I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vettiga serietidningar...

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2004-07-04 01:30

Vettiga serietidningar...

Någon som kan tipsa om någon bra serietidning?
Inte typ X-Men, Kalle Anka eller något annat sånt som man har hört talas om 100 ggr utan lite mer okända (iaf i Sverige).

Jag gillar rätt mycket av serieförlaget Image...
Jag uppskattar både serier som är väl ritade och har väl genomarbetade bilder och serier som har lite mer "djupa" handlingar. Någon som har något tips?

Stab, hack, slash, kill!!

2004-07-04 01:36
Spawn vad jag kommer ihåg var rätt så djupt,

sen beros det på osså!

Astonishing X-Men under James Whedon är underbart! Riktigt realistiskt.

Amazing Spider-Man under JMS är otroligt bra osså, JMS ger mer djup åt spindelmannen och källan ifrån hans kraft

Daredevil är bara fantastiskt under Brian Michael Bendis och Alex Maleev's teckningar/konst (vet ej vad det heter öfrutom på engelska) är underbar!

Sleeper Season One har jag hört är jävligt bra

Invincible är riktigt grymt vad jag har hört, det är det bröderna Waitchowski baitade iden till Matrix ifrån!!!

du ska akta dig för saker o ting som är skrivna av Chuck Austen, Howard Mackie och James Byrne

Suger pung gör dem, speciellt Austen
Kultursnobb

2004-07-04 01:37
checka även ut Grant Morrison's shit på New X-Men! Revolutionerande när det gäller X-Men
Kultursnobb

2004-07-04 02:26
Da_herbman
Egentligen är jag inte så intresserad av sånna "hjältetidningar" med en biff som spöar skurkar och så. Jag söker mer en originell handling.

Dark_Rhodez
Lite manga har jag kollat upp, men det finn ju en hel del! Inga konkreta tips?

Jag är så jävla kär i den tecknade biten i Kill Bill Vol.1 när O-Ren Ishiis föräldrar blir mördade av Yakuza-maffian. Det är något med det visuella som griper tag i hjärtat :). Någon som vet vem som har ritat det förresten? Finns det liknande att få tag på i tidningsform eller i en annan film?

2004-07-06 07:19
Strangetrs in paradise - Kanonbra amerikasn såpa.
Trasmetropolitan - Politik och galna journalister i framtiden.
Bone - helt enkelt bäst.
V for Vendetta - Anarki i ett facistiskt styrt england
100 Bullets - Noir historer med gemensam konspiration.
Hellblazer - Nedg¨ången engelsk magiker på deprmerad resa

Självskrivna klassiker:
The Sandman - Alla MÅSTE läsa
The Maxx - Tio år senare fortfarde det mest orginella någonsin
Akira - Underbar dystopi och guck.
Preacer - Våld och religion
och såklart:
Allt Frank Miller rör vid.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2004-07-06 14:32
Cerebus
Leage of Extraordinary Gentlemen
From Hell
Watchmen

2004-07-06 14:43
Mycket bra har droppats men glöm inte sandman (iofs överhypad men väl värd en läsning). Litet Johhny the homocidal maniac kanske? (även om dess djup kan diskuteras).
I'm back!

2004-07-06 14:54
Jaha ja. Tack för alla svar, nu har jag en hel del att kolla upp...
Frågan är bara hur fan jag ska lyckas få tag i allt :P. Det finns bara ett bra seriemagasin i Malmö så vitt jag vet och har dom det inte där så är jag körd o_O

2004-07-06 14:58
Bibliotek brukar ha rätt trevliga serieavdelningar. Om inte så kan man alltid önska serier så kanske de köper in dem.
I'm back!

2004-07-08 11:08
Jerome K. Bloche (stavas?)

Den går ibland i fantomen, och är djup, tecknaren var med och gjorde X|||.

Annars så finns ju Red Star, men jag tror den är amerikansk, mycket välgjord, på "glansigt" papper...

2004-07-08 13:16
Jochman nämnade ju en hel del bra.

Sandman måste du läsa.
Murder memories (en enda graphic novel baserad på en novell av neil gaiman),
ghost world av daniel clowes
maus (1&2)
black orchid
100 bullets
the compleat moonshadow
lite saker av will eisner
from hell och några andra alan moore-saker (även fast ingen kan mäta sig med from hell)
bone
the dark knight returns
the dark knight strikes again

lite underbar manga :
battle angel alita (och last order)
berserk
angel sanctuary
one piece
akira
hikaru no go
fruits basket

det var de jag kunde komma på just nu. alla är värda att läsas enligt mig :)
12.

2004-07-08 13:18
fan, jag måste läsa cerebus...
12.

2004-07-08 14:09
Alla måste läsa cerebus! :)
I'm back!

2004-07-08 16:34
Orginella serier så rekomenderar jag jävligt starkt "Hotelmosexualis Tribinosynol", jävligt djup och väcker många frågor om livet....Ändrade mycket av mitt sätt att tänka! Snygg art också...Kolla upp den!
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"

2004-07-10 19:28
Jag säger bara The Invisibles

http://www.barbelith.com/bomb/index.htm
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-11 18:49
Du borde läsa Tank Girl.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-11 22:30
1999 är nice..

2004-08-08 17:39
anarke: vilken smak du har :) vill bara lägga till några:

ghost world, david boring och caricature av daniel clowes
ed the happy clown och i never liked you av chester brown
it's a good life if you don't weaken av seth
the extended dream of mr. d av MAX
pixy och vakuumneger av max andersson
american splendor av harvey pekar
Urbanized Konfusion ute nu!
http://www.myspace.com/scissormenmusic http://www.myspace.com/bumbillbeats

2004-08-08 20:01
lsäte tje extended dream of mr. d igår. är inte så myc´ket för den tecknarstilen men den var jävligt bra.

jag tycker ärligt talat att ghost world är det enda bra clows gjort, men ajg har inte läst caricatures. bara short stories, ghost world och david boring.
12.

2004-08-08 21:41
om du bor i stockholm så kan du ju browsa runt i serieteket (beläget i kulturhuset). för gratis är ju gott.
.:stöd din lokala Folkarmé:.

2004-08-08 23:10
dragon ball - man garvar jävligt mycket, och teckningarna är snygga och genomtänkta på smidigt sätt.

classic star wars som ges ut på black horse är fina, väldigt 50/60 talistiskt tecknat, mumms.

prins valiant - snuskigt snygga teckningar i samma anda som star wars classic's.

har glömt 1000 serier nu.

2004-08-09 00:24
dröm - bor i uppsala, får väl dra till serieteket när jag är i sthlm nån gång .vart ligger det?
12.

2004-08-09 00:47
I kulturhuset, på gatuplan (alltså samma nivå som fontänen) cant miss it ;)

2004-08-09 02:46
samma ingång som lava. fixa lånekort och låna för allt vad tygen håller.
.:stöd din lokala Folkarmé:.

2004-08-09 10:42
C'est Bon är gjord i Sverige. Rätt speciell. Har själv ett album bara, men jag kan rekomendera det.
Rakt upp och ner.

2004-08-09 19:46
De två första Sin City-volymerna är enorma. Och Preacher såklart. Hellboy är en annan höjdare. Jag gillar faktiskt inte vardagsrealistiska serier så mycket (föredrar faktiskt Action/våldserier) men kolla upp Love&Rockets av bröderna Hernandez som brukar finnas på de flesta stora bibliotek. Sen tycker jag att de tidiga Rocky var jävligt kul men den känner nog alla till.

2004-08-09 19:55
Kolla också in Alan Moores Swamp Thing/träskmannen. Och Hellblazer. Sen är jag jävligt förtjust i gamla Marvelserier (fram till mitten av 80-talet ungefär) men tappade intresset helt när det blev för mycket cross-overs och mutanter och plottriga teckningar. Hatade tillexempel Todd Mc Farlane, Jim Lee och de andra stjärnorna. Att Grant Morrison gör X-men låter dock jävligt intressant, har missat det helt. Marvel-favoriter:
Frank Millers Daredevil
Spindelmannen på 60-talet
X-men av John Byrne och Chris Claremont
Hulk när han tecknades av Herb Trimpe och Sal Buscema
Silversurfaren på 60-talet
Fantastiska Fyran på 60-talet (Jack Kirby) och John Byrnes sejour
Dracula innan det blev för mycket Dr Sun

2004-08-10 02:47
Swamp Thing verkar inte vara för bra enligt mig. ska kolla upp den ändå
12.

2004-08-10 08:48
kolla hemskt gärna in serierna som finns länkade på min presentation. djupa? välritade? återstår att se.
Rakt upp och ner.

2004-08-10 15:14
vet inte om jag vågar, eftersom du håller på och jiddrar som alla andra idioter i "Ingen kärlek för västkusthiphop här på Whoa?!"-tråden... he
12.

2004-08-10 15:38

Inte läst vad andra skrivit, men KALLE O HOBBE av Bill Watterson!!!

Eller ja Calvin & Hobbes på eng.

GRYMT ROLIG :)

Take care now! Bye bye then!

2004-08-10 16:30
j-add
haha. jag kom in tråden med postivt sinne men fick skit tillbaka. såna trådar är meningslösa, vissa verkar inte tåla att andra tycker annorlunda. så klyshigt.
Rakt upp och ner.

2004-08-10 16:36
calvin and hobbes. det går ju verkligen inte att översätta. Jag gillar hyllningen/parodin i the Maxx, där en liten kille har en uppstoppad tiger vid namn nietzsche...:)
I'm back!

2004-08-10 16:52
Lobo för i helvete :P
Suck me beautiful :D

2004-08-10 17:12
van-yek - bli mognare och sluta argumentera då. det går inte med såna människor
12.