"Ett öga rött" what the fuck??!
Det finns säkert några här som läst denna bejublade bok, speciellt uppmärksammad för att den är skriven på Rinkebysvenska. jag hade väldigt höga förväntningar när jag läste den, men ju mer jag läste desto mer uppretad blev jag.
hjälten, huvudpersonen eller vad ni vill kalla det är en 15-årig arab som bor i Sverige, som är övertygad om att araber är bättre än alla andra invandrare och naturligtvis bättre än "svennarna". dessutom försöker han förklara för sina lärare att förintelsen är väldigt överdriven och mest används som propaganda för staten Israel.
jag läste för ett tag sen en annan bok som hette "oplanerat bröllopp" den handlar om en kille i samma ålder som bor i Storbrittanien och kommer från Indien från början. han kämpar för att gå sin egen väg och inte bli fångad i den rasism som hans släkt och föräldrar är fast i. I "ett öga rött" är huvudpersonen istället emot sin släkt för att dom inte är tillräckligt rasistiska/nationalistiska.
jag tycker helt enkelt det var en rätt kass bok och jag förstår inte varför den höjs till skyarna hela tiden. och att skriva på rinkeby-svenska är faktiskt inte så svårt.
är det nån som läst boken och har en annan bild. kan nån förklara varför den anses så bra?!