I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Film om psykisk sjukdom

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2006-12-17 00:09

Film om psykisk sjukdom

vill få tag i filmer som handlar om schizofreni som typ a beautiful mind och sybil , men även filmer som handlar om multipla personligheter eller någon annan trevlig störning.

har ni några heta tips?

Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan:
vad skulle promoe ha gjort?
Och sen gör jag det. - Stepfucced

2006-12-17 01:07
ingen?
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2006-12-17 01:07
öh blev lite fel där. schizofreni som i a beautiful mind , multipla personlighetsstörning som i sybil ska det vara.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2006-12-17 01:08
det finns så många olika diagnoser inom schizofreni. vad är det du exakt är ute efter?
Som tex Nash i a beutiful mind lider av paranoia vilket är en form av schizofreni.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2006-12-17 01:10
fight club?
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2006-12-17 01:11
Jaquil nä paranoia är ett symptom av schizofreni, inte någon slags delsjukdom.
 Men inte det tråden handlar om. Jag vill helt enkelt se en film om nån som det går åt helvete för rent psykiskt.

2006-12-17 01:12
det jag sa?

2006-12-17 01:12
Management fight club är bra, vad är det för sjukdom? är det sån där dissocative fugue? När man får minnesförlust, drar hemifrån och lever ett helt annat liv helt plötsligt?

2006-12-17 01:13
jaquil nä du skrev Som tex Nash i a beutiful mind lider av paranoia vilket är en form av schizofreni.

2006-12-17 01:14
ja? som i ett symptom av schizofreni.

fight club borde väl vara någon slags form av paranoia förövrigt?

2006-12-17 01:15
jaquil jag vet inte va så länge sen jag såg fight club. Men som sagt. paranoia är ingen diagnos. Paranoia är ett symtom.

2006-12-17 01:18
det är väll klart att man kan få diagnosen paranoia? eller?

ok, men i fight club har han ju multipla personligheter osv. men vet inte om just den psykosen han upplever faller inom paranoia :/

2006-12-17 01:20
jaquil nej man kan inte få diagnosen paranoia.

2006-12-17 01:21
ok.

2006-12-17 01:23
oavsett =)

då har vi

sybil
a beautiful mind
fight club

mer?

2006-12-17 01:43
the machinist
njut

2006-12-17 04:19
identity haha
Det är inte hur viktig man är utan hur viktig man verkar

2006-12-17 09:53
Revolver, Guy Ritchies senaste, riktigt jävla bra!

Memento kan man väl nästan lägga till i denna listan också, han har inget korttidsminne, kanske inte riktigt samma som dom andra men tycker ändå att den passar in lite :P

Donnie Darko passar också in tycker jag, han är ju ganska sjuk.
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2006-12-17 10:33
De sinnessjukas historier är de enda värda att lyssna till

2006-12-17 10:35

2006-12-17 10:51
Jag har för mig att det finns nån film som heter typ The Three Faces Of Eve, eller nånting i den stilen. Har inte sett den själv, men den handlar om en tjej med tre personligheter. Torde passa in i kategorin iaf.
I belong with all the glamorous trash, sex punkettes, bruised faeries, kinderwhores and art sluts. And cause rehab is for quitters. Awright?<br>

2006-12-17 13:02
är inte riktigt säker men handlar inte the machinist om nåt sånt?

2006-12-17 13:16
cops

tycker han benny har allmänt psykotiskt bettende

2006-12-17 13:21
PI
den är jävligt cool.
Orale!

2006-12-17 13:23
justja fimp, sybil, vilket år är den gjord?
Orale!

2006-12-17 14:09
den på sjuttiotalet

2006-12-17 14:44
pat han är väl sjuk? han har ju vanföreställningar...

2006-12-17 14:46
hide and seek? :)
I've been licking this carpet for three hours and I still don't feel like a lesbian!

2006-12-17 15:07
Pat:

Donnie ÄR sjuk och HAR vanföreställningar. Folk missar det och tror inte på det då han lyckas med hoppet bakåt i tiden. Men jo, han är sjuk.

The Science Of Sleep
Eternal Sunshine of the Sleepless Mind (visserligen inte sjuk, men är baserad på sjukdom)
Fight Club
The Butterfly Effect

•pave paradise•

2006-12-17 15:08
jag funderar lite på mullholland drive. där måste det ju vara schizofreni inblandat?

2006-12-17 15:09
llhabia, butterfly effect? vidareutveckla?

2006-12-17 15:10
www.imdb.com <-

It's your friend!
Han är rätt sjuk.
•pave paradise•

2006-12-17 15:40
som sagt lhabia på vilket sätt är han sjuk?

2006-12-17 15:43
Enda som går att säga är att han konstant lider av post-traumatisk depression.
•pave paradise•

2006-12-17 16:05

menar du post traumatiskt stressyndrom?

2006-12-17 23:19
jag vill helst ha en film om borderline, och då inte girl interrupted- den har jag sett.

2006-12-17 23:28
Fimp : Checka Betty Blue då.

2006-12-17 23:29
Persona är den enda film man behöver se.
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!

2006-12-18 00:54
redrebel hittade inte den :(

2006-12-18 01:15
A Tale Of Two Sisters. grymt bra
"Im known as an ape in the jungle, cause if i see somethin i like thats yours then im takin it from you"

2006-12-18 13:57
One Flew Over the Cuckoo's Nest
PS. Your cunt is in the sink

2006-12-18 14:16
Ihabia

Eternal Sunshine of the Spotless Mind heter den...

2006-12-18 15:55
fimp angående mullholland drive så tycker jag helt klart den ingår i kategorin.. sen vilka psykiska sjukdomar/störningar det handlar om lämnar jag åt något annan som får analysera. Någon som har lite bättre koll här kanske?

2006-12-18 16:39
mullholland drive är ju ett kapitel för sig känns det som, fattar ingenting av den filmen!

2006-12-18 18:56
Gah...Spotless, sleepless, whatever. jag kollade på raden över när jag skreev.
•pave paradise•

2006-12-18 20:35
mer tips?
Redaktionen

2006-12-18 20:49
Rainman.
namaste

2006-12-18 20:56
Såg en film idag, Down in the valley. Edward Nortons karaktär är helt klart psykiskt sjuk. Ingen superbra film men helt okej.

Psyko borde väll ha nämnts. Norman Bates lider väll av lite lagom svåra personlighetsklyvningar ;)

Polanskis Repulsion handlar om en kvinna som under filmens lopp mer och mer går mot vansinne. Också en bra film.

Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.
Toastare

2006-12-18 21:41
Stevie som är en dokumentär men nog så intressant...

Håller med om att Down the valley med Norton också kan ingå under den här kategorin.
Jag skyller allt på Emma!

2006-12-18 22:21
K-pax också då?

2006-12-18 23:16
Mullholland Drive... Är inte typ allt utom slutet en dröm? Visst är den sjuk, men jag tvivlar på att den handlar om några allvarliga psykiska sjukdomer. Möjligen depression.
I belong with all the glamorous trash, sex punkettes, bruised faeries, kinderwhores and art sluts. And cause rehab is for quitters. Awright?<br>