I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-06-21 18:37

Alkemisten

Jag har precis läst alkemisten och tyckt att den var underbar. Den har ett så fint sätt att uttrycka olika saker. Perspektivet från berättaren är ju hur mäktig som helst.

Favorit citatet måste nog vara: Jag ser världen sådan jag vill att den ska vara och inte sådan den verkligen är.

Det är den första boken som jag läst av Paulo Coelho

Aja det skulle vara kul att höra vad ni har för åsikter, favorit citat ock så vidare.

Peacee

http://biggedy-b.blogspot.com

2006-06-21 18:46
Jag har också just hunnit läsa ut den. Aldeles underbar och tankeväckande bok.
Det förenar mycket bra livsfilosofi med fantasi.
Rekomendrar.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!

2006-06-21 18:48
Ja det stämmer. Har du läst någon annan av hans böcker? Väckte intresse hos mig efter den första jag läst. Man måste erkänna att det var poetiskt skrivet i proincip rakt igenom.

2006-06-21 21:05
Jag har inte läst några lfer av hans böcker. Jag läste lite info om dem men jag fann dem inte intressant. Misstänker att Alchemisten är en av dem bättre.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!

2006-06-21 22:47
vadå poetiskt skrivet?

är den enda av hans böcker jag läst hittils, den va ok, skyssta metaforer och filosofier, men sättet den va skriven på föll mig inte alls i smaken, kändes som en barnbok eller nått.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-06-21 23:02
Jag gillar idén med att skriva en filosofisk bok på ett enkelt sätt, enkelhet kan vara vacker. Men jag läste den å andra sidan första gången efter att ha läst Zarathustra så jag uppskattade väl extra att kunna slappna av i tanken.

Jag har också läst 11minuter, Zahiren och Veronika bestämmer sig för att dö. Alkemisten är enligt mig bättre men de har sin guldkorn och är klart läsvärda. Av dem tre skulle jag säga jag tyckte bäst om Veronika bestämmer sig för att dö
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2006-06-22 13:50
Loved Alkemisten när jag läste den, men Djävulen och Fröken Prym är sååå mycket bättre
läsläsläs.

o vid floden... samt veronika bestämmer... var helt ok..men inte i klass med djävulen alltså.
mmmmmmmmmmm-mm!

2006-06-22 13:54
det roligaste tyckte jag var i slutorden när författaren berättar att han allvarligt höll på med alkemi i flera år. då skrattade jag hjärtligt.
lite trevlig bok men jag tyckte den var extremt seg stundtals. mest för att en polare som rekommenderade den hypade den som fan.

2006-06-23 15:12
tänkte låna den faktiskt...Nej jag har bara läst alkemisten som pocket!

2006-06-30 06:58
riktigt bra bok

gillar det här:

när alla dagar blir likadana beror det på att man har slutat att se de goda saker som händer i ens liv varje gång solen går över himlen
Poet

2006-06-30 10:41
Verkligen bra bok, håller med. En av mina favoritböcker.
At the gates of Eternity...

2006-07-01 14:40
Jag håller med om att Alkemisten är en underbar bok! Jag håller precis på att läsa Djävulen och Fröken Prym, den är också väldigt bra men än så länge inte i klass med Alkemisten. men jag har inte läst ut den än så man vet aldrig vad som kan dyka upp.

Någon som har läst Vid floden Piedra satte jag mig ned och grät? jag tänkte börja med den när jag är klar med Djävulen och Fröken Prym.

2006-07-01 22:59
MrsLuke, du kommer älskar djävulen o fröken prym när du är klar! :)

vid floden.. var lite too much andlighet kasnke? =/ jag vet inte men den var liite seg fast vacker..o fick mig att tänka efter en massa och så. har en kompis som inte gillade den alls, men om man läser lite mellan raderna o så är det en fin bok verkligen :)

2006-07-02 22:08
Jag hålletr på med Vid floden piedra... den är faktiskt bra tycker jag. Fast dock inte i samma klass som Alkemisten!!!

2006-07-02 22:10
pusherman:

håller med. Kanske därför lärare rekommenderar den till folk i grundskolan :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-04 20:15
Det är en trevlig liten bok. Ett citat som fick mig och många andra (har jag förstått) att hajja till var "Det är inte vad som kommer in i munnen som är syndigt utan vad som kommer ut ur den". Med reservation för eventuell felcitering.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2006-07-04 21:23

Helt klart en favvis. Helt insnöad i boken blev man och
ville tillbaka och får reda på vad som skulle ske härnäst.
oväntat slut - vilket är bra enligt min mening.
What I said, yo!

2006-07-04 21:33
Erkan: Det är ju ett bibelcitat?
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2006-07-04 23:39
Narcissus
Sedär.

2006-07-05 12:25
hehe Jesus is the shiet

2006-07-05 15:29
dne var bra, men kändes lite bibelisk...typ som en saga för barn oxå. men ändå så e den läsvärd

2006-07-05 20:22
Alkemisten är ett mycket överskattat verk, författaren raljerar mycket med filosofiska plattityder vilket blir tröttsamt i längden, om man nu inte uppskattar det pretantiösa det vill säga .. emellertid så är det en god bok som duger väl till förströelse.

2006-10-23 21:31
Djävulen och Fröken Prym var najs !

2006-10-24 10:22
"En krigshär är påväg ", sade pojken "jag har haft en vision"
" I öknen får människan visioner ", svarade kamelföraren. Men pojken berättade om falkarna, att han hade iaktagit dem medan de cirklade i luften och att han plötsligt kommit i kontakt med världssjälen. Kamelföraren satt tyst. Han förstod vad pojken pratade om. Han är medveten om att vad som helst på jordens yta kan förtälja alltings historia. Vem som helst kunde till exempel på måfå slå upp en sida i en bok, eller läsa i någons händer, i en kortlek, i några fåglars sätt att flyga, eller något anat vad det än må vara och denna person skulle finna överenstämmelse med sitt eget liv. Det var egentligen inte tingen i sig som berättade något, det var den person som iakttog dem som upptäckte hur hon kom i beröring med världssjälen.
69 - Try it you'll like it

2006-10-27 08:11
hur är det med hans senaste bok, Zahiren? is it any good?

2006-10-27 13:11
Zahiren var okej klart läsvärd, läste den när jag kom ut och nu minns jag inte mycket av den vilket är ett dåligt tecken. Om ämnet är aktuellt för en så tror jag man kan ta lärdom. Ämnet är väl kärlek och relationer vad jag minns.

2006-10-27 13:12
eeh när DEN kom ut, jag är varken kåkfarare eller homo

2006-10-31 17:26
hahahaha

2006-10-31 17:51
Narcissus P23, jejee, den har vi Inte hört förut lixom? ....

förövrigt så är The Valkyries hans bästa bok
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-10-31 18:24

ahaha whatta... snacka bortgjord. ahaa ja... fuck it bara gråta en skvätt slå huvet i väggen och fortsätta andas

2006-10-31 21:49
Jag har inte läst den men de citaten ni har droppat, och annat som har nämnts i tråden, plus överhypen som omger boken får mig att aldrig vilja röra den. Bläh, nej tack till kioskfilosofi.
I belong with all the glamorous trash, sex punkettes, bruised faeries, kinderwhores and art sluts. And cause rehab is for quitters. Awright?<br>

2006-10-31 21:51
det bästa är när Santiago knullar sitt får
Don't quote me boy, cuz I ain't said shit!

2006-11-01 13:13
Jag tycker inte den känns pretatiös alls. Den omges av en mystik som är skön.
Jag har även läst Djävulen och Miss Prym, den engelska versionen och tycker inte alls dom är lika varandra. Kan ha göra med översättningen mm. Men den är ändå cool och tankeväckande.

Läste enbart Alkemisten för att Talib Kweli sa att det var hans favoritbok : )

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2006-11-01 13:40
semantix P18, ja så gåre när man är fördomsfull. well its your loss man. dessutom finns det en massa intressanta ockulta filosofiska saker, fast dom sakerna kan man iof få reda på andra håll endå.
men just att han avslöjar sånt i en sån bok gör boken väldigt mycket mer intressant. iaf för en som vet...

2006-11-01 16:04
Pusherman - Jag säger inte att jag inte kommer att läsa den, jag säger bara att jag inte vill läsa den :).
I belong with all the glamorous trash, sex punkettes, bruised faeries, kinderwhores and art sluts. And cause rehab is for quitters. Awright?<br>

2006-11-01 21:18
Överskattad som fan!

2006-11-01 21:55
fri_da F20 Word! Men den e inte dålig
Don't quote me boy, cuz I ain't said shit!
Skivsamlare

2007-01-08 06:01
ja den är överskattad. fylld med massa "visdomsord" som redan sagts några tusen år tidigare. jag blev inte klokare av den

2007-01-08 09:38
Veronika Bestämmer Sig För att Dö är en av de bättre. Elva minuter är svinbra också. Fan, alla böcker av killen är bra. Läs.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2007-01-17 22:20
Hur kan man läsa Paulo Cuelhos böcker?

Titta på honom, kan man vara mer självgod. Läste Alkemisten men jag måste säga att det enda som var bra med den är att man läste ut den på en gång. Känns som när Da Vinci Koden kom.. visst bra bok. Men att får höra ÄNDLÖST om den är lite underligt.. det är som om att man äntligen läser en bok och vill berätta det för någon. Likheter mellan Dan Brown och Coelho är att de är skrivna väldigt lätt och enkeltsummerat med lite tantdramatik eller tantmystik som skulle vara befängt att försöka återberätta för att beskriva en sak eller händelse.

Never mind.. jag blir bara arg. Skit i mig om ni gillar hans bok men säg inte att alla måste läsa den. Killen är för fan sektledare eller skulle vilja vara det .. Check it out

Så fort det kommer lite new age dravvel i populärkulturen blir det revolution på topplistorna.. Det är som att "folket" (här sitter man på hög häst) inte uppskattar verkligheten och försöker hitta på en massa barnsligt skit, vill tro på det .. Men poeple. Så är det inte.

Lägg ner lite tid på att dra er igenom Brott och straff, mästaren och margarita eller varför inte lite Marcel Proust.. Det blir jobbigt men DÅ har ni läst något.

S.C. - Ferdinand - [email protected] -

2007-01-18 09:20
Ferdie P24, haha, snacka om fördomar. ta din negativitet elsewhere please. han har skrivit bra många fler och bra mycket bättre böcker än Alkemisten.
Läs The Valkyries så kanske du får ett hum om vad killen sysslar med och sysslade med innan han skrev Alkemisten.

2007-01-18 16:22
men jag vill inte läsa hans skit. Handlar inte om alkemisten. Om man skal förfoga över den mysticism som Cuelho står för så bör den ju inte vara förvanskad eller rent ut barnslig.. vilket den är..
Skivsamlare

2007-01-18 22:58
jobbigt? mästaren och margarita var en upplevelse utan dess like att läsa:) grym bok. de bästa kommer från Ryssland och sydamerika. läs något med garzia marquez istället för Coelho, även fast jag inte direkt blev upprörd av alkemisten.det blev jag däremot av Da vinci koden.

2007-01-19 00:51
garzia marquez skall tittas närmre på.

2007-01-19 01:41
alltså.. jag har läst både alkemisten och veronika bestämmer sig för att dö.. och jag gillade båda. främst alkemistendå .. MEN: Jag kommer typ inte ihåg ngt och det var så mycket som jag tyckte om när jag läste boken men som liksom inte velat fastna (tillskillnad från andra böcker och citat osv..) fler som "fått" så?

2007-01-19 03:34
E_NO_LA P24 - menar du Gabriel Garcia Marquez?
Skivsamlare

2007-01-19 06:02
ja just det. garcia med "c" inte "z". börja med hundra år av ensamhet, sen är det bara att läsa på. gillar du Michail Bulgakov kommer du att gilla marquez.

nu handlar iofs tråden om coelho så jag ska inte försöka förstöra den.

2007-01-22 03:03
100 år av ensamhet är nog en sjujävla bok. Om än lite långtradig.