I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ps3 YLOD.. Någon hjälp tack?

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2009-05-09 22:01

Ps3 YLOD.. Någon hjälp tack?

Nu har mitt ps3 säckat ihop med ylod. Alltså den går inte att få igång mer. Satt och lirade lite cod4 online och helt plötsligt fryser bilden i ca 1 sekund, därefter så dör konsollen. Försökte peta igång den men allt som sker är grönt ljus 1 sekund, byter till gult 1 sekund följt av 3 pip till att den börjar blinka rött.

Vet att detta är inget jag gärna ger mig på själv att fixa. Har 60gb versionen inköpt 07 så ingen garanti finns nu. Ringde upp game där den köptes och sa som det var. Han påstod att jag skulle komma in och de kunde skicka iväg den för en summa på 500:- för en koll endast. Säger sedan de som reparerar att detta är något jag orsakat (som de förmodligen kommer) så får jag betala ytterligare 3500:- för att få skiten reparerad. Men då kom jag att tänka på reklamationsrätt som är i 3 år. Och tänkte att det borde gå att reklamera skiten då detta är ett ganska känt fel hos 60 och 40gb tror jag det var. Jag har ju verkligen inte orsakat detta fel så om de påstår det så vetifan hur dom tänker..

En annan sak jag bör påpeka är kanske att jag köpte maskinen i andrahand. Sedan läste jag i manualen nu "Denna garanti ges till dig, produktens första köpare och kan ej användas av någon annan".. Jaha tänkte jag, men snackade ändå med game om det och han sa så länge jag har kvittot på maskinen vilket jag tror jag har då det bara står en förhandsbokningssumma på 300:-. Men det borde nog räcka iaf, men har iaf det kvittot och ett skrivet kvitto från säljaren.

Men som sagt, till poängen innan jag surrar bort mig i allt snack. Vad kan jag göra? Kan jag kräva att få den utbytt kostnadsfritt? Tänker då inte betala några 4000:- för att få den lagad. Då kastar jag iväg skiten och köper en ny istället. Någon annan som vart i denna sits?

Tack..

Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...
Rappare

2009-05-09 22:54
Fast, alltså, har du en 60gigs version är det ju mer värt att laga den än att köpa en ny. Oavsett om det kostar som en ny.

Tråkigt att höra att den är sumpad dock. Det enda jag har stött på med ps3:an är något hårddiskproblem i samband med en uppdatering.

2009-05-09 23:03
Nja, 60gb är känd för att fela. Spelar ändå aldrig ps2spel, eller allt annat som nu kan finnas på den. Använder inget av det och aldrig gjort heller. Så tror jag tjackar en 80 eller 160gb istället isf. Ska bege mig till game imorgon och slänga fram den på disken och säga att jag vill reklamera den. Får se vad de kommer med då..
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2009-05-11 17:42
Kända för att fela? var då? Alla konsoler har sina problem...

Skickade själv min 60GB PS3:a på reparation förra året..Den drabbades av screne frezee och annat i samband med att jag laddade ner en patch till Resistance2,men det är snarare insomiac games fel inte SONY.s..Men det fixade sig via garantin och en väääääldigt lång väntan på att få tillbaka konsolen...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-11 19:21
K-dregg

60gb modellen är "känd" för att ha ett konsistent hårdvaruproblem. Dock har det sagts att denna failure rate har varit mindre än 3% så jag vet inte om det är tillräckligt vanligt/känt att man kan reklamera skiten och få den fixad utan garanti.
Lite långsökt men helt klart värt att prova för trådskaparen.

(Inlägget ändrat av Louder 2009-05-12 17:25:44)
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2009-05-11 19:52
Hur kan garantin inte gälla?

3 års garanti or gtfo!

Härligt dock att ps3 bjuder på mer saker att skratta åt, dock beklagar jag din sorg över den döda konsolen.
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-05-11 20:17
Han köpte skiten i andrahand. Snubben han köpte den av var väl dum och valde att inte lägga ett par extra hundralappar på förlängd garanti.
Själv fick jag 3 års garanti på min ps3a när jag köpte den från el-giganten utan att jag behövde lägga ut ytterligare cash. Visar ju hur kassa de är på Gamestop.

När jag köpte mitt 360 så tog jag så lång garanti jag bara kunde, och tur det. 33% failure rate är ju bra mycket mer att skratta åt än <1%. Speciellt när skiten felar knappt två månader efter att jag fått tillbaks den.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2009-05-11 21:39
Ps3:an är felfri och alla boxar rrodar konstant imo!
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-05-12 12:23
Du har ju somsagt 3 års reklamationsrätt, så enligt konsumentköpslagen så ska du få reklamera den, även om du inte har garanti/försäkring på den.
Har du kvitto?

(Inlägget ändrat av Louder 2009-05-12 17:25:32)
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2009-05-12 16:16
Har vart på game och snackat med dom. De tog emot maskinen, fast skulle återkomma med kvittot. Hade jag det inte så kunde jag fixa ett medlemskort vilket jag nu gjort. Fick låna medlemskortet av killen jag köpte ps3;an av. Han i affären sa att de kunde skaffa fram kvittot via det om det använts tillsammans med köpet vilket var gjort. Fast blev osäker om det är ett medlemskort jag håller i då det står bonuskort.. Nåja, får väl testa.

Får väl se o det går på reklamationen iaf, läst om en hel del som fått ylod på sina 60gigare så sony måste känna till detta problem. Hoppas på att det går vägen iaf. Annars kör jag då en version av "will it blend" eller så. Han i affären sa iaf att de byter ut konsoller vars skivläsare slutar fungera. Så håller tummarna i mitt fall nu då och hoppas alla ps3ägare får ylod så de får upp ögonen för denna skit, mohaaa!

2009-05-12 16:44
Det är ett medlemskort du håller i :) det står "Bonuskort" på alla :)

tråkigt att höra att denna underbara konsol krånglar :( hoppas det löser sig

2009-05-12 17:02
Slug

Ah, tack så mycket! Då behöver jag inte oroa mig över det :).
Ja men nu ska det iväg iaf, så långt har jag kommit då. Ska prata med säljaren på game som sa att jag kunde komma med medlemskortet och ge han då de igentligen inte ska göra så. Men nu håller jag tummarna att sony tar över detta. Vill ju kunna spela mitt kära cod4 som sitter fast i maskinen :(.

2009-05-12 19:40
nu ar jag inte helt hundra men all elektronik som saljs i sverige ska ju ha en maskinvarugaranti pa tre ar. det ar egentligen detaljerna runt den har garantin jag ar osaker pa. men den finns. las pa och skicka ivag den pa reparation.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2009-05-13 08:19
reklamationsrätt gäller i 3 år och garantin gäller i 1 år (från butiken) om inget annat anges.

Garanti är för övrigt helt frivilligt från butiken och inget dom "måste" erbjuda. Nu vet jag i dagsläget ingen butik som inte gör detta p.g.a. service gentemot kunderna =D.

kruxet med att reklamera (enligt konsumentköplagen) är att du som köpare måste kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel och inte en förslitningsskada eller dylikt som är orsakad av dig.

angående ditt fall så har Sony med säkerhet minst 2 års garanti från fabrik och dom kan gå på serienumret. Men detta kan ju också vara ett ganska så "känt" fel och då löser dom det oavsett.

Om Game ska ha cash för att hjälpa dig så skulle jag bara pratat med sony's distributör direkt.
Det Game ska ha cash för är för tiden och frakten dom lägger ut för att hjälpa dig =D.
tut!

2009-05-13 15:13
Om Game ska ha cash för att hjälpa dig så skulle jag bara pratat med sony's distributör direkt.
Det Game ska ha cash för är för tiden och frakten dom lägger ut för att hjälpa dig =D.

Jo, game ska väl ha 4-500 för att de ska skicka iväg den om de tycker att det är jag som orsakat felet. Men annars står sony för den kostnaden, så allt är upp till sony nu. Maskinen ligger kvar i gamebutiken då det var lite krångligt att få fram kvitto med medlemskort. De skulle tydligen först hitta köpet i datorn, sen fota skiten med kamera på datorn sen måste de ta hem det och redigera i photoshop då de igentligen inte får göra så. Så de får framställa ett "falskt" kvitto. Det tycker jag är jävligt schysst av dem att det kan göra detta i nödfall. Skulle försöka få tag på ett kontoutdrag lite mer tyckte dom då detta var ganska omständigt. Men har jag inte det så kör dom denna som sista utväg, så iväg kommer den iaf :). Sen får jag se vad sony säger, håller er uppdaterade.

2009-05-13 23:57
Det är svinlätt att fixa fram kvittot säkert. Dom kommer bara gå och köpa brass för dina 500 spänn.

Nä men Game är alltid trevliga och tar tag i saker och ting. Hoppas det löser sig, klumpen man får i magen när teknik man älskar krånglar är hemsk.

2009-05-14 19:58
Ett sätt att fixa ett "Kvitto" är att begära ut ett kontoutdrag från sin bank,betalade man med kort finns köpet där..Ta med det till din handlare så har dom köpet i sin dator,dom printar ut det,presto ett kvitto! Iallafall enligt min EB games här på byn..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-14 20:18
ja men han sa ju tidigare att det inte gick, och den är ju köpt i andrahand...
du är kär i mig.

2009-05-15 13:53
Got that,menade i större mer generellt sammanhang..kan ju vara så att fler får YLOD och så kan ju var bra att veta! men vad fint att du var uppmärksam!

Kramiz!!

2009-05-15 17:41
lolz0rs!
du är kär i mig.

2009-05-16 11:11
Så nu är allt kirrat. Maskinen är iväg sedan igår tror jag. De sa iaf att de skulle fixa det.
Nya uppdateringar kommer väl om några månader/år när sony hör av sig...

2009-05-16 14:36
Ok.. nog att jag har dålig syn, men jag trodde rubriken var "PCP.. någon som har testat tjack?"

haha :P

2009-05-29 11:57
Så, idag kom det roliga beskedet, sony nekar reparation. Jävla pissluffare!
Ska få betala 300:- för att få tillbaks en trasig maskin eller punga upp 3049 för en helt ny 60gb. Sen om den går sönder då? Ja då är det samma visa igen. Luffarföretag alltså!
Är så jävla lack nu. Men vet inte hur jag ska göra, känner verkligen inte för att betala det 3049. Då kan jag likagärna spendera dem på en krysslåda och få 20000ggr bättre service än vad äckliga sony ger. Ska ta mig fan skita i att betala det 300 också och be dem köra upp konsollen! Gaah. Bu. Bä. Bö........

2009-05-29 15:17
asså va? varför nekar dom? stor rille att mircosoft har bättre service, har aldrig haft några problem med några av sonys prylar
du är kär i mig.

2009-05-29 22:32
Håller med..Konsolen vars namn jag vägrar skriva eller säga har ju knappast bättre track record..
När min PS3 dog kände jag typ DAMN WTF! Jävla Sony!! men å andra sidan hade jag,och knoddarna säkert lirat minst 6 timmar om dan i 18 månader,och konsolen stod instängd med dålig ventilation i en tv-möbel så vad hade jag väntat mig egentligen..Finns inte en krets i världen som gillar sånt..