Woody Allen
Allrigh folks. Jag tänkte jag ska kolla in mig på Woody Allen, men i och med att gubben gjort hur mycket som helst så är det lite lurigt var man ska börja. Så jag tänkte kolla med er om det är någon som kan sin Allen och vet vilka, säg, tre filmer som är bra att börja med? Och då inte Match Point, den har jag redan sett.
"Dekker var en notorisk mytoman som berättade en massa lögner om sin sociala bakgrund och sin utbildning."
Annie Hall Manhattan Crimes and Misdemeanors De är iaf topprankade på IMDb ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
pfft :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Basta regissoren, nu orkar jag inte skriva mer.
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=35166508
vad givande, speciellt då han frågar efter filmrekommendationer
jag säger som SunTzu kör på Annie Hall och Manhattan som är hans kändaste och enligt mig bästa filmer, sen finns det ju även en mängd andra bra filmer men det beror lite på vad man gillar för typ av filmer. Vill man ha något nyare tycker jag man kan se Melina och Melinda den är riktigt bra. och en underskattad rulle enligt mig är Sleeper (En ci-fi komedi från allen :P ). men överlag så är allt han gjort väldigt bra. av 20 sedda filmer rä det bara en som skulle få under 3 av fem i betyg.
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!
Tobbelito: den har jag tyvärr inte sett.. men jag tror mycket på den, det är väl den, små och stora brott och nån till som jag tror kan matcha annie hall och manhattan.
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!
Tobbelito: det kommer nog nån dag, men det finns väldigt mkt filmer som går före i dagsläget.
Tack för tipsen! Jag måste intekllektualisera min populärkulturella konsumtion, därav mitt infall :)
"Dekker var en notorisk mytoman som berättade en massa lögner om sin sociala bakgrund och sin utbildning."
Bah! :)
Vill du ha prettotips? Jag har några specialare jag kan avvara för de verkligt intresserade. Ungersk 50-talsmodernism och sånt där...
Någon jävla måtta får det ändå vara. Det är en svår populärkulturell avvägning mellan mass- och prettokultur. Jag vill inte se svåra filmer från Frankrike. Allen får duga :)
Pfft, Frankrike är mainstream... Otar Iosseliani däremot, Georgisk film är fint... polacken Jerzy Kawalerowicz och ungrarna Miklós Jancsó och Bela Tarr borde du kolla upp :)
äsh polen och ungern är också mainstream... Sharunas Bartas från Litauen eller kanske Apichatpong Weerasethakul från Thailand där har ni riktiga regisörer.
Vad, exakt, är det som är "pretto" med Kvarteret Korpen?
ådalen 31 är en grymt bra bo widerberg film, ett måste att se. angående woody allen så gillar jag sjusovaren och alla säger i love you väldigt mycket. roligast i alla säger i love you är sonen som blivit republikan och sen visar det sig mot slutet att han har haft för dålig syretillförsel till hjärnan och att det är det som orsakat hans politiska resonemang, haha.
Allt jag sett av Bo Widerberg har varit mkt bra, bäst är Elvira Madigan. Korpen kommer nog tvåa, me njag förstår precis som SunTzu inte vad som skulle vara pretto med den?
Jag skämtade när jag använde det, men jag tycker problemet är ganska seriöst. Dvs, att folk kallar alla regissörer som inte jobbar inom Hollywood för pretentiösa, eller pretton helt enkelt. Wikipedia definerar ordet som "överdrivet anspråksfull ", vilket stämmer mer överens med Tarantino, de där som gjorde The Matrix, Crash, American Psycho, The Usual Suspects, American Beauty, Eternal Sunshine, Million Dollar Baby, Sin City, etc etc, än med i det här fallet Bo Wideberg. Ingmar Bergman är kanske den minst anspråksfulla regissör någonsin. Med andra ord den minst pretentiösa. Folk borde fundera över definitionen och sluta använda den på precis allt som är svartvitt, icke-amerikansk, eller på något sätt bryter Hollywoods normer.... Tänk över vad fan ni kollar på!
Håller med, att ha pretentioner är inget fel i sig, hade ingen haft det hade ju allt legat på en jobbigt låg nivå (alla hade kollat på Big Brother hela dagarna). Men när pretentionerna saknar grund och är rent av felaktiga är det kasst på andra hållet. Problemet, som jag ser det, är som sagt att pretto per automatik kategoriskt kopplas samman med icke-engelskspråkig film, eller film som utspelar sig i en icke-slacker miljö och råkar ställa en eller ett par frågor om politik, samhället eller livet.
men herregud, att suntzu och slowmo aldrig ger upp? håll er till ämnet, vilket är woody allen. Inte någon bosnisk regissör som filmar en hel film i sitt badrum. Hej.
haha mystic- av alla... jag har väl snackat mer om Allen än de flesta i den här tråden men bara för dig så kommer här min rangordning av de allen-filmer jag sett: 1. Manhattan 2. Annie hall 3. Sleeper 4. Zelig 5. Mellinda & Melinda 6. Love & Death 7. Bananas 8. Celebrity 9. Husbands and Wives 10. Sweet & Lowdown 11. Everyone says i love you 12. Deconstructing Harry 13. Migthy Aphrodite 14. bullets over Broadway 15. Radio Days 16. Small Time Crooks 17. the curse of the jade scorpion 18. whatup tiger lilly? 19. Hollywood Ending 20. all you ever wanted to know about sex: but was afraid to ask blankraderna visar skilnad i betygstag (4,3,2). filmerna på 13-19 är inte så spikade men de är alla bättre än nummer 20 (förutom sista delan där då).. hoppas det smakar?
Nu har jag att göra i alla fall :) Och när jag kallar en film pretto, syftar det snarare på vilken typ av människor som kan tänkas rekommendera den. Inte filmen i sig. Typ.
glöm inte den gamla toppenfilmen "hej pussycat" (eller, eftersom det verkar anses mer seriöst att ange den engelska originaltiteln "what's new pussycat"), den har dessutom trevligt soundtrack. "småskurkar emellan" är ganska rolig men egentligen mest sorglig.
Melinda & Melinda gillade jag inte alls, nån annan som gör det? Deconstructing Harry och Annie Hall är nog mina favoriter so far.
It's only gay if balls are touching
Och när jag kallar en film pretto, syftar det snarare på vilken typ av människor som kan tänkas rekommendera den vad snackar du om? hur ser den här människotypen ut? är det en etnisk grupp eller en samhällsklass, typ borgare? ett överklassnöje vars enda syfte är att skilja de härskande klassernas fina smak från folkets masskonsumption? ;)
för att göra en poäng av det hela, lägg ner att kalla det prettofilm när det inte är det. varför inte bara säga smal film?
Om du inte sett dom så visar ju tv4 film en del woodyrullar nu i mars. i morgon är det en midsommarnatts sexdröm och allt du skulle vilja veta om sex, och på söndag kairos röda ros
den som hoppas skiter på sig och dör
Kupo: som du ser ovan så gillar jag melinda & melinda
SunTzu Mest folk som har en patroniserande inställning till, typ, all annan typ av kultur. Kan vara lite vad som. Indiemänniskor är rätt ofta såna. Posörer.
Jo, det är lätt att kategorisera folk som gillar annat än Hollywooddynga som "posörer" bara för man själv inte har nån smak över huvud taget. Tanken att kanoniserad kultur faktiskt skulle kunna vara BRA (och att det är en ganska tung anledning till kanoniseringen) faller så klart aldrig in. Jag lyssnar hellre på nån "pretentiös torr gubbe" som ägnat sitt liv åt kulturstudier än nån uppnosig fjortis som tycker Sin City är "aaaaaaaaaaaasssfeeeet"
Woody Allen kan mycket väl vara en av världens mest meningslösa människor. Troligtvis har någon stark maktfaktor i hollywoods kritikerkår av ren övermänsklig sympati höjt honom till skyarna, och av någon anledning har han kommit att förkroppsliga den pseudointellektuella ryggklapparmentaliteten som regerar i filmbranschen. Överskattad är ordet som ligger närmast till hands. Dessutom ser han ut som en spermie. Ett gott råd Woody, dra ut din sladdriga penis ur adoptivdottern och gör en bra film, du ditt självbelåtna avskräde till människa.
En otrevlig jävel med ett hjärta av smultronpaj.
Nämnde jag att gubbstorken är påfallande lik en spermie?... ja, det gjorde jag.
En otrevlig jävel med ett hjärta av smultronpaj.