I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Historiska Romaner

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2006-12-11 20:48

Historiska Romaner

Jag är sugen på lite Historiska romaner och undrar om någon har lite tips.. Det ska helst utspela sig på medeltiden, men andra tips går bra.. Lite svärdsvingande och sådär :P

Har läst Arn-böckerna, Kejsartrilogin och böckerna om Alexander den Store av Valerio Manfredi Massimo så dom behöver ni inte tipsa om.

"As a ninja you obtain certain responsibilities
such as kicking asses and looking cool and tough."

2006-12-12 11:17
Umberto Eco - Rosens namn

Inte direkt en svärdsroman utan snarare en deckare som utspelar sig i ett kloster på 1300-talet. Jag har själv inte läst boken utan bara sett filmen som är helt fantastisk.
Gerdaman

2006-12-12 15:59
Testa Svärdet och spiran, riktigt bra samling om tvä böcker som utspelar sig under medeltiden har jag för mig i alla fall. :)

Testa den garanterar dig att du inte blir besviken! :D

2006-12-12 19:19
fruktansvärt mycket skit som skrivs när det gäller historiska romaner. Kanske inte medeltid men annars är ju Rödeorm en fet vikinghistoria.
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2006-12-13 01:12
skrattande apan menar empire trilogin (blev vist en fjärde bok med )

anyhow dom är sjukt bra rekomenderas starkt

2006-12-14 00:51
The Emperor serien av Conn Iggulden
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-15 01:57
Måste ju bara droppa ma baby gurl  Jane Austen!

Stolthet & Fördom
-läses med fördel på engelska, svenska översättningen är även okej men mycket av hennes svarta humor försvinner dock-

Handlar om Miss. Elizabeth Bennet och Mr. Darcy
Är otroligt romantisk och ej på ett läbbigt vis (sockersött och hubbabubba rosa, utan realistiskt!)

Sedan har vi även Förnuft & Känsla även den en riktigt bra bok.
 Och Emma som filmen Clueless bygger lite löst på.
(dock ingen smickrande liknelse för boken)
Hennes andra verk; Mansfield Park, Northanger Abbey och den sämsta (i min mening) Persuasion.
Alla böckerna är bättre på engelska än på svenska. men om man blir såld som jag blev, läs på båda språken! :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-15 02:02
Sedan glömde jag ju den bästa boken av dem alla!

Tristan & Isolde av Joseph Bédier - slår Romeo & Julia.. anyday

2006-12-15 02:03
Oj du var en kille :) missade det :P hahaha
Jag skall gå och lägga mig...

2006-12-15 03:00
Tack för tipsen alla :) men jag tror emperor-serien som folk pratar om är Kejsar-trilogin som jag nämnde.. Jag vet inte riktigt vart jag fått det namnet ifrån...

La_Latina

Hehe, vad är det kärlekstrams du droppar ;)

"As a ninja you obtain certain responsibilities
such as kicking asses and looking cool and tough."

2006-12-15 15:01

Det är bland de finaste böckerna i världen! :)

Tristan och Isolde lär du iaf uppskatta. Den skall man ha läst om man diggar medeltida romaner!!

Men okaaay, droppa Jane Austen :P

2006-12-17 21:00
Uberto Eco - Baudolino

Min absoluta favoritbok, har läst den 3 gr.

2006-12-17 21:03
och ja, röde orm är också en favorit.

2006-12-17 22:36
jag har läst första (svenska) boken om Caesar av Conn Igukden, men jag tyckte den var ganska taskigt skriven... beror det på översättningen eller är den lite tafflig på engelska också?
.:stöd din lokala Folkarmé:.