I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Guy Debord - Skådespelssamhället

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2004-02-15 20:12

Guy Debord - Skådespelssamhället

Översattes härom året till svenska. Skrevs nån gång på 60-talet. Debord var en av de mest aktiva franska situationisterna. Knivigt att summera hans teorier. Jag har inte läst klart den ännu, men det är något av det vassaste och mest precisa jag läst vad gäller kulturkritik, kanske över huvud taget. Ifrågasätter kapitalismen starkt.
Utgiven på Daidolos förlag.

"My boss walks by, he's looking just like an asshole. Smiling 'cause he jerks niggas for minimum cash flow."

2004-02-16 15:32
Jag har den, har försökt läsa lite ibland, det är bra, men jobbigt att förstå, måste verkligen vara helt inne i det när man läser.
jag är ju ungdom med tornado-skateboard och propellerkepsen bak och fram

2004-02-17 09:50
mmm, kräve lite fokus. å andra sidan blir det så kriminellt jäkla klockrent när man är med på tåget. det handlar nog mest om att "lära sej se spektaklet":)
"My boss walks by, he's looking just like an asshole. Smiling 'cause he jerks niggas for minimum cash flow."

2004-02-17 17:23
inte min favorit

2004-02-18 17:17
skådespelet.
jag är ju ungdom med tornado-skateboard och propellerkepsen bak och fram

2004-02-18 19:06
När författare anstränger sig så åt sina teorier och man väl hakat på från sida ett så är det svårt att inte se boken objektivt. Nu menar jag inte den nämna boken här, utan relaterade böcker i ämnet.

Klart värt att läsa men diffusa politiska teorier är något man avfärdar relativt snabbt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-02-18 21:17
nilsL: jag är inte riktitgt med på vad du menar. men vad jag finner mäktigt med skådespelssamhället är att det är något av det vassaste. inte bara diffusa teorier. har du läst days of war nights of love, crimethinc for beginners? spana in www.crimethinc.com annars.

egna tips?