Snabba cash - bra skildring av den undre världen
Någon annan än jag som läst snabba cash? va tycker ni om den osv...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
nope, var den bra?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
tycker att som en berättelse är författarskapat rätt så bra, men dess starka sida är att den är så grymt intressant att läsa o man kan aldrig sluta läsa den, man får liksom veta allt om den undre världen, jag vet typ hur man ska göra för att tvätta pengar, vilka pubar som tillhör vilka gäng, vilka gäng som e i krig, vilka som sköter k-handeln o allt...grymt intressant läsning måste jag säga rekommenderar den för alla
Håller med dig, Toppdogz. Det är väl knappast ett litterärt mästerverk, men den är ju en första klassens sidvändare. Och det är mer än imponerande research som Lapidus genomfört. Väldigt läsvärd.
Redaktionen
2007-02-01 01:07
ja, det som gör att man faktiskt läste ut den var ju det i boken som tilltalade än på det sättet att platser som omnämns i boken är platser man själv besökt/är rätt ofta på. sen hela brat-hypen gör ju det hela lite intressantare, jens lapidus berättelse innehåller ju element som alla unga människor kan relatera till i viss mån.. språkmässigt tycker jag att den va lite jobbig att läsa, lite för "enkelt" språk å för mkt talspråk vilket jag inte riktigt gillade.. men en läsvärd bok, absolut!
niggaz want me to rhyme? $3,99!
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
ojdå hade ingen aning om att det blir en filmatisering av det hela... har rätt så låga förväntingar faktiskt men jag kommer kolla på den iaf !
förstör nu inte bokupplevelsen genom att se sån skit.
Vem har skrivit?
"Jasså?Därför som White Lions fått så mycket skit av media?Sveriges farligaste klack,hell yeah" - Zow P16
Författaren heter Jens Lapidus. Läste ut denna häromdan, och den var riktigt tung, kanske inte språkmässigt men iallafall. Därför blir jag så sjukt förbannad när jag läser om filmen, att jorge ska spelas av 2000-talets största rikspajas Dogge.
Kommer ju sänka hela filmen avsevärt, den där idioten ska hålla sig där han hör hemma: på skansen, i bolibompasoffan, eller helst av allt; i rea-backarna.
vad jag har för mig¨så är inte skådespelarna bestämda, utan dem som står på hemsidan är vad hemsidan själva skulle tycka skulle va bra skådespelare som passar in i bokens huvudpersoner...den enda som va bra var alexander skarsgård dogge o den andra va skit speciellt serben han var inte ens biffig Mrado var jue ett muskelberg skulle va trevligt o se just ett muskelberg då :D
jag tycker att brat delen i boken är den mest naturtrogna, sen när Jorge eller nån annan som "bryter" så känns det som att dem bryter på fel sätt om ni förstår vad jag menar... annars var den ganska skön som sidvändare och jag tror att den kan vara en sån bok som kan locka många "tuffa" ungdomar att läsa...
http://www.knightfight.se/?ac=vid&vid=69028574
jo författaren fick endå en bra inblick i två helt motsatta livstilar, vilket kan vara svårt då författare oftast är bra på att skildra en livsstil som ligger dem nära, här bevisar författaren att han kunde skildra miljöer som han själv kanske inte upplevt
Håller på med den nu. Helt klart godkänd.
Toastare
2007-02-22 17:53
fan hade handen på den idag inne på pocket shop, men det blev en faktabok om en svensk ättling som suttit inne i ett av texas maximum security fängelser efter att ha dödat en snubbe som förgripit sig på hans dotter istället.. å sånt e jag sucker för. ska ta å köpa snabba cash i morrn då.. var rädd att den skulle vara lite cliché.
Jag skyller allt på Emma!
en fruktansvärt bra bok..jag håller på med den nu
vi är överallt!
Riktigt riktigt bra. Man sugs in i den, måste bara läsa mera. Skön ironi, skönt språk, skön attityd. Bra bra.
I'm Superman! King fucking Kong! I can pick you up and throw you a million miles. I'm number one. Number fucking one. I'm number one. Number fucking one. Number one! Number one! Number one!
BountyBoo F27 Ah, "Iskallt och Stenhårt" Den är helt ok.
köpte dne idag, ska väll börja läsa snart då!
bountyboo skitbok! pedro_sanches skitbok!
läste en intervju med författaren, som jag kommer ihåg det har han hittat på en massa i den, han hade t.ex. ingen aning om hur de pratar med varandra utan bara använde uttryck som han o hans kompisar brukar använda när de snackar med varandra som gangsters på skämt. Har fått uppfattningen att i tråden så tror folk det är en faktabok?! kan inte säga att det inte är så men man borde aldrig ta skönlitteratur på för stort allvar när det gäller faktabehandling.
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"
Jag vet inte, om folk tror att det är en faktabok är de ju lite konstiga så där.. Jens Lapidus är jurist på typ Mannheimer Swartling så det vore ju lite konstigt om han visste hur jugge mafian fungerade etcetera.. Men om han nu chansat på språket osv så tycker jag att han har chansat jävligt bra.. Det känns äkta. Alla platser som nämn också har han skildrat bra.
I'm Superman! King fucking Kong! I can pick you up and throw you a million miles. I'm number one. Number fucking one. I'm number one. Number fucking one. Number one! Number one! Number one!
har köpt den idag, verkar bra ifl;)
Toastare
2007-03-04 01:36
noeL håller med.. folk som inte är författare, kan inte skriva böcker. Mycket så hände det, så hände det, så hände det... hopp tillbaka i handlingen ...så hände det, så hände det, så hände det, Å tråden handlar ju om snabba cash... och den har jag snart läst ut.. och den var inget att hurra för. Känns som sagt cliche vilket jag sa innan jag köpte den.. men som andra sagt, en bra sidvändare. Å om nån trodde den var fakta så är det skrattretande.. men bara för att man jobbar på en juristbyrå så behöver inte det säga att man inte har nått med undre världen att göra, tvärtom.. en hög är närmre undre världen än medelsvensson.
Jag skyller allt på Emma!
Det är en kul bok och kan säkert bli uppskattad även av folk som vanligtvis inte läser så mycket, vilket är bra. Det var dock en episod i den som höjde på ögonbrynen åt, jag citerar från sidan 349 i min inbundna version."Dörren in till poolen var immig. De gick direkt till duscharna. Sköljde av sig. Sket i bassängen . Nenad bokat fint, en egen minibastu ingick." Jag antar att de struntade i bassängen, inte att de bajsade i den. Det fick mig att skratta högt i alla fall...
Sket i bassängen. hehe... :)
jag tyckte den var rätt bra faktiskt..
kostar denna bok ca då tack?!
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
helt klart läsvärd, enda nackdelen är hoppandet mellan karaktärerna.
brorsan gav mig precis boken..!! Är det värt att läsa den??
ja den är fät
"De som inte rör sig, de märker inte heller sina kedjor"
jag undrar hur folk här inne kan säga att snabba cash inte alls är som i verkligheten? Vad är det som är överdrivet?
köpte den häromdan.. ska bli kul att läsa.. inga superhöga förväntningar.. hoppas verkligen inte den liknar löftet för mycket, den är inte så het tycker jag.. rätt kasst skriven och känns inte äkta alls..
Graffare
2007-05-10 09:44
jag har blivit företrädd av "Mannheimer Swartling", juristbyrån som jens lapidus arbetar på.. det var dock inte han som företrädde mig utan någon anna som var runt 30 x)
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
jag undrar hur folk här inne kan säga att snabba cash inte alls är som i verkligheten? Vad är det som är överdrivet? brats som har skor på sig inomhus.
Fett bra bok iallafall.
There is plenty off fish in the sea.
Det är väl ingen verklighetsskildring direkt? (har inte läst boken)
Walking the street of dreams
fick precis tag på Cd Boken av Snabba cash! den är för fan nästan 19 timmar lång, ere värt att lyssna på den eller?
BAHA!
Gillar inte författarens sätt att skriva på, blir för jobbigt att läsa och väldigt rörigt. Läsvärd? Sure. Men jag tycker den är lite väl överskattad.
Jag tycker den är grymt spännande och mycket trovärdig i sin handling! Läs, läs, läs!
IDIOT P20 dyslektiker? Annars brukar det ju suga att lyssna på böcker, minns när vi lyssnade på sagan om ringen i skolan trodde jag skulle dö.
Rör inte min prilla !
Lyssnade åsså på den som ljudbok. Morgan Alling som läser. Morgan från sommarlovsprogrammet Tippen alltså. Respekt!
helvetes javla satan va bra den e..haha..galet ja laser innan ja somnar..nar ja vaknar vill ja ga o lagga mej igen lixom.....
vi är överallt!
nick man har skor pa sig inomhus
vi är överallt!
Den där boken såg jag på hyllan på ett ställe där jag var o kolla hur det fungera på för inte alltför länge så jag har läst bakpärmen osv men inte LÄST DEN ordagrant så kan inte uttala mig men ni får det att låta som att det handlar om GZ N TEH HUZZLAS! hawhaw..
Producent
2007-07-08 12:29
Nog den ända boken jag helt seriöst läst i ett streck. Typ 10 timmars sömn borträknat. Gillade den som fan. Den har känslan av en riktigt bra TVserie på nått vänster."Mamma är katolik, jag tror på Tupac."
Har precis läst ut den och även om det fanns ett par logiska luckor tycker jag så här i efterhand att det var en väldigt bra bok, dock att inte ta på alltför stort allvar. Men jag tror inte det är helt osannolikt att Lapidus ändå har rätt stora belägg för stora delar av hur maffian funkar, har han suttit i ting och som han uppgett i intervjuer företrätt vissa grovt kriminella så är det väl inte så konstigt om han har koll på hur den undre världen funkar. Men det är två saker jag verkligen inte förstår. Om nu Radovan höll så hårt på hela serbgrejen,varför gick han då med på att samarbeta med Abdulkarim, som ju försökte vara rättrogen muslim, om än på sitt sätt? Sen undrar jag om det var någon mer än jag som fick vibbar av att JW:s tjej fått i uppdrag av polisen att snoka runt om hans andra kompisgäng. Den tråden fick man aldrig se slutet på.
Har ngn lite koll på hur mycket som är sant i den här romanen? Blev en juggeboss knäppt för några år sedan? Gjorde delar av "familjen" uppror strax därefter? Har bråket på kvarnen inträffat? Jorges rymning från Österåker? Dubbelmordet på bordellen? Novaprojektet? Skulle vara intressant att veta.
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson
Novaprojektet existerar i alla fall i hög grad.
Walking the street of dreams