I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sopranos Säsong 6 Final (spoliertråd)

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2007-06-11 18:52
tycker tvärtom att de finns inget som tyder på att han inte dog...
skulle livet bara gå vidare som vanligt skulle meadow kommit in å satt sej å dom hade fejdat ut med musik!
Fö. fanns de uppenbara hot som tex. Butch,som jag antar blev ny boss för NY!
Med phil L borta å Tony borta kunde han äga hela skiten...och han har juh varit en av dom drivande krafterna från början att dom ska ta ut tony...från innan Phil L hamnade på sjukan!

2007-06-11 18:53
garyowens 

word, bra avsnitt. Life goes on...

ifs P25

Vem skulle ha mördat honom?

2007-06-11 18:55

men om det skulle vara butch eller någon annan tror jag dom skulle ha hintat åt det tidigare i avsnittet. slutet öppnar ju för spekulation och alla får tro vad dom vill, men för mig är det uppenbart att han inte dog..

2007-06-11 18:57
BUTCH BUTCH BUTCH BUTCH!
NY NY NY NY NY NY!

blir det bara svart när livet går vidare?

2007-06-11 18:59
en paste som jag fick pastad för mig så jag har ingen aning var den kommer från men..

"...if you pay attention to the history, you will find that all the answers lie in the characters in the restaurant. The trucker was the brother of the guy who was robbed by Christopher in Season 2. Remember the DVD players? The trucker had to identify the body. The boy scouts were in the train store and the black guys at the end were the ones who tried to kill Tony and only clipped him in the ear?"

fattar inte hur man kan komma ihåg sånt där, men stämmer det?
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2007-06-11 18:59
så dom hintar inte till att butch ord inte går att lita på när han sviker sin egen boss???
Jag håller med om en sak...livet går vidare,men utan tony!

2007-06-11 19:03

2007-06-11 19:07
management

de stämmer jävligt bra...förutom att de inte var christopher som rånade trukkern,utan hans polare brian..chris vägrade följa med på de jobbet...och det finns fler sånna grejjer som gör hela skiten till "full circle"
tex. när dom där svarta snubbarna skulle döda tony så var han skitdeppad men efteråt satt han hos sin psykolog och sa att nästan dö var som en kick och att han aldrig känt sig så levande förut!
AJ säjjer samma sak i princip till sin psykolog när han bil brinner upp...och sen de där då med att tonys farsa blev skjuten på en restaurang med tony på andra sidan bordet!
Finns säkert en massa mer saker som man inte tänkt på...
fö. får juh tony en flashback precis i slutet på näst sista avsnittet till när han å bobby satt i båten (första avsnittet på 2a delen av säsong 6) å bobby säjjer "du hör förmodligen inte ens när de kommer"
Med de menar han att de bara blir svart när det nån skjuter dej i huvvet!
Men de blev det juh inte för bobby...men för tony blev de bara svart! Han jävlat dog!

2007-06-11 19:16

ridån går ner! riktigt feelgod scen där i slutet men man satt på nålar iom att man nästan visste att nått skulle hända, å sen bara svart....ja vad ska man säga, tiderna bästa serie is no more! :(

chase the clouds away

2007-06-11 19:18
står mycke bra i den bloggen,omän endel är helt fel...var i första säsongen dom försökte döda han å sköt han i örat tex.
men all and all så har jag nog ändrat mej oxå...var ett bra slut!
Dock trist att de är slut!

2007-06-11 19:20
han i bloggen säger att man kan se att tony får panik och försöker sträcka sig efter nått under bordet i sista sekunden innan d blir svart, d stämmer ju inte
chase the clouds away

2007-06-11 19:23
dem har tydligen spelat in 3 olika slut för att ingen ska veta hur det slutar!!!
chase the clouds away

2007-06-11 19:45
naero

när fan fick man reda på att han skulle blivit skjuten när tony satt bredvid? vad jag kommer ihåg så hade han dött av lungemfysem, 1986.

2007-06-11 20:38
ja precis..jag kommer oxå ihåg de som att han dog av nå skitsjukdom å att tony drog paraleller mellan de å när Jackie aprile dog av canser!

Poet

2007-06-11 21:14
kolla just i slowmo...
o det ser faktiskt ut som om han drar efter nått under bordet.. man ser ej om det är medow som kommer in eller om det är någon annan han reagerar på... det är så öppet som det kan vara... det finns ju en potentiell hitman inne på muggen... de svarta killarna kan vara hyrda så som det var gången innan när de försökte ha ihjäl han... å det kan vara vem som helst som kommer in genom dörren... faktum kvarstår... han är stendöd...

hur som... så ser det ut som om han drar efter något under bordet när man kollar slowmo.... millisekunden innan det blir svart... anledningen att man inte tänker på det är för att man räknar med att mördaren ska komma från sidan... eftersom upplägget är att mördaren är killen som kommer in samtidigt som AJ å går på muggen strax innan det tar slut...
Garderobsrensning 3.0
Nu kör vi på flickr: http://www.flickr.com/photos/34666507@N05/sets/72157623544785735/

2007-06-11 21:32
hade varit intressant om dem släppte dem alternativa sluten med med den kompletta dvdboxen eller nått liknande
chase the clouds away

2007-06-11 21:53
De är tydligen att de är oss tittarna som blir whackade å tony får leva vidare fast vi får inte se :P
" I don´t whrite nothing down so i will keep it short and sweet. You are wek, you are out of control and you become a imprisonment for your self and very body else" - Paulie Walnuts om chris drogproblem

2007-06-11 21:55
> Damn you guys got a lot of interesting theories up
> here, but I must say I think you are all WAAAAY off
> base. Yeah, it would be very convenient if Tony just
> was shot, arrested, or to just sit down to a normal
> family dinner. I think some of you are thinking way
> inside the box where David Chase always thinks
> outside the box. Sure David Chase purposely cut off
> the ending, but I think it was extremely clear to
> anyone who is a true fan of the series and watched it
> from the beginning as I have. You actually have to
> have a brain here , and sit back and think about
> season 6a then 6b. Who is absent in 6b but was a
> major character in 6a? Who would want to extract
> revenge on Tony the most? And who would have had a
> perfect opportunity to kill Tony working in that
> restaurant.
>
> If you still are unsure let me break this down for
> you. Tony goes and sits down with his family for a
> nice meal at a diner/ice cream shop....a diner that
> is seemingly familiar to a little diner up in
> Vermont. Then ask yourself what was the last item
> discussed in the episode before it cut to
> black....onion rings. Thats right, onion rings. The
> sort of onion rings that would be cooked up by a
> certain firefighter......Johnny Cakes. The
> groundwork for this exciting twist has been laid all
> throughout season 6a then 6b. Johnny Cakes was a
> major player in 6a. David Chase really wanted to get
> into the mind of Johnny Cakes. Why else would he
> spend so much time developing the relationship
> between he and Vito. Mysteriously Johnny Cakes
> disappears from the scene all together. That is
> because he was lying in waiting all through 6b.
> Getting ready to be used for the big finale. Johnny
> Cakes relocated to New Jersey and got a job at this
> very ice cream shop / diner making the said onion
> rings. Of course Johnny Cakes moved to New Jersey
> after hearing of Vitos death in the paper as hinted.
> Then it hits him....Tony Soprano is responsible for
> r Vito leaving him and later his death. Johnny Cakes
> decides he cannot go quietly. But also understands
> he cannot go in guns blazin'. He will hit Tony
> Soprano were he can effect him the most...his
> stomach. His love of food and his families love of
> food will be their downfall (As shown throughout the
> series). After Johnny Cakes acquires his job as
> grill man at the said ice cream shop/ diner. He
> bides his time knowing that Tony (with his love of
> food) will eventually show. When the day Tony shows
> (the final episode) he puts his plan into action. He
> waits for the Sopranos order to come in and he
> poisons the said onion rings when he is done making
> them. The onion rings are brought out and they begin
> to eat. David Chase does an amazing job getting the
> audience to focus on the various people in the
> restaurant, but all along Chase's ending is set up
> for Johnny Cakes to be in the darkness, behind the
> scenes. After a minute or two of eating the onion
> rings the screen goes black! Johnny Cakes is
> victorious. The posion sets in right when the screen
> goes black and Tony, AJ, and Carmella die. The
> perfect revenge. Meadow is left to see them slumped
> over dead from poison. And the twist the audience
> never saw coming. Chase always intended the series
> to end this way. That is why he introduced the
> Johnny Cakes/ Vito love story. For Tony to go out in
> such an unexpected way is truly shocking, but to the
> trained eye it all makes sense. Some of you might
> say. "We never saw this on screen". Well I say use
> your brains morons it is IMPLIED the whole of 6a and
> 6b. It all adds up. The onion rings at the last
> scene, the sudden darkness of the ending (mimicking
> the darkness Johnny Cakes was in during 6b), the
> references to living free and dying hard, the talk of
> Vito) It's all about who is not shown rather than
> who is shown. David Chase really knocked this one
> out of the park. I think he went way over the
> audiences head with this using Johnny Cakes as the
> point of Tony's downfall. Think back to the episode
> he was in Live Free or Die Hard.
>
> That pretty much somes up the season and well the
> series. Tony couldn't live free so he had to die
> hard....Nobody expected da onion rings.....And Guess
> what Johnny Cakes real name Kevin Finnerty (if you
> pause the last scene Johnny Cakes is in when he is
> looking for Vito you can see Johnny Cakes ID sitting
> on the dresser...name Kevin Finnerty. Who says David
> Chase doesn't tie up lose ends.

2007-06-11 21:58
Ett bra slut, på en oslagbart bra serie.
R.I.P. Big Moe

2007-06-11 22:04
Haha , johnny cakes the fucking fruit . Skev teori
Fett slut. Tidernas bästa serie har tagit slut . Fitta..

2007-06-11 22:30
vad var det där tjafset om kevin finnerty i slutet av johnny cakes teorin?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-11 22:46
hahahaha jhonny cakes-teorin var juh underhållande! Men den innehåller en jävla massa fel...viktigast av allt: Tony låg inte bakom vitos död,han försökte tom. rädda honnom!
Ett uppenbart skämt från den som skrivit de,ja vet,men det hade varit roligare om de inte fanns feta sakfel!
Kevin Finnerty var väll snubben som tony drömde att han blev förvexlad med när han låg i koma?

2007-06-11 22:50
>förvÄxlad<

2007-06-11 23:22

Besviken men samtidigt inte.

Lite kul att det sista man hör innan det blir svart är "don't stop" från låten som spelas.

Hoppas att ett alternativt slut kommer med på dvd-boxen.

"Tried to freeze time that's why I iced the face of my watch" - AZ

2007-06-12 00:07
Har ändrat mig med nu efter att ha kollat ett par gånger. Är ett ganska bra slut på många sätt.

Men känns ändå som att det är nåt man missat. och varför så mycket fokus på Meadow som inte kan fickparkera?
Antoine "Flash" Howard (1975 - 2004) R.I.P

2007-06-12 00:11
Kraizy

för att snubben som skjuter tony kommer från hans högra sida och om meadow hade kommit in en minut tidigare hade hon suttit brevi tony och oxå blivit skjuten!
Eller nå sånt...

2007-06-12 00:17
Jo det skulle väl vara det då...men ändå känns lite långsökt, så stort huvve har hon ju inte att han inte kan sätta Tony lite snett bakifrån men jag vet inte.

Chase har ju lyckats med det iaf, så här stor diskution o spekulationer har jag nog aldrig vart med om efter en avlutning.
Antoine "Flash" Howard (1975 - 2004) R.I.P

2007-06-12 06:56
mm fast så långsökt äre juh inte endå!
Förklarar fokusen på hennes parkering!
Och en nervös hitman som ska klippa en boss...de är juh inte precis som "ursäkta fröken,kan du luta dej fram lite så ja kommer åt att sätta ett par,tre kulor i pappa din!?!"

2007-06-12 14:56
sett om avsnittet 2 gånger nu och måste säga att slutet var jävligt bra, tvetydligheten är va som gjort sopranos så jävla bra hela tiden.
Nu blir det att se om s6b, och sen hela serien :)

2007-06-12 14:57
ps. dooont stop.. belieeeving :) kan inte sluta lyssna på den haha

2007-06-12 15:39
blev också lite besviken men ändå inte, tyckte det va gött att han överlevde, trodde faktiskt inte han skulle det.
Don't make me Chris Brown you, bitch!

2007-06-12 17:49
MazTheHustler

men han gjorde inte de...han dog jävlat de sista som hände!

Management
håller med...man har varit tvungen att hänga med från början och fått se om vissa avsnitt flera ggr för att fatta vad som igentligen sker!
Har en polare som man får förklara vartenda avsnitt för att han ska förstå!

2007-06-12 18:14
Bra slut. Diggade att man vara i Tonys skor (så att säga) under den sista scenen. Grymt bra gjort av Chase.
A Profound Hatred of Man

2007-06-12 18:21
There was another ending, Matt "We're going to win this thing" Servitto told reporters. The last he knew, the scene in Holsten's diner — which was shot in the real life Holsten’s out in Bloomfield, New Jersey — went on a little longer and featured one of the menacing figures in the diner dominating the camera. "The scene cut as the guy was advancing towards him, as if he was about to shoot Tony. It was, I think, less ambiguous that Tony was going to get shot."

källa

va tror ni är grejen med katten, chris, och paulie? Tony säger ju 2 gånger att den hittade en rat i källarn, och att den kanske är rats i väggen bakom bilden eller vafan han säger.. ska symbolisera att Paulie är en rat för att han är "rädd" för katten eller nåt? Nån sa även att katten är Adriana..

Och vafan äre Paulie säger till AJ när de sitter vi bordet.. "what are you saying" "he's saying that ??????????" ?

2007-06-12 18:35

2007-06-13 00:04
Management: Hela avsnittet är fyllt av gamla karaktärer och eastereggs som går att koppla till tidigare händelser, att katten är en hint till Adriana blev ganska givet då den satt och morrade åt Christopher's foto.

Även att det sista som man får se är att bilden blir svart bara, precis som Tony's teori om hur döden var.

2007-06-13 02:41
Alltså vafan ska man säga? vilket jävla skumt sätt att avsluta en serie på, blev riktigt jävla förbannad först, men har lugnat mig lite nu när jag läst runt lite på diverse sidor! vafan ska man tro då? dog han? dog publiken? eller vafan hände?

synd att skiten är slut iaf, bästa serien jag nånsin sett, bättre än förra favoriten OZ som nu ligger på andra plats!

Jag tror att det inte är meningen att man ska veta om tony dog, om vi dog eller vad som hände...han chockar juh alla som följt serien genom detta slut, skapar juh som nån sa i tråden "en jävla massa diskussioner/spekulationer"!

Kanske är det så att man inte ska veta om slutet på vissa grejjer helt enkelt.....
BAHA!

2007-06-13 02:42
naero: fan va trög man är och inte tänker på sånt, har du nårra bra exempel som man kanske inte vet? den med paulie/katten är ju skum där när katten komer o lägger sig på marken en bit ifrån han :S
BAHA!

2007-06-13 18:49
intressant screenshot från jukeboxgrejen:

http://i86.photobucket.com/albums/k97/ravenmoore/Anyway.jpg

anyway you want it!
chase the clouds away

2007-06-13 20:37
I vilket avsnitt är det Nikki Leotardo är med på en sit-down?

Måste väl vara ngt från 6a?

2007-06-13 23:47
freddez

de var fan intresant!
säjjer fortfarande att han dog dock...

haeku1

nej de är nog i 5e säsongen, när hans lillebror blir mördad av Tonys kusin Tony aka. TonyuncleAl.
De är samma tillfälle som han hotar Chris!

2007-06-13 23:49
oh...nu läste jag nogrannare...nikki = Phils lillebror eller vad??
isf måste de va i 5an eftersom han blir mördad då och Phil L är inte med förens han kommer ut från kåken = i 5an!
Men ja kan inte minnas nått avsnitt då han är med på en sitdown...

2007-06-13 23:50
fast hans lillebror hette väll Billy...så de kanske är den gången jag först nämnde...höhö sorry att ja inte får in hejna i ett å samma inlägg!

2007-06-14 02:06
Varför var screenshoten intressant? Any way you want it är Journeys största och kändaste hit.

För er som inte har läst på några andra sidor så äre teorin presenterad tidigare helt fel:
Killen i Members Only jacket är inte Nikki Leotardo (han har aldrig vart med i varken sopranos eller någon annan tvserie tidigare och äre inte krediterad som Nikki Leotardo, utan som just "Guy in the Memebers Only" jacket).

De svarta snubbarna är inte de som försökte döda Tony för att tony Tony dödade minst en av de. All black guys look alike, eeh?

Boy scouts? Serriöst... va i helvette skulle det ha nåt med nåt att göra.

Katten = adriana för att hon morrar åt Chris bilden = självklart? Give me a break.. låt hjärnan jobba lite hårdare va?

Tony dog när det svartnade.

2007-06-14 03:56
Kom igen, Tony varken dog eller överlevde när det svartnade, det är ett öppet slut. Får man inte se att han dör så vet man inte att han dött. För min del tycker jag det är ganska bra, jag är nöjd med att inte veta, och eftersom det inte var nått avsnitt i några andra avseenden så vill jag inte ha det här heller.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-06-14 03:58
Föresten, smaka på den här spådomen jag gav 07-04-17 23:12: "leotardo måste dö. Ändrar mig angående hur jag tror det kommer sluta nu; Tony blir boss i new york, men tvungen att döda chrissie."
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-06-14 16:49
dundermannen

ok?
Leotardo dog,visst
tony blev inte boss i NY och han vart aldrig tvungen att döda chris! Han avslutade bara vad olyckan påbörjat för att han vart less på honnom!
Är inte sådär fruktansvärt impad faktist...

2007-06-15 09:35
Lite kul att på grund av alla uppståndelse kring Sopranos-slutet så har Lost-skaparna gått ut å sagt att dom minsann inte tänker avsluta sin serie på ett sånt här sätt =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2007-06-15 17:20
sen å andra sidan så har ju lost inte förklarat nånting någonsin nästan... jämfört med sopranos där det faktiskt finns trådar å följa...
Garderobsrensning 3.0
Nu kör vi på flickr: http://www.flickr.com/photos/34666507@N05/sets/72157623544785735/

2007-06-17 15:56
i säsong 1 episod 8 när chris skjuter en snubbe i foten inne på ett konditori..då  äre juh en fet snubbe som kommer in å får gå före i kön,o konditorn kallar han för Gino..han är sjukt lik vito...äre samma skådis??