I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

79th Annual Academy Awards

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2007-02-25 18:34

79th Annual Academy Awards

Vet att det finns några andra trådar om Oscarsgalan men de funkade inte riktigt tyckte jag.
I natt går det av stapeln!
Vem tror ni vinner de olika statyetterna?
Strunta gärna i diskussioner om huruvida det är en tråkig Hollywoodgala etc. tycker man sånt här är kul så gör man, priserna spelar mindre roll....
Här är vad jag tror, har dock en hel del filmer som jag borde sett, kanske ska försöka se iaf Babel innan galan (fattar inte varför jag inte sett den än):

Bästa Manliga, Huvudroll:Forest Whitaker (Hoppas Ryan Gosling)

Bästa Manliga, Biroll: Alan Arkin

Bästa Kvinnliga, Huvudroll: Helen Mirren

Bästa Kvinnliga, Biroll: Jennifer Hudson (Hoppas någon av de andra nominerade)

Bästa Animerade: Cars

Art Direction: Dreamgirls (Hoppas Pan's Labyrinth)

Cinematography: Pan's Labyrinth

Kostym: Marie Antoinette (Hoppas Devil Wears Prada men Marie Anoinette är lugn också)

Regi: The Departed (Antar att jag kommer gilla Babel mer)

Dokumentär: An Inconvenient Truth (Roligast om Jesus Camp vinner)

Dok. kort: -

Klippning: Children of Men

Bästa Utländska: Pan's Labyrinth (Roligast om Efter Bröloppet vinner även om jag hoppas på Pan's Labyrinth)

Smink: Pan's Labyrinth

Musik:Pan's Labyrinth

Låt: Någon av de tre som är nominerade från Dreamgirls

Bästa Film: The Departed (Hoppas Little Miss Sunshine)

Animerad Kort: - (Hoppas The Danish Poet för den har snyggast titel :))

Kortfilm: -

Sound Editing: Bara sett två av fem så har ingen aning

Sound Mixing: Dreamgirls

Visual Effects: Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest

Adapted Screenplay: Vet för lite men hoppas ändå Children of Men

Original Screenplay: Pan's Labyrinth

Störigast i år är iaf alla nomineringar som Dreamgirls fått...

Skåne!
"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"

2007-02-25 18:41

2007-02-25 19:15
Hoppas på

Performance by an actor in a leading role
Peter O’Toole in “Venus” (Miramax, Filmfour and UK Film Council)

Performance by an actor in a supporting role
Alan Arkin in “Little Miss Sunshine” (Fox Searchlight)

Performance by an actress in a leading role
Helen Mirren in “The Queen” (Miramax, Pathé and Granada)

Performance by an actress in a supporting role
Rinko Kikuchi in “Babel” (Paramount and Paramount Vantage)

Best animated feature film of the year

Inte sett någon av de nominerade

Achievement in art direction
Skit samma

Achievement in cinematography

Achievement in costume design
Skit samma

Achievement in directing
“Babel” (Paramount and Paramount Vantage) Alejandro González Iñárritu

Best documentary feature
“Jesus Camp” (Magnolia Pictures)
A Loki Films Production
Heidi Ewing and Rachel Grady

Best documentary short subject

Fuck it, orkar inte mer

PS. Your cunt is in the sink

2007-02-25 19:31
ska bli skit kul att se vilka politiska utspel det blir ikväll också, nästan det som är roligast varje år. Miljöfrågan kommer nog ta över Irakkriget i år. Räknar med massa pins på svindyra kostymer och folk som skippar limosinen och kommer i elbil.
Sean Penn, Susan Sarandon, Tim Robins och George Clooney är några av de jag hoppas få se dela ut priser så de kan kommentera något som är dåligt i världen :)
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"

2007-02-25 19:32
en anledning till att jag hoppas på The Danish Poet utan att jag har sett den (i short animated) är att Liv Ullman är berättarröst.

2007-02-25 19:34
var är dryice?!

Jag har hängt tillräckligt mycket på whoa för att veta att han bryr sig om galan :)

2007-02-25 19:38
fan abra jag som postar hela tiden, kollade presenters nu och George Clooney är iaf där. Al Gore kommer säkert kommentera miljöfrågan om han får chansen också...

Vad tror ni om Ellen DeGeneres som host?
Kan bli okej, inte så jävla kul val dock...

2007-02-25 20:30
Hoppas Scorsese får sin oscar nu.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2007-02-25 20:30
Kan någon få den där jävla Kanal 9 eller? Skulle det inte gå på 5an också?

2007-02-25 22:10
vad menas med cinematography?
Reality has become a commodity

2007-02-25 22:49
foto
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-25 22:49
men bara 3 timmar kvar knapt nu
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-25 23:46
snart, alla med comhems grundutbud (iaf analoga) kan få in kanal 9. Studion var pinsam, iaf det som visats innan...

2007-02-26 00:33
2timmar
Moderator

2007-02-26 00:42
damn vad dryg den här väntan är. jag hoppas att little miss sunshine tar allt den kan. min klara favorit. Det har varit en del riktigt bra filmer som blivit nominerade i år. inte som när sagan om ringen tar allt...sanslöst.

Ellen blir skitbra, hon är jävligt skoj.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2007-02-26 01:07
vafan ska det visas på 9an för? blä
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö

2007-02-26 01:40

2007-02-26 06:42
ändrade mig lite under kvällens gång så 15 rätt gissningar. tyckte det var en bra gala. Ellen DeGeneres funkade skit bra, skuggspelen var snygga. Trevligt, trevligt.

2007-02-26 08:30
Härligt att Scorsese vann "till sisst". Fasst väldigt förutsägbart då Coppolla, Spielberg och Lucas skulle presentera det.

2007-02-26 11:54
Skandal att Babel inte vann oscar för bästa film
http://duckdown82.tumblr.com/

2007-02-26 13:43
Tycker faktiskt inte vare sig The Departed eller Babel var de bästa komersiella filmerna från/producerat från USA förra året.

The Departed är en remake av en framgångsrik asiatisk film, fast med mindre fingertoppsskänsla och mer Tarantinohybris. Vad jag menar med det är att stilen får komma före innehållet lite och det känns inte hundra procent realistiskt och man lever sig inte hundra procent in i karaktärerna. Underhållande och mycket bra film är det dock men inte den bästa,

Babel är en film där själva utformningen gränsar mot överdriven och pretentiös, som om man har boostat manuset och alla dialoger för att optimera spänning och relevans. Fortfarande en mycket bra film här också, men inte bäst.

Jag tycker faktiskt att de tre andra filmerna har ngt mer än dessa två, dvs The Queen, Letter from Iwo Jima och Little Miss Sunshine. De är mer nyanserade och mer intressanta som filmer i sig. Babel och Departed är mkt bra men faller i samma fack som Crash.

Min favorit från/genom Hollywood och A-film från förra året är Children of Men. För manus, idé, cinematografi, skådespelare och dialog.

Ni?

2007-02-26 14:24
Att Will Smith blir nominerad medförde en bojkott av galan från min sida.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2007-02-26 14:31
Jag gillar Departed och tycker att hans film var betydligt bättre än sin förlaga. Infernal affairs är en bra film, men med en del brister. Scorceses version går mycket djupare och han tar sig mer tid till att berätta. Plus att det var dålig musik i IA.
Little miss sunshine var okej, Babel likaså, men ingen av dom kändes som en oscarsduglig. The Queen och Iwo Jima har jag inte sett...

Vad gäller utländsk film så är jag mest över nöjd att Pans Labyrint inte vann. De andras liv är riktigt grym, men gladast hade jag blivit om Efter bröllopet vann.
den som hoppas skiter på sig och dör

2007-02-26 14:40
The Departed verkar vara filmen som alla gillar. Har inte sett Infernal Affairs-triologin så kan inte jämföra. Mycket bra skådespeleri, även om Nicholson nästan blir en parodi på sig själv.

Det känndes redan innan att allt skulle handla om Scorsese, så föga förvånande att den vann, även om jag hade trott på Dreamgirls i förhand.

Ang. bästa filmen så måste jag säga Babel. Stundtals riktigt briljant. Så mörk och så deprimerande. Har inte sett Children of Men.

Ellen var riktigt bra, fast efter öppningsmonologen är det oftast över för de som hostar. Att An Inconvenient Truth vann känndes i högsta grad politiskt, backar syftet med filmen helt och hållet, men kom igen, de har filmat en två timmar lång Power Point-presentation.
DJ

2007-02-26 15:27
Bara jag som störde mig på att Chris Penn inte fick vara med i listan på filmfolk som gått bort senaste året.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass

2007-02-26 18:18
det var han, varför skulle han vara med i två år?

2007-02-26 18:40
Att The Departed fick 4 oscar tycker jag  är en större skandal än alla de som dreamgirls fick.
Jag gillade departed, det är en schysst film om man ligger i soffan på en söndag. .sådär lagom spännande och smart. Men fyra oscar?! Get the fuck out of here!

Min stora favorit Pans Labyrint fick några välförtjänta men förtjänade helt klart mer. Bland annat för bästa utländska film och bästa musik. .. Fan när jag tänker efter borde den nog knipit bästa manus och bästa film också.

Det känns även lite synd att de inte vågade ge en oscar till Eddie Muprhy som mer eller mindre gör hela dreamgirls.

Kvällens höjdpunkt: Ennio Monnicones totalt uttråkade och nästan förbannade min. Speciellt när världsplågan celine dion våldförde sig på hans musik.
"Knock off the hippie shit, strap on a helmet, and start shooting. This is Malibu, Emily, I want you to storm that beach like it's fuckin' Normandie!" - Ari Gold

2007-02-26 18:55
apu47 P24
Har du sett dom andra i kategorin bästa utländska film?
den som hoppas skiter på sig och dör
DJ

2007-02-26 18:56
Aha, my bad.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass