Bäst i år från i år?!
Har inte sett allt för mycket biofilmer i år kanske (såg visserligen en massa på en filmfestival nyss men sådana som går på vanliga biografer under en längre tid)... Året är visserligen inte slut men tänkte vi kunde lista (jag tycker om listor) vilka filmer vi sett på bio i år i rangordning. Här är alla premiärsatta filmer fram till första september enligt SFI, jag kommer dock ta med de jag sett på festivalen också +att de inte nämnt vissa jag vet blivit preimärsatta och vissa har ju kommit efter den 1 september... Ni behöver ju inte ha sett dem på bio heller utan om ni tankat filmer som inte kommit ut i Sverige ännu så kan de ju ändå vara med på listan. Alltid lika svårt att lista filmer men vissa partier i denna listan är jag 100% nöjd med andra kan jag säkert ändra om +-2 placeringar eller nåt men detta är så nära jag kan komma: 1. Oldboy 2. The life aquatic with Steve Zissou 3. The Descent 4. Det levande slottet 5. Kung fu hustle 6. Liftarens guide till galaxen 7. Batman Begins 8. Vera Drake 9. The Machinist 10. Star Wars Episod III 11. Wedding Crashers 12. Strings 13. Finding Neverland 14. Sideways 15. The Birthday 16. One nite in Mongkok 17. MirrorMask 18. Sin City 19. Garden State 20. Shallow Ground 21. MirrorMask 22. Familjen är värre 23. Saved! 24. Hellevator 25. Nuit Noire 26. Serenity 27. Romasanta 28. The Stratosphere Girl 29. House of fury 30. Ab-normal beauty 31. Fantastic Four 31. Shutter 32. Restless Souls 33. P 34. Saw 35. White Skin 36. Shin Angyo Onshi 37. Spirit Trap
Skåne! "Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"
|