I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Admin

2006-08-14 01:10

Ang. Poeter.se

Ursäkta om jag här kommer att framstå som en bitter gammal bakåtsträvare som inte förstår sig på poesi, men jag måste ur mig detta. Det finns en sida på Internet som heter poeter.se, upplägget här är enkelt (och bra), vem som helst kan publicera sina dikter, noveller och annat så människor kan läsa dem och ge kommentarer på deras alster. Det är en fin tanke, men som de flesta fina tankar så gick det käpprätt åt helvete, för poesin här är urkass.
Jag förstår verkligen inte vissa av dessa poeters dikter, och jag förstår definitivt inte kommentarerna som vissa av dessa högtravande prettotexter får. Låt mig ta ett exempel på en dikt och kommentarer, användaren/poeten ”Stjärnöga” har skrivit en dikt som heter ”Oumbärligt”, den går såhär:

det som du och jag delar
kan inte levas utan

liksom vatten och bröd

Den har fått en kommentar av användaren ”soulman” som lyder: ”sakralt och självlysande kort. Omdöme: 5” . SAKRALT! Hur kan denna människa tycka att den dikten är sakral? Slog soulman ens upp ordet eller bara använde något som han/hon läst i en recension av någon halvkrummig diktsamling? Detta var inte på något sätt sakralt, det var en enkel analogi! Jag ska själv skriva en liknande dikt:

Min matkasse är tung som en sten.

Jäklar vad sakralt det var, eller måste man tjafsa om vatten och bröd för att en vanlig enkel liknelse ska vara sakralt? Jag ska också klargöra att det högsta omdömet man kan ge är 5, detta fick alltså ”Oumbärligt”, vilket betyder att detta måste vara en av de bästa dikter som soulman läst. Jag tycker synd om soulman, och rekommenderar människan att ta sig till poesihyllan på biblioteket. Fast jag tror att afroism-böcker skulle vara ett bättre alternativ då denna stil verkar vara mycket omtyckt av soulman.

Jag har berättat om min syn på denna sidan för en av mina vänner som faktiskt tycker om den, hon berättade för mig att man kunde få konstruktiv kritik på poeter.se till skillnad från konkurrenten sockerdricka.nu, som har samma koncept. Men nej, på den här sidan finns inte ett spår av konstruktiv kritik, antingen ser jag inga kommentarer alls eller så är det bara panegyriska ord. Men till slut lyckades jag dock hitta lite konstruktiv kritik. Då ska vi se, poeten heter ”Terzi” , dikten heter ” kaffe med dopp” och går såhär:

som morgonregnet
sprider jag mig mot stranden
buren av sval vind

Två kommentarer är bara positiva, sedan finns den intressanta kritiken, som i detta fall skrivits av ”Pistence” , såhär skriver han/hon: ”Skön och lugn, får mig att tänka på tidiga morgnar vid havet då solen ligger som en röd apelsinskiva och flyter på himlavalvet och det speglas i havet... ah. Men den är lite på gränsen till tråkig, den fångar inte läsarens intresse. Om du ändrade färg på bokstäverna, eller skrev i fetstil eller något, så skulle det kännas behagligare att läsa, tycker jag iallafall, men alla tycker ju olika. (:”
Jag tycker att vi läser sista meningen en gång till. Den här litteraturkritikern föreslår på allvar att man ska förbättra poesin genom att byta färg på bokstäverna! Detta för att inte bli uttråkad. Jag tycker synd om Pistence som helt klart lider av koncentrationssvårigheter då människan på allvar hinner bli uttråkad av TRE JÄVLA RADER! Ja Pistence, du har så rätt att det måste göra ont, alla tycker nog grymt olika!

I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.