I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

I, Robot (Recension) [SPOILER]

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2004-08-07 21:55

I, Robot (Recension) [SPOILER]

I, Robot (Recension)

Handling

”I, Robot” är en film som utspelar sig i framtiden år 2035, då människan och lever tillsammans med robotarna. Robotarna fungerar som människans hjälpredor. Will Smith spelar den hårde och bestämde polisen Del Spooner. Del Spooner är en av de få människorna som inte njuter av tillvaron bland robotar, han ser de snarare som ett hot mot människans existens.

Del kommer tillbaka till sitt jobb inom mordroteln, efter en bilolycka där en 12årig flicka omkom, medan han överlevde tack vare att han räddades av en robot. Direkt när del kommer tillbaka till jobbet, får han ett nytt fall i sina händer att lösa. Professor Alfred Lanning (James Cromwell), som är grundaren av roboten, hittas död i byggnaden där han jobbade. Först ser det ut som att professorn har tagit livet av sig, men Del anar oråd, han tror nämligen att han har blivit mördad. Del börjar sitt sökande efter mördaren och han kommer fram till att mördaren är en robot, vilket skulle vara väldigt omskakande ifall det är sant. Det finns nämligen 3 regler, som säger att robotarna inte får under någon som helst omständigt får lov att skada någon människa.

Lev i frid med maskinen, men ge den inte för mycket makt!

Regissören Alex Proyas har gjort den här actionfyllda science fiction rullen, tillsammans med skådespelare som Will Smith (Men In Black), Bridget Moynahan (Coyote Ugly) och Alan Tudyk (28 Days) i huvudrollerna.

Handlingen är väl inte direkt den originellaste, med maskinerna som i början arbetar fromt åt människorna, för att sedan övergå till vredesfulla och hämndlystna monster. Detta kan man ju bland se i filmer som Terminator, där man kan se hur datorerna går från att samarbeta med människan till att försöka förinta de. Dock så är det en spännande handling som Alex Proyas lyckas fylla ”I, Robot” med, den är fartfylld med tuff action och bra specialeffekter.

Specialeffekterna är det som gör nästan halva filmen, bland annat Alan Tudyks rollfigur Sonny. Sonny är roboten som Will Smiths rollfigur anklagar för att ha mördat Professor Alfred Lanning. Sonny är totalt dataanimerad men ser väldigt levande ut i sina min- och kroppsrörelser. Tack vare detta så blir det en väldig upplevelse när publiken får se hur Will Smith kör runt i sin bil samtidigt som han har hundratals robotar som attackerar honom från alla håll och kanter. I dessa fall så ger detta tillsammans med ljudeffekter och musik, en riktigt adrenalinkick åt publiken som tittar på filmen.

Dock har vi då vissa saker som drar ner filmens snittbetyg, bland annat skådespeleriet. Det känns väldigt platt i vissa fall, bland annat från Will Smith och Bridget Moynahan som är två viktiga personer i filmen. De som däremot gör bättre ifrån sig är Alan Tudyk, som visserligen inte syns utan hörs bara, men han gör sin roll bra fastän han inte syns på bild. Chi McBride (Boston Public) gör en rätt så viktig biroll som Will Smiths chef John Bergin.

För att sammanfatta kan jag säga att, ”I, Robot” är en snyggt filmad film fylld med specialeffekter och grymma ljudeffekter. Dock så kunde handlingen ha varit lite mer genomtänkt och skådespeleriet hade kunnat finslipas på många håll. Allt som allt får den 3 Mistero av 5 möjliga, den får så pass mycket tack vare ljud- & specialeffekterna.
Så vill ni se en fartfylld film, med klipp av en muskulös halvnaken Will Smith, så tycker jag definitivt att ni ska ta del av denna film. Dock är det inget för folk som gillar filmer med mycket handling och felfritt skådespeleri.

Betyg: 3/5

Recensent: Thomas Carlsson



ja detta är då en av mina första recensioner sen jag slutade gymnasiet typ. Vill mest ha reda på vad jag kan förbättra och liknande, kommentarer som "du suger kuk, lägg ner direkt" vill jag INTE ha, jag vill ha konstruktiv kritik.

Från Skåning Till Norrlänning!