I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Historiska exempel

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2005-07-16 00:51

Historiska exempel

Hej, jag vill ha lite specifika exempel tagna ur historien på det här exemplet (den här situationen):

* Part A är i konflikt med Part B. Part A genomför en militär operation mot egna företag/befolkning/nyckelpersoner för att peka ut Part B som den skylldige inför befolkningen/intressegrupper. Situationen kan ha lyckats eller misslyckats.

Exempelvis:
*I modern tid. Tjetjenien, systematisk bortrövande av tjetjener från ryssarnas sida, skylla på mujahedinerna och rättfärdiga ytterligare närvaro för de civilas säkerhet. hittat i Anna Politkovskajas bok.

Eller i Perú under folkkriget mellan Sendero och Fujimoris regim, då bombdåd från okända grupper skylldes på Sendero. Bombdåd som aldrig utreddes. Funnit i el diario internacional

*Eller varför inte i antiken. "Sjörövare" i medelhavet som agerade på kungens order för att sabotera transporter eller stjäla viktiga leveranser, med syftet att påverka internationella relationer till andra riken. min historiabok :)

Jag uppskattar om ni som e grymma i ämnet historia orkar skriva ner exempel. eller varför inte vilken litteratur man kan finna det i.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.