvetenskap skulle ni tro?
Kultursnobb

2007-10-15 16:43
Praktiskt är typ estetik, etik, politik, värde och dylikt

Teoretiskt är typ semantik (men det finns ofta med lite i praktiskt också), logik (ibland), kunskapsteori, metafysik, ontologi och sånt.

Praktiskt torde helt klart passa bäst till filmvetenskap om du inte har några väldigt udda filmer i åtanke.
I'm back!

2007-10-16 19:34
"Från Filmvetenskap:"

Hahahaha, ja det måste vara jobbigt för dig dude...
all fire burns, little baby, you´ll learn

2007-10-16 20:15
chemical principles till min första kemikurs var det värsta jag nånsin försökt läsa. kan tillägga att jag ännu inte skrivit godkänd tenta, så jag blir inte direkt av med den
http://www.kommandot.se/wp/

2007-10-16 21:53
MrsLuke
Den är la inte såå tung? Vart läser du ngnstans? Den nya köprätten är en bok från helvettet också...Språket i Hellner är ju lite...arkaiskt och jobbigt iofs.

2007-10-17 13:46
supersentaidanne P25

Littvetare? Eller pluggar du en sån där "mogen linje"?
Kultursnobb

2007-10-31 14:54
Haha skojare där, praktisk filosofi är ju asball och du behöver knappt läsa nåt eller lära dig nåt, bara banka i dig diverse människors tolkningar på moral så är saken biff. Antagligen var det jävligt att läsa för det är det första ni läser på Universitet, men sen lovar jag när ni kommit loss är mest bara ball när man har workshops och diskuterar olika infallsvinklar ang. moralfilosofering, åtminstonde i praktisk filosofi. Kruxet är att man blir rappare i käften när terminen är över.

Sjukaste kurslitteraturen jag läst är Alberts et al, THE CELL

2007-11-06 18:05
nä, the cell är ju grym. pedagogisk och hyffsat lättförstådd
http://www.kommandot.se/wp/

2007-11-18 21:58
designarbetets dolda rationalitet - stolterman, löwgren..

inget ont om boken i sig, men lite väl "abstrakt" för att man ska hänga med fullt ut =)

säkert tufft om man förstår alla tankegångar =)

cry me a river!
--> thcrew

2007-11-19 23:09
Koncentrerad nusvensk formlära och syntax av Ulla Stroh-Wollin.

Det enda intressanta jag hittat hittils är tvetydigheter i meningar såsom: de talade om sina hemligheter. Nördigt uttryckt är det jättespännande att utifrån en sådan "konstruerad mening utanför ett sammanhang" fundera kring vad talade om betyder. Är det det frågan om verb+preposiotionsfras - ja, då betyder tala om ungefär samtalade om! Men! är man lite mer dunkel, och istället i meningen ser ett verb+partikel+nominalfras, så kan tala om istället betyda: de berättade sina hemligheter!

Ya dig? =)

2007-11-20 13:18

min bok om jesus, som vi tvingades skriva 1994 när jag gick i första årskursen på lågstadiet innehåller så många stavfel och faktamistag att jag förundras över att författaren (jag) inte skämms över att han menar att han skulle lära sig någonting av den.

å den seriösa kanten så är eureka fysikböckerna för gymnasiet helt värdelösa eftersom de komplicerar allting genom att underskatta läsaren och överanvända liknelser och bildliga förklaringar helt i onödan. man tvingas ställa om sig från att tänka i fysiska banor med fysiska storheter och enheter och helt tänka i äpplen och päron och cykelpumpar och gud vet vad. man måste deschiffrera hela boken från språket "svenska för 3 åringar" till "fysik för gymnasiet" innan man kan få ut nått vettigt ur den.

sannslöst.

(kan bero på att jag skall skriva prov i fysik A på komvux (vill ha naturkompetens uppe på min samhällskompetens) om 1h och inte har studieteknik nog att dela ut studerandet över en längre tid utan nu pluggat in (försökt plugga in) 5 kapitel på förmiddagen nu.)  får väl skylla mig själv.

2007-11-22 11:27
akademifass.. rätt tråkig
AIK

2007-12-02 18:44
"Metodpraktikan" (Statsvetenskap). Kombinerat med SU:s kanske torraste lärare var det ingen trevlig upplevelse...
Urbanized Konfusion ute nu!
http://www.myspace.com/scissormenmusic http://www.myspace.com/bumbillbeats