I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sympathy for Mr. Vengeance (Hämnarens Resa)

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2005-01-15 20:18

Sympathy for Mr. Vengeance (Hämnarens Resa)

Vad är era åsikter angående denna koreanska film från 2002 av regissören Chan-Wook Park, mannen bakom mästerverket Oldboy (2003).


Handlingen i korthet:
Den dövstumma och inte allt för begåvade Ryu har just blivit avskedad från sitt jobb pga att han spenderat för mycket tid hos sin njursjuka syster. Lägg där till att hans försök till att skaffa en ny njure till henne resulterar i att han blir blåst på både sina pengar och sin egen njure av några sunkiga organhandlare. Pank och jävlig frustrerad bestämmer sig han och hans flickvän att kidnappa Ryus fd. chef Dongjins dotter. Men allt går käpprätt åt helvete och en kärnreaktion av våldsamma hämndaktioner utbryter.

Själv är jag kluven. Trots att det låga tempot lämnar en hel del utrymme för utförliga karaktärsuppbyggnader så känner man aldrig riktigt sympati för någon av karaktärerna på samma sätt som man gjorde för Oh Dae-su i Oldboy, istället tenderar filmen istället att bli en aning segdragen. Filmen har förutom att den stundtals är riktigt snygg inte heller några direkta likheter med Parks Oldboy (andra delen i hans hämnd-trilogi) förutom just hämndtemat. SFMV påminner istället mer om den smått briljanta filmmakaren Kim Ki-Duks filmer (The Isle, The Bad Guy ) när det gäller bristen på dialog, det långsamma berättandet och den kalla, råa men ändå lite bisarrt småtrevliga stämningen. Lägg därtill det groteska våldet från Takashi Miikes verk, men utan den komiska och överdrivna ton som genomsyrar hans filmer. Nej, våldet i SFMV är både råare och obehagligare än våldet i tex Ichi The Killer, men känns ändå aldrig omotiverat.
Trots en del svaga partier så tappar man aldrig intresset för historien, mycket på grund av att den är så oförutsägbar.
Sympathy For Mr. Vengeance är alltså lite av en besvikelse efter att ha sett Oldboy, och förväntat mig något liknande, men likväl en helt okej rulle som jag troligtvis skulle uppskatta mer om jag orkar genomlida den en andra gång.

"Get up, boy. I bet you can squeal. I bet you can squeal like a pig."