I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Film: "Memento" (spoilers)

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2004-12-05 04:13

Film: "Memento" (spoilers)

Godafton. Nej, jag har inga direkta spoilers att bjuda på.
Man skulle nog snarare kunna säga att jag letar efter dem.
Har sett filmen och tycker med facit i handen verkligen att den förtjänar den höga vote-ranking som IMDB har gett den.

Faktumet att jag själv lider av ett liknanade 'condition' gjorde det nästan kusligt att bevittna. Kanske inte riktigt sådär bisarrt då ("minut för minut"), men framåt eftermiddag/kväll kommer jag inte ihåg vad jag åt till lunch tidigare osv. Jaja whatever, agendan i mobilen hjälper mig att leva ;)

Back to the topic. Som jag - efter lite research nu såhär i efterhand - har förstått finns det inget direkt konkret svar på hur allting egentligen ligger till. Tydligen ska DVD-utgåvan vara bra då extramaterialet innehåller fördjupningar som gör det lättare att förstå helheten, medicinska journaler om den där huvudpersonen. Det var i alla fall huvudpersonen som tog livet av sin fru genom insulinet. Frågan som återstår där är hur han kunde minnas att den där killen som han relaterade till hela tiden's fru gjorde 'testet' då hans tillstånd egentligen borde omöjliggöra det. Någon som har svar där?

Den stora nöten för mig är egentligen hur det egentligen låg till med Teddy , good or evil? Var hans 'slutpledering' där i sista mötet nere i den övergivna lokalen äkta eller var det också bara en massa förivrrande snack för att få huvudpersonen ännu mer confuzed?

Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp, gärna en fullständig analys av ngn som tror sig ha förstått allt, allt som filmen kan ge ett rakt svar på vid smidigt tänkande och klurande d.v.s. :p

Tack på förhand



Regards,
G.