I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Frostbiten - Världens bästa film [SPOILERS]

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2006-02-28 00:21

Frostbiten - Världens bästa film [SPOILERS]

En svensk vampyr skräckkomedi, kan det ens bli fel från början? Nej, verkligen inte. I ett inferno av ungdomsslang, talande hundar och latexmasker skapar Anders Banke världens bästa film.

Den här filmen var det bästa jag sätt någonsin. Det gick inte att hålla sig för skratt när de svenska skådespelar eliten speglade hur ungdomar idag pratar, handlar, gör och älskar. Emma Åberg spelade helt klockrent den mer alternativa, vågade men fortfarande modemedvetna Vega. Man kände hur hon verkligen var sig själv, och representerade den alternativa och allt mer växande emo kulturen. Grete Havnesköld gjorde ett fullständigt häpnansväckande jobb som den lite mer blyga, men fortfarande självsäkre stockholmaren som under den hårdare ytan fortfarande är uppriven efter sin föräldrars skilsmässa. Manusförfattaren hade framför allt fångat dagens snack. Med kommentarer som ”yo wassup?” och ”det ska du har cred för?” kände jag mig igen som ungdom och tonåring. Även lite mer vågade och fräcka uttalanden som ”Ta’t de lugnt, de ä bara en månad kvar till gryning” fick manusförfattaren hela publiken att skratta högt.

För att inte tala om de läskiga och framstående vampyreffekterna. När Professor Gerhard Beckert (PS. Även snack om att Carl-Åke Eriksson kommer ta hem en Oscar nästa år) förvandlas till vampyr så stod nackhåret minsann upp för mig.

Det här är en film i ren Stockholms Natt-anda. Vi alla kommer minnas t.ex. det orginella och tänkvärda slutet. Hur var det egentligen? Skulle de sprida viruset eller skulle de hålla sig undan? Ja, filmer var ju självklart för ologisk för att tyda det.

Ur en ren ironisk synvinkel är det här den bästa filmen som någonsin gjorts. Inget var bra. En tomte genom magen, klockrena kommentarer som ”det här är ju guld” när han hade helium på festen, allting var fullständigt skit rakt igenom. Det fanns inget i den här filmen som var bra, förutom möjligtvis Sebastian, som var ganska slapp.

5/5

UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!