I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-11-02 18:43

Scarface

What about it? Vad är fusset om?

Ok, det är en bra film, och Al Pacino gör en bra roll. Men...

Så bra är den inte, asså, den har fått alldeles för mycket uppmärksamhet. Folk tycker den är cool. Ja, det är ju skitball med en kokainmissbrukande gangster som dödar folk kallblodigt.

Sen finns det ju vissa filmiska aspekter som är kanon i den, men det är knappast dessa som har gjort filmen uppmärksammad i "hiphop-kretsar".

"Ask your crew if I'm nice, they all say true"

2006-11-02 18:45
det ar ju en kultklassiker. men jo jag haller med, den ar ratt overhypad. isafall ar typ "serpico" "dog day afternoon" och "carlitos way" battre.

2006-11-02 19:24

Gillar man pangare gilla rman Scarféz

Intressepenisen hårdnar!

2006-11-02 20:27
Ja, det är ju skitball med en kokainmissbrukande gangster som dödar folk kallblodigt.

ja, det är ju precis de det är.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2006-11-02 20:57
Svinbra rulle. Gillar handlingen att man får se hur han tar sig till toppen från att vara en no one.

2006-11-02 22:14
Att al pacino är cool kille är la ingen som kan säga nej till men alla de som romantiserar Tony Montana har nog missförstått budskapet lite. :)
"De som inte rör sig, de märker inte heller sina kedjor"

2006-11-02 23:56
Oliver Stones tolkning av Brian De Palmas roman är så klockren
?
den som hoppas skiter på sig och dör

2006-11-03 12:32
habibi_yayo:

Det är just det här jag menar! Det finns något fanatiskt över många som hyllar filmen.

"Hur många ungdomar har inte en Scarface plansch på väggen och ser upp till den Snabba, feta vägen att tjäna cash? Fucka världen!! Äga världen!! Vem fan ska tjaffsa med mig??"

Och sen växte man upp kanske, och insåg att Mr Montana är en sopa som saknar mycket av det som gör människor till människor, bl.a. moral.

Såklart att Pacino är bra, det är Pacino. Men det är inte det jag diskuterar, för det är inte det som alla ni som diggar Scarface egentligen gillar tror jag. Ni tycker att det är ballt med guns, koks, brudar, och att vara glassig.
Det kan jag också tycka är ball, men det är inga ingredienser i en film som gör att jag höjer den till skyarna.

Och varför är den stor i hiphop-kretsar?
Kan det vara för att hiphopare ofta är väldigt inskränkta och dåliga på att tänka utanför gruppen? Och har hört att Scarface är "typ världens bästa film"? Det är mycket patetisk fasad som måste hållas uppe. (Detta gäller långt ifrån alla, men det förekommer i stor skala dock.)

Well well.

2006-11-03 14:17
hansel: Det är inte det enda jag ser, jag har ett annat liv också.

Men jag tror att om man ska prata ungdomskulturer och subkulturer vilket hiphop i sverige fortfarande är, så är jag övertygad om att Scarface inte alls är lika representerad i t.ex. Techno, Pop, och Rock kretsar. 

2006-11-03 22:40
habibi_yayo P26 : Oh yes

2006-11-03 23:31
det handlar bara om smak och tycke, svarare ar det inte? :)

-ò_ó-

2006-11-03 23:44
CARLITOS WAY! HAHAHA!!!
..sämst!

HEY! File sharing is a crime and I'm not going to be anally raped just so you can listen to Usher!

2006-11-04 02:06
Den är en smula överskattad ja. Minns att när jag såg den första gången när jag var 15 blev jag helt såld och tyckte den var fetast av dom alla. Nu, några år senare, kan man säga att det är en cool film med soft känsla men knappast något mästerverk. Det värsta som finns är ju egentligen när folk påstår att Scarface är bättre än Gudfadern.
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö
Rappare

2006-11-04 04:49
gudfadern
menace ii society
blood in blood out
scarface
boyz in da hood

så ere för mig iaf :P  å på tal om gangsters, så e reservoir dogs ett måste :D quentin tarantino jävla pundar-geni =) grym filmskapare :D

scarface e inte direkt värsta feta grejjen fyfan... förr tyckte jag det fast nu har jag blivit sådära ifall många ger något/Någon mkt uppmärksamhet o så då börjar jag hata den/det :P nån annan som också e så?

Tutilooooo

2006-11-04 12:58

Den är fan överskattad alltså.

Jazztobak

2006-11-04 13:20
ja tycker filmen är skit grym men inte bara det ja tycker hela miami feelingen är det som fångar mig. 80 talet i miami är ju helt underbart. fina kontraster och underbara karaktärer i filmen.