I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-05-14 00:53

Izo

Såg nyss Takashi Miikes film Izo. Den verkar ha fått dålig kritik av en del och verkar vara en ganska så undanskymd Miike film, men jag tänkte att man kunde få en liten diskution om den från de som sett den.

Filmen är jävligt konstig, förmodligen den konstigaste jag sett i hela mitt liv. Satt och fundera lite mer än halva filmen vad Izo är för en varelse, varför han gör som han gör och vad som egentligen händer. Jag tror inte att man får några direkt klara anvisningar till det i filmen (eller så är jag bara dum i huvudet, i sånna fall får ni gärna påpeka det och berätta vad handlingen är isf :)). Men jag kom på en egen liten teori om vad det skulle kunna vara.
Izo var från början en galen mördare, som sedan korsfästes och dödades. Han blev sedan dömd att komma till helvetet av gud (vilken jag tror gestaltas av killen med ormen) och tänker sedan hämnas på gud. Sen tror jag det händer lite som i serietidningen Spawn, fast Izo bryter sig fri från helvetet upp på jorden efter massa år, men han kan inte riktigt gå omkring som en vanlig människa och kastas mellan tid och plats samt att vanliga människor inte kan se honom, utan enbart änglar och andra smådjävlar. Jag tror att killen som kommer framåt slutet och frågar Izo om han inte kan börja jobba under honom igen är djävulen själv, som Izo lyckas döda, men sen ska han till gud och försöka döda honom men lyckas inte riktigt.

Det är min teori som jag tyckte gjorde filmen bra när jag såg den, istället för riktig skit som många andra tyckt när de sett den utan någon teori och bara som en 2-timmars lång film fylld med enbart mord. Nu skulle jag vilja veta om ni har några synpunkter på min teori eller kanske nån egen och även vad ni tycker om filmen.

njut