I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

My best friend - Måste ses!!

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2005-03-17 17:09

My best friend - Måste ses!!

Köpte nyligen dvd-boxen med de tyska galningarna Klaus Kinski/Werner Herzog's sammarbete. Fem stycken filmer som Herzog regisserat Kinski i:

Aguirre: The Wrath of God (1979)
Nosferatu: The Vampyre (1979)
Woyzeck (1979)
Fitzcarraldo (1982)
Cobra Verde (1988)

Tysk "konstfilm" när den är som bäst. Fantastiskt vackert foto och vackra miljöer i underbar atmosfär. Det som är absolut mest fascinerande är just skådespelaren Klaus Kinski som rakt av är totalt vansinnig! Något som beskrivs av regissören Herzog i boxens sjätte film/dokumentär My best Friend (1999) som handlar om Herzog/Kinski's hatkärlek till varandra. Den självlärde Kinski tar skådespelaryrket till en helt ny nivå! Det självutnämde geniet med jesuskomplex får titt som tätt raseri utbrott, skriker, slår och hotar vid flera tillfällen att lämna inspelningerna. Aldrig har jag sett en skådespelare offra så mycket som Kinski gör för filmskonsten. Ett exempel är hans rolltolkning som Dracula i Nosferatu . Hela hans karraktär utstrålar död! (Jag tror inte han blinkar en enda gång i hela filmen, hans ansiktsuttryck är helt oslagbart).
under inspelningen av deras första sammarbete Aguirre får Kinski nog och är på väg att lämna hela filmteamet då Herzog med ett gervär i handen (helt allvarlig efter allt de offrat för filmen) säger: "om du åker nu så skjuter jag åtta skott i bakhuvudet på dig, det nionde sätter jag i mitt eget. Kinski var väldigt lugn och hjälpsam under de sista inspelningsdagarna.

Denna dokumentärfilm är ett måste för alla med stort filmintresse. Tror dock inte att den säljs separat, men jag kan vart rekomendera den brittiska/amerikanska dvd-boxen. (Den svenska boxen saknar flera ljudspår)

www.imdb.com

"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"