min recension av War of the Worlds
Världarnas krig kan kort och gott sägas vara en blandning av independence day och signs. Den har inslag från både de filmerna: utomjordingar som har teknik bortom vår vildaste fantasi och en grupp människor som gömmer sig i en källare för att undgå dessa varelser. Som så många andra filmer så vill vi veta vars ifrån utomjordingarna kommer ifrån, varför det är här och varför de vill döda oss alla? Men frågorna blir dock fler än svaren man får allt eftersom man ser filmen. Då man ser reklamen på TV så ser man hur Tom Cruise springer runt och saker går sönder i bakgrunden och man blir inte så klok på den reklamen, men om sanningen ska fram så blir man inte så klok av att se filmen heller. Det känns som att handlingen stökas bort på några minuter i början och sen börjar saker gå sönder till sista tio minuterna i filmen, då tar allt en väldigt konstig vändning och vi lämnas sittandes i våra biostolar, tittandes på eftertexten och undrar vad jag egentligen tittat på de sista två timmarna av mitt liv. Men sen i bilen på väg hem från biografen så började jag tänka ihop egna svar på de frågor som ställs under filmen och har man en gnutta fantasi och en viss tro på onaturliga ting eller regler om vår existens så kan jag nog garantera att ni kommer bli nöjda med det ni tänker fram. Jag ska lämna er till utforskandet med enbart dessa rader: Världarnas Krig kan vara den bästa filmen eller den sämsta filmen någonsin beroende på din egen fantasi. Själv så blir jag rätt irriterad men som ändå angagerad då inte allting blir besvarat så jag ger denna Steven Spielberg film: 1 oscar för specialeffekterna och 7/10 som omdöme.
facebook.com/idiomatisk - fan page
|