I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-08-25 11:47

Tortyr!

Yes!

Tågluffade nu i sommar, och var på ett tortyr museum i Prag. Intressant värre, nu undrar ja om det är nån som har koll på några bra böcker i ämnet.. pratar om medeltids tortyr.. engelska eller svenska spelar ingen roll!

Bless

"Levererar en känga rakt i magen.. dom starka överlever sån e lagen"

2005-08-26 01:30
Haha fan vilken obehaglig tråd...

Jag var på ett helt skruvat tortyrmuseum i Belgien en gång. Kolla ning.nu kanske hehe

2005-08-28 14:21
usch ja sånt är läskigt. Jag har kollat igenom en bok om tortyr i min skolas bibliotek men kommer inte ihåg vad den hette eller vem som skrivit den men jag kan kan kanske kolla upp det =)

2005-08-28 14:33
Jag läste en extremt bra bok om just detta ämne nyligen.
"Ambrius, Jonny: ATT DÖMAS TILL DÖDEN. Tortyr, kroppsstraff och avrättningar genom historien."
Boken handlar, som titeln antyder, om tortyr och dödsstraff, den tar upp alla större tortyrformer som användes under den europeiska medeltiden.
Flera extremt grafiska återberättelser om avrättningar och tortyr finns med.
Min "favorit" var berättelsen om hur en kung, tror det var Gustaf Vasa (inte säker på namnet) beordrade att den avrättades barn skulle ställas så nära honom under halshuggningen så att deras faders blod skulle skvätta på dom!!
Denna bok är ett måste för den som gillar tortyr/avrättningar/historia, en del goda skratt om du har den sortens humor också!.
I, Rowboat