I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dålig-bra vs. Dålig-dålig

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2006-01-26 23:56

Dålig-bra vs. Dålig-dålig

Ok, här är dealen... Jag lackar ofta ur på folk som inte ser det bra i dåliga filmer. En människa som t.ex säger att Sökarna är en dålig film har helt klart missar hela tjusningen men den.

Jag uppskattar denna "fulsnygghet" i många filmer. Många filmer som allmänt ses som dåliga tycker jag är några avde mest underhållande filmerna jag sett, och vad är film om inte underhållning (jo, det är även en konstform, men jag vill då argumentera för 90-tals action som en konstform)?

Nu till min fråga, eller ja.. fråga och fråga...:
Hur kan någon se en film som t.ex. Sökarna/Conan/Fredeag den 13'e/Tango & Cash utan att se dem som underbart underhållande filmer. De representerar en hel kultur, en hel generation filmer utan pretantioner. Jag saknar filmskaparna som insåg att film lämpar sig bäst för vapen och one-liners. Idag ska allting vara så jävla pretantiöst, vilket inte är något dåligt i sig, men pretantioner i kombination med en hjärndöd publik att anpassa filmerna till mynnar bara ut i kvasifilosofiska flummfilmer som Donnie Darko. En idiotisk film som genom sin framställning får idiotiska tittare att känna sig smarta.

Jag saknar den gamla goda tiden där filskapare kunde gjöra film, mer eller mindre, som en ursäkt för att visa upp häftiga vapen och hoppsparkar.

So.. Am I right or what?!