[PC] Civilization 5
Snart, snart, snart... Någon annan som ska köpa det och försumma allt vad socialt liv heter ett bra tag framöver?
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Berätta mer, verkar det lovande? Vad är nytt?
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Ganska omfattande artikel om det i nya PCG, rekomenderas..
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Har sett fram emot Civ V länge. Tyvärr klarade min dator knappt av Civ IV när det kom och eftersom jag fortfarande sitter med samma gamla burk så får jag helt enkelt avvakta...
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Satt i nästan samma sits (nackdelen med laptops), men såg att datorn ligger på eller precis över gränsen för minimikraven. Sen skaffade tjejen en ny dator, som hon nu inte kommer få använda lika mycket... Men tänk även på att Civ V kommer fungera på ett sätt än Civ IV. Det var ju nästan omöjligt att spela i slutet av en runda vilket berodde på att processorn överbelastades. Varje unit (motståndares, dina automatiserade och säkert dina andra) skulle skötas av processorn. I Civ V har de infört något annat system som jag inte riktigt kan i detalj, men verkar ha något att göra med att units buntas ihop och att allt inte belastar processorn.
Det visade sig att Civ V fungerar klockrent på min flickväns bärbara dator. Vi åkte därför och fixade det tidigare idag och har spelat hela eftermiddagen med laptopen kopplad till HDTV:n. Mitt intryck efter bara några timmar är att det är ett otroligt djup i spelet samtidigt som de har "förenklat" vissa aspekter av gameplayet. Någonting som skiljer sig från Civ IV är att det verkligen känns som om att ens strategiska val spelar någon roll, det är inte bara att pumpa ut Wonders utan man får noga överväga om det är värt risken/tiden/resurserna. Återkommer när jag har spelet mycket, mycket mer :)
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
såå...detta har kommit ut nu? Jag måste skaffat isf!
JKIBMM
Var är Stuck?!
jagvillocksåhaenblog.com
Största skillnaden rent strategiskt är att kombinationen hexagoner och att man inte längre kan stacka units. Det ställer helt nya krav. Riktigt bra! Och det gör antalet trupper på kartan mindre vilket verkar göra spelet lättare att köra. Men frågan är om embarking inte är den bästa förändringen. Den innebär att vilka trupper som helst, efter en viss research är färdig, kan ge sig ut på havet utan krav på transporter och liknande. Har bara spelat Tutorialen (vilket är att rekommendera även vana spelare, det är en hel del förändringar) och kör nu första riktiga kampanjen. Har varit alldeles för långsam. Satsade hårt på att bygga upp en ekonomi, expandera och bygga en armé. Knappt några wonder alls, vilket är en nackdel men man kan inte få allt. Kör som Japan och satsar på domination victory men efter att ha tagit över min egen ö relativt snabbt har jag nu bara 63 år på mig att ta över resten. Det kan gå, men hamnar vi på 2050 är risken stor att Egypten vinner på poäng. Har som sagt den överlägset starkaste armén men dröjde för länge med att sätta in stöten och nu kan jag nog vänta mig att andra länder börjar vända sig emot mig. Och det här är näst lättaste svårighetsgraden :D
Ja, håller med om att alla ändringar som jag har upptäckt hittills är till det bättre (förutom avsaknaden av en in-game klocka, eller har jag missat något?). Hexagon-systemet leder till mer engagerande och taktiskt krävande strider medan spelet i övrigt är mycket bättre balanserat än Civ IV. Spelar på "Epic" för tillfället på "Chieftain" och allting känns verkligen episkt, från diplomatiska kontakter med andra ledare och "City States" till skalan ("Huge" är verkligen huge!) och varje civilisations utveckling.
Jag kör med Germany på Standard earth map, standard tid och Prince difficulty(4e från lättaste, finns 8a totalt) Körde ett game tills ~1200AD på chieftain innan vilket var på tok för enkelt. Nu däremot på Prince så råkade jag(som vanligt typ) bry mig för lite om relationer till andra civs + att jag litade på fel indian-hora vilket gjorde att han drog in mig i ett krig med 4st och sedan lämnade själv, själv hade jag bara räknat med att hamna i krig med en civ och hade knappt någon militär alls att tala om, så måste loada om nu någon timme tillbaka :(.. Men spelet är grymt! som någon sa, man tror man spelat en kvart när man ser att det gått 3timmar! :O
Hmm, lirar på Prince nu(normal) och håller på äga ut hela världen, det var inte så enkelt till att börja med, men efter 2st kritiska krig där jag kom ut som stor segrare efter lite om och men så dominerar jag nu hela världen. En sak som stör mig riktigt hårt dock och nästa irriterar sönder mig till den grad att jag inte orkar lira ens är att man inte kan tradea kartor med andra, jag tycker det är skittrist att hålla på explora världen själv, så resultatet av det är att år 1925 så består hela min världsbild utav Afrika och europa :S..
Ja, att inte kunna byta karta stör jag mig på. Å andra sidan har jag märkt att det kan vara en fördel att inte känna till för stora delar av världen. Om du inte har kontakt med en civilisation så börjar de inte ställa krav på dig och de kan inte alliera sig med dina fiender mot dig. En läxa jag lärde mig var att aldrig sluta fred med någon som attackerat dig, utan det gäller att slå ut dem direkt. Fransoserna försökte hugga mig i ryggen, men efter idogt försvarande började jag gå in i deras land och brände ner ett par städer. De försökte sluta fred, jag svarade med att bränna en stad till. Till slut blev jag erbjuden ett gäng städer och pengar. Tackade ja, brände städerna och tänkte att jag åtminstone skapat en buffertzon nu. Men inom kort så var städerna tillbaka och ytterligare lite senare blev jag attackerad igen. Anledningen att jag inte ville ha städer var att jag försökte mig på en utopian victory, och ju färre städer man har desto mindre kostar kultur. Misslyckad taktik. Började närma mig 1900-tal och var tvungen att lägga all produktion på militären och hade en hel del kultur kvar så jag gav upp den rundan. Nu ska jag starta om och köra små öar. Max 5 städer, förmodligen bara 3. Och stenhårt försvar. Ingen exploring.
Ok, nu har jag lirat en hel del på normal difficulty, standard map och standard tempo. Spelet är en riktig besvikelse dock :(. Jag ska förklara varför. #1: Man kan inte tradea kartor, vilket innebär att jag nu anno. 1950 har satelliter i rymden, atombomber och jet fighters, men min världsbild består fortfarande utav Afrika, vilket i princip tillhör mig och europa vilket till största delen tillhör mig, utanför det vet jag inte mycket iom att jag tycker exploration är skojjigt dem första 2000åren kanske, sedan när man lixom uppfunnit satelliten känns det bara tradigt att klicka runt en scout. Jag ser inget positivt i detta, utan finner det enbart enormt irriterande, när man närmar sig 1900-talet borde man iaf ha mer eller mindre hela världskartan och känna till alla övriga länder. #2: Man kan inte tradea teknologier, vilket innebär att jag nu 1950 bombar musketörer med min jet fighter t.ex, det känns väldigt orealistiskt att mitt grannland är kvar i renässansen medans jag är i moderna eran, självklart borde teknologier kunna spridas så att man t.ex kan satsa mycket på att tjäna kosing för att sedan köpa teknologierna, eller forska mycket för att sedan sälja iväg, nej detta förstör mycket av känslan anser jag också. #3: Mina invånare är extremt korkade och lättstyrda, det enda dom kräver är olika naturresurser och varje resurs ger "5st glada miner", vad jag gör i övrigt, om jag anammar kommunism, liberalism eller fascism påverkar enbart typ "5st mer production i varje stad" eller något liknande, känns ju extremt opersonligt, det borde vara så att om resten av världen anammar demokratisk liberalism t.ex men jag fortsätter i despotism-spåret borde kravet på demokrati lyftas osv, som det är nu får man ju absolut ingen relation till sina städer och invånare. #4: Jag har nu gått lös med 3st atombomber utan minsta reaktion från omvärlden, rimligt vore ju att någon iaf fördömde det, men icket. #5: Det här med culture känns ju enormt stelt, "skaffa si o så mycket culture för att låsa upp den här kulturen som i praktiken enbart innebär ett + på den eller den siffran" när jag bygger mitt kommunistiska/liberala/whatever imperium vill jag ju känna att jag sprider den läran och min kultur i världen, som det är nu är det ju helt värdelöst, ockuperade städer får dessutom si o så många "sura miner" när man tar dem, detta varken försämras eller förbättras med tiden, hur stor kulturskillnad det är var mellan mitt och min fiendes land vid tiden för ockupation påverkar inte heller, finns så mycket att förbättra här. #6: Nu år 1950 så finns fortfarande stora ytor på kartan som ingen claimat, känns ju rätt konstigt att det fortfarande finns områden i världen som ingen gjort anspråk på :S. Det som är bättre är grafiken och "hexagon"-systemet, allt annat har ju bara skalats ned till något form av Age & Empires stuk där det ända roliga är att kriga o släppa större bomber. Mycket kan man säkert ordna med mods, men en ganska rejäl expansion måste nog till innan jag orkar mig på en annan runda.
Verkar inte som att jag är ensam besviken :)
Fan, har aldrig lirat Civ först, men jag fattar inte vad grejjen är. Körde igenom tutorial, spelade en match på en liten karta, men spelet känns ju så sjukt automatiskt. Bara satt och pumpade på den där next turn knappen efter att jag tagit över min kontinent, och aldrig direkt nån som utmanade mig. Kändes inte som om nåt av mina val hade nån direkt effekt eller konsekvens, och byggde på slutet grejjer som tog lång tid bara för att slippa behöva välja nåt nytt varannan turn. Kanske ger det ett försök till senare, men fan, bortkastade pengar hittills.