I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ge mig tips på typiska ungdomsböcker!

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2006-10-22 17:41

Ge mig tips på typiska ungdomsböcker!

Hej, jag är ute efter några läsvärda ungsomsböcker. Något i stil med Christina Whaldéns böcker. Som: Eskort, Kort Kjol, Cell Grön etc. 

Sedan typ som "Sanne Gatubarn" och även  "Kallt som i graven".

Så tippsa på, för jag är desperat efter en ny bok.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-22 22:36
Sandor/Ida <- YEAH!

Läs Nick Hornby, grymt bra läsning. Inte direkt ungdomslitteratur men ändå.
•pave paradise•

2006-10-23 09:27

Känns litye ovärt att läsa boken när man sett filmen :)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-23 12:13
Fråga Alice
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9188879003&s=1
"Boken handlar om en flicka som av en slump kommer i kontakt med droger. Pga att detta är en självbiografi/dagbok, så berättas händelserna rakt på utan att tänka på dramatiska kurvor eller effekter. Detta är inte något dåligt utan stärker intensiteten och känslan för en flicka som vars synsätt på droger är som om dessa var helt vanliga ting. Underbar och gripade. Läs!"

Stor i käften
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9172214414&s=1
"En dag hämtas 16-årige Matt Donaghy på skolan av polisen. På kul har han sagt att han tänker spränga skolan i luften och någon eller några tog honom på allvar. Det blir början på en tid fylld av svek och ensamhet, men också början på en ny vänskap. En lyhörd skildring av tonårens alla osäkerheter och utanförskap, skriven av en författare av yttersta världsklass."

Linas kvällsbok
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9100104647&s=1
"Lina är 15 år och bor i Rödköping (Dödköping...), hon hatar att vara okysst (hon funderar till och med på att kyssa sin minderåriga kusin, snacka om panik) och berättar inte för någon att hennes älsklingsrätt är kåldolmar - det är inte coolt (bara det att man lägger värsta rökarna av kål gör ju att det erkännandet går bort). Bästa vänner vet hon inte riktigt om hon har (vill de vara med henne bara för att hon är fulare och dummare än de?), och kärlek vet hon inte ett piss om när höstterminen i nian börjar. Men det här blir året då ALLT händer (lite väl mycket kanske...)."

Liv och Nattöga
http://www.bokrecension.se/9129639689
"- Kan du inte sova? - Hur vet du att jag inte sover? - Du håller ju andan. Så inleds det första av de många samtal som Liv ska ha under långa sjukhusnätter med Den stränga, den vitklädda kvinnan som kommer och lyssnar på Liv och talar med henne när resten av världen sover. Det blir spännande samtal om livet, om de djupaste psykologiska frågorna, om sådant som berör Liv allra mest och hon får nya perspektiv på sitt eget liv, sitt eget handlande och hon börjar ana varför hon blivit den hon är."

I taket lyser stjärnorna
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9127087050&s=1

"Om du dör mamma, då tar jag livet av mig."

Ungdomsroman om det svåraste svåra - en mamma som är döende i cancer, om att vara stark och svag på samma gång, om att ingenting blir riktigt som man trott och om den första kärleken på blodigt allvar som ingen annan kan förstå."

Lite dåliga recensioner kanske, men hoppas du hittar nåt du gillar. läste alla dehär böckerna när de var nya så det var väl ett par år sen, överlag. men tyckte mycket om dem då. Fråga Alice har jag läst två gånger, minst. På engelska är den säkert tio gånger bättre och språket är mycket enkelt att förstå! :)

kolla upp Adian Chambers, Mats Wahl, Mats Berggren, Bali Rai och Kate Cann också, de har skrivit väldigt många ungdomsböcker, en del riktigt bra vill jag minnas ( :

2006-10-23 12:13
..och WORD på lahbia :D Nick Hornby är skojskojig!

2006-10-23 21:07
Identitet X
finns typ 7 böcker på svenska..de är spännande o bra :D
go with the floooow

2006-10-24 01:24
Alexander Skantzes serie om svenska unga killar
Grattis gud
Plus Minus Noll
I Rikets Tjänst

är ganska bra. särskilt plus minus noll.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2006-10-24 07:29
metamorphose: har läst alla de böckerna :)

2006-10-24 08:34
Läs Lilla Marie av Mats Wahl!

2006-10-26 17:04

Läste sandor/ida den är rätt bra.

Håller på att läsa e som i extas nu, den värkar rätt bra.

Jag vill också ha tips, ÄLSKAR att läsa!

2006-10-26 19:10
metamorphose Vad handlar dom om?

2006-10-26 20:13
Jag läser Skattkammarön nu, I'm fo' sho'!

2006-10-26 21:29
Handlar om tjejen Gaia som inte kan känna rädlsa.. de är väldigt spännande :)
go with the floooow

2006-10-27 21:51
Kitty med de trogna kompisarna Bett och George tar sig an de flesta fallen, fast pojkvännen Ned i regel lyser med sin frånvaro!  

2006-10-29 15:39
E som i extas var faktiskt ganska bra, kan tipsa er om den!

2006-10-30 17:02
Serien "Imorgon när kriget kom " Av John Marsden
Den är finns i 7 delar och mycke läsvärd ungdoms litteratur.

2006-10-30 17:51
BERT

2006-11-01 23:15
"Känns litye ovärt att läsa boken när man sett filmen"
Aj, mina ögon brinner. Hoppas du ändrar inställning. ;)

Klassiska ungdomsböcker är ju fem-böckerna och kitty-böckerna.
Sofies värld och Spelkortsmysteriet, båda är skrivna av Jostein Gaarder och är riktigt bra.
We are just statistics, born to consume resources.

2006-11-02 17:44
Anne Franks dagbok, inte typisk ungdomsbok, men värd att läsa.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2006-11-02 21:17
Benny boxare är annars en riktigt skön.
En hel serie böcker om han finns det*

2006-11-02 23:20
bästa boken: tjacket

2006-11-03 01:17
jules verne - den hemlighetsfulla ön

jules verne - en världsomsegling under havet

2006-11-04 14:40
Alchemisten.

minns inte vem det var som skrev den.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!

2006-11-05 08:20
vi 5 böckerna...

gött!
cry me a river!
--> thcrew

2006-11-05 08:21
kanske inte e nått vi i titeln :e
å dom var redan nämnda!
cry me a river!
--> thcrew

2006-11-10 00:17
Bröderna-Hardy FTW!!

Two young whippersnappers with a nack for solving mysteries
Terrorists your game is through, cause now you'll have to answer to. AMERICAAA FUCK YEAH!!

2006-11-10 02:31
Filmer som är fantastiska (med vissa undantag), och böckerna som är ännu bättre:

Fight Club
A Clockwork Orange
High Fidelity
Fear and Loathing in Las Vegas
The DaVinci Code (fantastiskt dålig film, bättre bok)
Mystic River
Charlie and the Chocolate Factory
James and the Giant Peach
Samtliga Harry Potter-böcker
Samtliga böcker ur Wallander-serien.

och detta är de jag lyckades komma på halv tre efter en lång arbetsdag.
•pave paradise•