I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Biotips: Järntrean av Kim Ki-Duk

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2005-09-09 17:36

Biotips: Järntrean av Kim Ki-Duk

Jupps kan rekomendera denna filmen varmt! såg den på förhandsvisning i onsdags idag har den premiär. Vet att den går upp i Sthlm, Göteborg och Malmö men jag hoppas den går upp på fler ställen. Vinanre av fyra priser vid Venedigs filmfestival för nästan exakt ett år sedan.

Handlingen i korthet från Filmtipset:
Tae-suk och Sun-hwa är två ensamma själar som finner varandra. Tae-suk är en hemlös man med en spöklik tillvaro: Han lever på att ta sig in lägenheter och ta bara så lite så det inte märks, i gengäld städar och tvättar han åt sina intet ont anande värdar. Sun-hwa är en fånge i sitt eget hem, kuvad av sin utnyttjande make.

Lite länkar:
IMDbs info sida
Recension i GP - betyg 4/5
Recension i Aftonbladet - betyg 3/5
Recension i SvD - Betyg 6/6
Recension i Expressen - betyg 4/5
Recension DN

Jag rekomenderar dock at tman läser så lite om den som möjligt då film skall ses och inte läsas om, och det är enklare att bli överaskad om man inte vet vad man förväntar sig.

hoppas ni gillar dne lika mkt som mig!

nån som sett Ki-Duks andra filmer förresten? jag har bara sett Livets Hjul och tänker se Samaritan Girl när den kommer till hagabion i November. men The Isle är väl "ganska känd"? nån som sett den?

Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!