whoas bokmalar
vilken e den bästa bok ni har läst...den som slår allt och som ni fasstnat för mest! ge även nån rekommendation eller tips på nån bra fantasy bok! min bästa är iallfall "Sikur t'isha djalë" av Haki Stërmilli (albansk)
http://www.soundclick.com/Labbi ~ Labbi - Mind over Money - Linero ~
det finns en triologi av lian hearn som handlar om en pojke vid namn takeo under antika japan. leta upp och läs, jag har dom i hyllan men orkar inte kolla. hursomhelst så är alla tre helt otroligt bra
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered
Jag är en sucker för hemska dystopier! Samt tautologier?
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath A waste of breath the years behind In balance with this life, this death
Räknas serietidningar?
www.soundcloud.com/lirzproductions
ehm...Hobby & Fritid / Kultur & litteratur?
Cause I'm cooler than a polar bear's toenails...
Svårt att säga vilken den bästa bok jag har läst är, men kan räkna upp ett par som jag rekommenderar. Idioten av Dostojevskij Bröderna Karamazov av Dostojevskij Brott och Straff av Dostojevskij Onda andar av Dostojevskij Äcklet av Jean-Paul Sartre Frihetens vägar av Jean-Paul Sartre Främlingen av Albert Camus Faust av Johann Wolfgang von Goethe Anna Karenina av Leo Tolstoj På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust Sålunda talade Zarathustra av Friedrich Nietzsche Processen av Franz Kafka Förvandlingen av Franz Kafka Slottet av Franz Kafka Odysseus av James Joyce Porträtt av konstnären som ung av James Joyce Alla dessa böcker kan nog sysselsätta dig ett par månader framöver. Det är såkallade klassiker.
Unweaving the rainbow.
Kort kjol eller Heder, av Christina Wahlden, har inte läst så många så.
Jag gillar verkligen Günter Grass. Min favorit är Flundran. ---Gramsci Jag har aldrig någonsin hört någon säga att de läst hela Odysseus. Bara den kan sysselsätta en i månader framöver :)
"Jag är en sucker för hemska dystopier! Samt tautologier?" Haha!
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25
Mina barndomsfavoriter är "Låt tistlarna brinna" samt "och de brände tistlarna" av Yasar Kemal Mina ungdomsfavoriter är Zarathustra samt "Bröderna Karamazov" av Dostojevskij Den skönaste jag läst senaste tiden måste vara "Den äventyrlige Simplicissimus" av Christoffel Von Grimmelhausen
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
ojoj mkt bra tips....tack så mycket funderar på läsa nåt av Dostojevskij....kanske brott och straff? den är väl inte allt för svårläst hoppas jag, så man inte tröttnar
Labbi: Beror ju på vad du är van att läsa. "On the road" av Jack Kerouac skulle jag klassa som den bästa boken jag har läst. "Drakarna över Helsingfors" är också en av mina absoluta favoriter, men tror dock att man måste vara finlandssvensk för att få ut allting av den.
Still in the bridge
Svårt att säg såklart... Ett par förslag: (vet sällan vad dom heter på svenska) Anthony Burgess - Enderby Martin Amis - Money Will Self - Cock and Bull Norman Mailer - An american dream Joseph Heller - Something happened J.D Salinger - Res takbjälken högt timmermän John Fante - Ask the dust Gunther Grass - Bläcktrumman Michel Houllebeque - Elementärpartiklarna Albert Camus - Främlingen Som jag kommer på att jag gillar just nu. Finns förstås mängder fler. Gramsci - tycker du verkligen att Odysseus är bra?
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Stavning: nikanor teratologen, dahlström, charles bukowski och kerouac... Ingen diss.
Eksem P24 Jo, den tog ett jävla tag att ens kuna greppa. Men jag vill säga att den var underbar. Hade dock rätt stora förkunskaper om boken och författaren.
dundermannen P11 Efter hundra sidorna undrade jag vad allt snack var om. Men nu när den är utläst kan jag säga att den är bra. Jag tycker Odysseus är en bok som du måste läsa ut för att kunna ge ett omdöme.
För övrigt hade du en schysst lista! Läst mycket Camus?
Labbi P16 Jag tycker inte att Dostojevskij skriver särskilt svårt, men om du aldrig har läst något "tyngre" kan det mycket väl vara en utmaning.
Jag förstår för övrigt aldrig hypen kring Bukowski. Kan någon förklara vad som är så fantastiskt med hans dikter och böcker?
Unweaving the rainbow.
Försökt läsa Odysseus men alltid gett upp efter typ hundra sidor. Kanske ska ge mig på den igen, men det irriterar mig att läsa en bok där det påstås att författaren med avsikt skrivit en 8 olika tolkningsmöjligheter. Läst pesten av Camus också, inte alls så bra. Inte gett mig på de andra är inte så förjust i existentsialism. Jag tycker att Bukowski ibland kan vara mycket bra, ibland mest påfrestande. Men det som gör honom unik är hans enorma rakhet och ärlighet, hans mod att utan omskrivningar skriva precis som det är. Inte många andra som gör. Läs "postverket" för att komma undan de mer spektakulära grejerna som annars kan dra ner hans böcker lite. Sen ska man inte glömma att han själv såg sig framförallt som en poet, inte en författare.
Som sagt, Bukowski har en "brutal" stil som tilltalar en del människor. Personligen räknar jag Bukowski som en av mina favoritförfattare, har dock bara läst novellsamlingen "Tales of ordinary madness" samt hans diktsamling "Play the piano drunk like a percussion instrument until the fingers begin to bleed a bit". Båda är rätt så ojämna, men innehåller mycket bra grejer. När Bukowski träffar rätt så gör han det med besked. Har dock svårt att tro att Lundells rip-off på On the road skulle på något sätt kunna vara bättre än originalet.
Still in the bridge
jag gör väl ungefär 10-12 böker i månaden,,
det bästa av det bästa ja har kommit kontakt med är Wheel of time Sviten av Robert jordan..
™™™™™
Det tycker jag absolut du skall göra dundermannen, det är en underbar bok. Ptja, han sade ju också något i stil med att han hade lagt in så pass mycket gåtor i boken att det skulle ta professorer århundraden att lista ut vad han egentligen menade. Men jag anser ju att det viktigaste är hur du tolkar det och vad du tror han menar. Om du har några frågor kring tolkningar/info om boken är det bara att ge mig ett PM! Ett annat boktips till dig och trådstartaren är Cortazars mästerverk Hoppa Hage.
Unweaving the rainbow.
Låt tistlarna brinna av Yasar Kemal är sjukt bra, fick mig att vilja göra uppror som liten. Tusen och en natt var väl den boken jag drömde mig bort med.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
Narcissus P23 Låt Tistlarna Brinna är verkligen underbar, någon borde göra en film av den.
The_Sun_God, Demento: Vad handlar Låt tistlarna brinna om?
Still in the bridge
det handlar om en kille som heter memed som blir en rövare i bergen i turkiet, för att sammanfatta det väldigt kort :)
gick och tittade i min bokhylla och upptäkte till min förvåning att tre av mian favoritböcker stod bevid varandra i söndelästa pocketar. Det var Arrakis, Ökenplaneten (dune) av frank herbert, Momo eller kampen om tiden (momo oder die seltsame gesichte von den zeit-dieben und von dem kind, das den menschen die gestohelene zeit zurückbrachte. ein märchen-romaan) av Michael Ende och Glamourama av Bret Easton Ellis. lite märkligt. på samma hylla stog även med stövlarna på av klas östergren och det är ju en bra novellsamling det med.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob
jag funderar på nån dystopi...blev sugen 1984 är en bra kandidat :P....ska checka din tråd, Sän
Demento, the_sun_god Jag har velat bli rövare/revolutionär sen jag var liten pga den boken, men jag kan nöja mig med att spela huvudrollen också. För jag ber att de gör film av den innan jag dör, vid gud den är som gjord för en maxad filmatisering.
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
Fick också låt tistlarna brinna och hans övriga verk i handen av min kommunistiska morsa. Och gillade den. Nu slår det mig att det förmodligen handlar om en fötryckt kurd, och att det är en av de böckerna jag borde vara arg på min mor för att hon fick mig att läsa när jag var alldelles för ung. men jag kan fan inte riktigt komma ihåg vad den handlar om. Har jag rätt i att vara arg?
dundermannen Han är inte kurd, böckerna innehåller goda såväl som elaka kurder (realistiskt mao). Det handlar väl mer om de rikas förtryck av de fattiga och feodalstrukturen snarare än olika folkslag hit och dit. Så var inte arg du. Det är i princip samma historia som Star Wars och Sagan om ringen eller vilken sån ung-pojke-med-tragisk-bakgrund-kämpar-mot-ondskan-utan-att-själv-bli-ond-och-blir-hjälte-story som hellst. Så ska du vara arg får du vara arg för att du fick se Star wars också (om du nu fick det dvs)
hehe klart jag inte fick star wars hon var ju kommunist... Jag fick böcker om barn som svalt i sydamerika. Halvkurd är han föresten läste jag på wiki.
Hahaa okej då får du vara arg, bara du inte är arg för att du läst något av en halvkurd för att han är halvkurd, böckerna handlar varken om en kurd eller en halvkurd
Jenna Jameson - Att Älska Som En Porrstjärna
ängel på sjunde trappsteget av Frank McCourt Nästan alla böcker agatha christie skrivit e juh underbara, dom har en viss charm.
Ger er några titlar jag vurmar för.. Don Quixote för att den är så upplyftande rolig! Mikael Ludenfot och uppföljaren Mikael Hakim för att de är så välskrivna att det känns som en veritabel resa i tiden att läsa dem. Spionen som kom in från kylan för att den är den bästa spionromanen jag har läst. Greven av Monte-Christo för att den så vackert påvisar att ondskan aldrig vinner till sist.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Maldorors sånger av Lautréamont
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag tycker inte att bukowskis böcker är speciellt bra, men hans dikter och noveller är däremot mycket intressantare.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
Bukowski är ojämn som tusan men när han lyckas så gör han det med besked.
Still in the bridge
Det allra jävla viktigaste när man läser Bukowski är att läsa den på engelska. På svenska faller mycket av dynamiken och flöde bort i språket vilket gör att det istället känns påklistrat och skitnödigt istället för rakt och ärligt. Visst hade han sina perioder när han inte var lika vass på pianot. Men läs gärna bukowski biografin som ganska nyligen kom ut. (Även om den förvisso är på svenska) Då får allt annat man läser en mycket större innebörd. En fin man. En fin trött man.
Proceed Solinus to procure my fall and by the doom of death end who(a)s and all. Shakespear is my man......
En död man.
Brukar inte se det som ett alternativ att läsa Bukowski på svenska. Läser så gott som endast böcker på svenska ifall de är skrivna på svenska eller översatta från något språk som jag inte behärskar. Men böcker som är skrivna på engelska,svenska eller finska läser jag helst på originalspråk.
Still in the bridge
Detta är lite offtopic, men planerar ni alltid era köp? Jag är till 99 procent impulsiv.
köper bara böcker som inte finns på biblan.
broed_, planerar alltid ett gäng böcker men kommer oftast ut ur butiken/antikvariet med ett gäng andra
dundermannen P11 Alrighty. Ge mig några exempel?xavante P12 Ja, så är det ungefär för mig med. Eller jag planerar vilken genre jag skall läsa, sedan blir det oftast tvärtemot.
Både planerar och impulsköper samt lånar av polare. Har någonslags lånförbud i biblioteket, vilket inte stör mig nämnvärt eftersom jag samlar på böcker.
Still in the bridge
broed_ aha, jag brukar ha ett humm om vilket verk, eller åtminstonde vilken typ av verk, som jag är ute efter. och sen samlar jag på mig en bunt utifrån det, men sällan får jag tag på de specifika böckerna jag var ute efter. har lånat på bibblan någon gång men det har visat sig inte fungera, även om jag får hem boken tillräckligt länge för att kunna läsa den så orkar jag aldrig ta mig för den alls just på grund av tidspressen, måste kunna ta boken i den fart det nu blir.
Den bok jag uppskattat mest är nog St.augustine - confessions. Eller någon kierkegard samlingsbok. Med hans filosofiska och religösa texter. Annars kan jag gott rekomendera. Platons dialoger Democracy in america av toqueville (kanske inte stavas så) Om lagarnas anda - montesquieu Nietzsche - birth of tragedy End of history and the last man - FukuyamaGramsci P18 Vilken existensialistisk lista du har. =)
Parfymen av Patrick Süskund är en klar favorit Men viktigaste boken för mig är Samtal på ett fjärrtåg av Stig Cleasson för den öppnade en helt ny värld av böcker för mig.
Gerdaman