I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fetaste spelet genom tiderna

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2009-04-15 19:29

Fetaste spelet genom tiderna

Alla lägger sin favorit, alltså Ett spel per person. Utgivningsår, plattformar och genre också. Gärna kort om handlingen och utvecklare/utgivare också. Förlåt om det finns liknande trådar, men kanske behövs en ny hur som helst? :)

Mitt

Spel: Half-life 2
Utgivningsår : 2004
Plattformar: PC, Xbox, Xbox 360 & Playstation 3
Genre: First-person shooter
Utvecklare: Valve
Handling: Gordon Freeman ska skjuta sin väg ut ur City 17.
Varför du gillade spelet:
(Inlägget ändrat av JP 2009-04-21 12:56:18)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-15 19:56
Helt omöjligt men det första jag kommer att tänka på är:

Spel: Planescape Torment
Utgivningsår: 1999
Plattform: PC
Genre: RPG
Utvecklare: Black Isle Studios
Handling: Komplicerat värre. Man spelar som The Nameless One, en man med svår minnesförlust, som försöker att ta reda på vem han är. Spelet utspelar sig i ett så kallat "Multiversum" där det allra mesta kan hända.

Bland alla riktigt bra spel får jag nog påstå att det är Planescape Torment som sticker ut ur mängden. Ett riktigt välgjort spel där såväl handling som karaktärer är mer än intressanta. En helt unik spelupplevelse som alla rollspelsälskare borde prova på. Spelet innehåller dock en otrolig mängd dialog så det kan vara bra att förbereda sig för att spendera många långa timmar med att klättra nedför dialogträd.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-04-15 20:44
Spel: Fable
Utgivningsår: 2004
Plattformar: Xbox (syftar på det till xbox), PC och tydligen MAC
Genre: Actionrollspel (skulle jag säga)
Utvecklare: Lionhead Studios
Handling: Du börjar som en pojke i Albion, och får följa samma pojke genom en riktig resa.

Själv missade jag alla former av hype till spelet, och bara råkade spela det av en slump. Har spelat igenom det 7-8 gånger tror jag, så fruktansvärt bra stämning. Det spelet som jag fastnat mest i genom tiderna.
Graffare

2009-04-15 20:52
Spel : Call of Duty 4 Modern Warfare
Utgivningsår : 2006 ?
Plattform : Xbox 360
Genre : Action, First person-shooter
Utvecklare : Infinity Ward
Handling : Ta bomben och planta den, sen så dödar man alla i motståndarlaget.
Jag är miljöaktivist, tycker det gröna är gott. Om det går att röka förstås.

2009-04-15 20:52
anenkefali är fable roligare än fableII?
BIT POP is taking over klockan 8

2009-04-15 20:53
kamel

Inte spelat Fable 2, men om något spel når samma stämning som jag gungades in i tack vare både musiken, handlingen och grafiken i Fable så blir jag uppriktigt chockad.

2009-04-15 20:58
Jag skulle vilja säga att Fable och Fable 2 inte går att jämföra så direkt :) båda är väldigt bra spel.
Get Random!

2009-04-15 21:17
FÖLJ REGLERNA SOM ÄR UPPSATTA I TOPIC!

/ADMIN

--

Angående Fable och Fable II så måste jag säga att jag hade jävligt mycket roligare med Fable. Fable II är en hyfsad uppföljare, no doubt. Men inte så underhållande som jag hoppades på.

2009-04-15 21:59
spel:GTAIV
Utgivningsår:2008
Plattformar:xbox 360,PS3,PC
Genre: action
Utvecklare:rockstar
Handling:göra uppdrag åt folk och tjäna pengar
fyll på om nån vet mer om handlingen

2009-04-16 02:11
Spel: Zelda: A link to the past.
Utgivningsår: 1991
Plattformar: SNES (gba)
Genre: Äventyr/Rollspel
Utvecklare: Nintendo
Handling: En liten grabb med spetsiga öron
måste rädda en prinsessa o hela kungariket undan elakingen Ganon.
Allt är bäst med det spelet; grafik, miljöer, kontroll, tempo,
musiken & kanske mest av allt; mina sentimentala barndomsminnen.

Några bubblare:
FF Mystic Quest (gb), SF2 (snes), GTA IV (ps3), Skate (ps3),
Punch-out!! (nes), Cod4: mw (ps3), FF7 (ps1)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-16 03:16
TheMatt P28

Gah, jag älskar a link to the past, blev sjukt sugen på att koppla in mitt SNES och lira nu :)

2009-04-16 08:14
Spel: Final Fantasy 6
Utgivningsår: 1994
Plattformar: SNES (PS, GBA)
Utvecklare: Squaresoft
Handling: Rädda världen från det onda imperiet

2009-04-16 10:03
Spel: Ico
Utgivningsår : 2001
Plattformar: PS2
Genre: Äventyr
Utvecklare: Team Ico (?)
Handling: Liten pojke med horn offras till en ond häxa som lever på folks själar. I häxans slott efter han lyckats bryta sig fri träffar han en liten kritvit som pratar på ett annat språk, och sedan försöker odm ta sig ut ur slottet.

2009-04-16 11:53
Spel: Dune 2000
Utgivningsår : 1998
Plattformar: PC
Genre: RTS
Utvecklare: Westwood Studios
Handling: Den går väl ihop med filmen rätt fint, kommer inte ihåg. Det här spelet var riktigt innovativt och roligt att spela genom LAN i jallafall.
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-04-16 13:33
Spel: Diablo2
Utgivningsår:2000 samt LoD kom 2001.
Genre: Ett mörkt hack n slash - RPG
Utveckare: Blizzard
Handling:Man ska helt enkelt levla sin gubbe och döda feta bossar. Sjukt kul att spela online, bästa spelet som finns.
be the change

2009-04-16 13:43
Glömde säga att det vore nice om man sa varför man gillade det så mycket också :)
Producent

2009-04-17 02:26
Spel: Mortal Kombat 2
Utgivningsår: 1993
Plattform: Snes, Sega, Gameboy m.m
Genre: Fighting/Arcade
Utvecklare: Midway
Handling: Ja, man väljer olika karaktärer och fightar sig fram hela spelet. Ingen riktig story i det hela utan bara arcade och tidsdrift. Roligast är att köra mot en kompis eller två. Gammal hederlig tvärful 2D grafik men ett spel som aldrig blir tråkigt. =)
http://open.spotify.com/artist/6UyJzZ4EGKjxIif3OKICxR
Admin

2009-04-17 10:26
Spel: Metal Gear Solid 3: Snake Eater
Utgivningsår: 2004-2005 (beroende på vart i världen du befann dig)
Plattform: Playstation 2
Genre: "Stealth Action"
Utvecklare: Konami, Hideo Kojima
Handling: En prequel till MGS-spelen som utspelas i kalla krigets Sovjet under 60-talet. Du spelar som Naked Snake och smyger runt i djungeln. Intensiv gameplay med enastående grafik och ruskigt bra filmsekvenser. Balansen känns perfekt, till skillnad från MGS4 som ibland tenderade att gå lite till överdrift (särskilt i flygplanen). Introt till MGS3 känns som taget från tidiga James Bond, det kryddas med humor och framtidsreferenser i både verkliga världen och MGS-världen. Storyn är det bästa jag varit med om och den avslutande bossfighten den vackraste spelvärlden någonsin skådat.

Men det finns många värdiga utmanare, bl a Zelda: A Link To The Past som nog ligger närmast.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-04-17 10:29
Coolt att se folk skriva handling under, märks att folk inte har en aning om hur man säljer ett spel...

"spel:GTAIV
Utgivningsår:2008
Plattformar:xbox 360,PS3,PC
Handling:göra uppdrag åt folk och tjäna pengar
fyll på om nån vet mer om handlingen
"

Fick mig nästan att köpa spelet igen
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-04-17 16:20
Spel: Halo 3
Utgivningsår : Någon gång efter år 2000.. 2007-08 kanske.
Plattformar: XBOX360L33T
Genre: Super FPS
Utvecklare: Bungie
Handling: Man är en superbadass snubbe som heter Master Chief. Han har blivit kompis med en halvbad Alien som han bråkade med under 2an. Möjligt att de sågs under 1an med utan att varken Chief eller Arbiter tänkte på't. Hur som helst är man dessa två och dödar massa Aliens för att rädda världen igen.
Sen kan man köra online och Halo 3 är antagligen världens bästa spel online. Då är man antingen en Spartan eller en Elite och dödar varandra med olika vapen eller så kan man slå.
Get Random!

2009-04-17 17:04
Spel: Metal Gear Solid
Utgivningsår: 1998/1999(JPN/EU)
Plattform: Playstation
Genre: "Tactical Espionage Action"
Utvecklare: Konami, Hideo Kojima
Handling: Solid Snake ska pawna lite terroristarsle <3

och king-phil är Fanboy med stort F
du är kär i mig.

2009-04-17 17:24
Handling: Man är en superbadass snubbe som heter Master Chief. Han har blivit kompis med en halvbad Alien som han bråkade med under 2an. Möjligt att de sågs under 1an med utan att varken Chief eller Arbiter tänkte på't. Hur som helst är man dessa två och dödar massa Aliens för att rädda världen igen.
Sen kan man köra online och Halo 3 är antagligen världens bästa spel online. Då är man antingen en Spartan eller en Elite och dödar varandra med olika vapen eller så kan man slå.

Jag har faktiskt inte insett hur mycket jag avskyr Halo förrän jag läste det där.

Även om det bryter mot reglerna så måste jag göra ett tillägg till listan:

Spel: Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura
Utgivningsår: 2001
Utvecklare: Troika Games
Handling: Spelet utspelar sig i en fiktiv värld där ett paradigmskifte är nära förestående. Ett redan mångfacetterat samhälle befinner sig nämligen i gränslandet mellan traditionell magi och en fortskridande industrialism. Detta skapar självklart konflikter mellan konservativa anhängare till naturens krafter och giriga industripampar med profit i sikte. Mitt i allt detta passar din karaktär in. Efter att ha överlevt en zeppelinarkrasch blir man misstagen (eller?) för att vara reinkarnationen av en gammal folkhjälte. Intrigerna hopar sig och helt plötsligt jagar du konspirationer och bortglömda legender i en spelvärld som måste anses vara den mest öppna och dynamiska som någonsin skapats.

Arcanum är ett fantastiskt spel av utvecklarna bakom de tidigare Fallout-spelen som tyvärr i stor mån blivit förbisett då det, på grund av hjärndöd marknadsföring, hamnade i skymundan av Baldurs Gate 2. Det som skiljer Arcanum från mängden är ett mycket djupt och dynamiskt karaktärsskapande där du kan spela allt från den stereotypa alven med smak för magiska riter och mytomspunna artefakter till en vandrande arsenal i form av en dvärg bestyckad med tunga maskingevär, eldkastare och slaktarrobotar.

Eftersom Arcanum i stor mån uppmuntrar experimenterande så är det, åtminstone till en början "trial and error"-metoden som måste tillämpas. Det här är ett spel som definitivt blir roligare ju längre man spelar det då man upptäcker hur flexibel spelvärlden egentligen är. Jag känner exempelvis inte till något annat spel som erbjuder spelaren ett så brett spektrum när det gäller att dela ut smärta till andra karaktärer.

Trailer!
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Rappare

2009-04-17 18:02
Spel: Super Metroid
Utgivningsår : 1994
Plattformar: SNES
Genre: 2d plattformer
Utvecklare: Intelligent System
Handling: Samus Aran, en prisjägare i yttre rymden återvänder till planeten Zebes (från tidigare spel) i jakten på rymdpirater som stulit den sista metroid larven.

Lite klyschigt spel att säga kanske, men det hade inte nämnts och jag känner att det behövs. Det här är det spel av alla retrospel som håller lika bra idag som det gjorde när det kom, mest eftersom jag aldrig spelat det seriöst förrän för något år sen, och jag blev helt fångad. Allting i spelet känns helt perfekt, soundtracket, kontrollen, pusslen, upptäckandet och stämningen är total precis hela tiden. Kan inte lovorda Super Metroid nog.
Poet

2009-04-17 18:42
Spel: Fallout 2
Utgivningsår: 1998
Plattform: Datta
Utvecklare: Black Isle Studios

Ge dig ut i ett ödelagt USA och gör vad du vill, i princip. Anta uppdraget att rädda din hemby, eller skit i det helt och hållet och gör karriär som slavhandlare, frihetskämpe, boxare, polis, mafioso, porrstjärna, eller anta något helt annat av dom hundratals sidouppdragen och småquests som finns i spelet, valen är omöjliga, och kryddat med en av spelvärldens mest påtagliga atmosfärer och fyllt av mörk humor är Fallout 2 världens bästa spel. Med nästintill oändligt återspelningsvärde och gömda easter eggs i varje hörn kan man aldrig tröttna på det.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2009-04-17 19:55
doggson det stog också fyll på om nån vet mer om handlingen.
och jag försöker inte sälja spelet jag vill bara berätta vilket jag tyckte va fetast och då skrev jag bara GTAIV men då kom admin med
FÖLJ REGLERNA SOM ÄR UPPSATTA I TOPIC!

/ADMIN

så då fyllde jag bara på lite snabbt och orkade inte bry mej så himla mkt.....

2009-04-17 19:57
Spel: Outcast
Utgivningsår: 1999
Genre: Action/Äventyr
Utvecklare: Appeal(Infogrames)
Handling: Man antar rollen som den sarkastiska (tänk Han Solo arketypen) Cutter Slade som kliver in i en portal(en slags Stargate) till ett paralellt universum för att utforska vad som har hänt efter ett misslyckat vetenskapligt experiment.
Vetenskapsmännen som var med om det här misslyckandet skickades iväg till den här världen en liten tid innan Cutter men av olika anledningar så anlände de vid väldigt olika tidpunkter, flera decennier emellan.
När Cutter väl kommer dit så blir han emottagen av lokalbefolkningen som en slags messias och vart han än går så känner alla varelserna igen honom. Vissa prisar honom som en hjälte som kommer att rädda de alla från den onde härskaren "Fae-Rahn" medans andra(Fae-Rahn's anhängare) är ute efter att döda honom.

Det är ett stort openworld/sandbox spel och det utspelar sig på fem(?) olika planeter som alla ser väldigt olika ut och har sin egen "main quest" och massvis av sidequests.
Även om det inte är ett RPG spel så har spelet kopiöst många NPC's som man kan interagera med och de allra flesta har något intressant att säga och kan på något sätt hjälpa Cutter att lista ut exakt vad som har hänt och lära honom mer om deras värld.
Man kan välja mellan att spela i första person eller tredjeperson(som funkar mycket bättre än det föregående). Spelet innehåller en del pussel och plattforms element men det är stort fokus på skjutandet. Man har en stor arsenal av olika vapen och skjutandet är i det stora hela väldigt tillfredsställande och välgjort.
Ett väldigt unikt spel som var långt före sin tid med en hel del saker som till och med dagens "open world" spel inte lyckas med lika bra som Outcast. Ett av de bästa spelen jag spelat :)

F.ö co-signar jag på TheMatt, Funkenteller och virre's val.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2009-04-17 20:16
Spel: Final Fantasy 6
Utgivningsår: 1994
Plattformar: SNES (PS, GBA)
Handling: Rädda världen från det onda imperiet

Håller helt klart med, det bästa ever!
hejhej

2009-04-17 20:20
Spel: The Legend of Zelda: Link's Awakening
Utgivningsår: 1993
Plattform: Game Boy
Utvecklare: Nintendo

Orkar inte skriva lika mycket som ni andra har gjort... Men helt klart ett av de bästa spelen genom tiderna!

2009-04-17 20:44
Phil jag hatar dig något groteskt nu...

1vs1 Mlg V6 settings The Pit lutar det fan åt
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-04-17 22:59
Salladin: (Mortal Kombat 2)
Du glömde skriva om hur man efter en seger får möjlighet att "Finnish him!", dvs göra ett skitcoolt (var iaf det då det begav sig) move för att avrätta sin fiende om man visste den rätta knapp-combon.
Lyricist

2009-04-17 23:10
Spel: GTA Vice City
Utgivningsår: 2002
Plattformar:PS2, Xbox och PC?
Handling: Leka maffia i Miami på 80-talet. Dvs göra uppdrag åt olika personer, tjäna pengar klättra upp längs den kriminella karriärsstegen. När man tröttnat på det finns en massa små side-missions att ägna sig åt.

Det mest hållbara spelet ever!

2009-04-17 23:57
doggson P23

haha x) wtf! min beskrivning på handlingen var ju så bra den blir :)

"master chief iz pr3ti kuwl guy n doesnt afraid of anyting"

soz 4 offT!
Get Random!

2009-04-17 23:59
Måste även slå ett slag för Time Commando

Spel: Time Commando (som sagt)
Utgivningsår: 1996
Plattformar: PC, och sedan även Playstation och Sega Saturn
Genre: Actionäventyr
Utvecklare: Adeline Software
Handling: Man är en snubbe som reser i tiden och tar seden dit han kommer gällande stridstekniker och vapen. Med andra ord massa häftigt dödande (visserligen ganska torra kontroller, men ändå simplistiskt perfekta) från stenåldern till "rymdåldern", och egentligen till något ännu senare som jag inte nått.

Underbar känsla genom hela spelet, och enligt mig stundtals mycket underhållande strider. Särskilt det Colosseum-liknande krigandet som man mötte under romartiden. För min del väldigt underskattat spel, då bara jag och min granne har spelet det av alla jag känner.

2009-04-18 00:35
för mig är det ett svårt val. det står mellan super mario brothers till nes, tekken 3 till ps eller pro evolution soccer 6 till ps2. inte bara har jag spelat sönder dessa, men de håller fortfarande i dag. för mig är det inte många som verkligen gör det, även om det är bra spel. det är något särskilt med ovan nämnda.

men om jag enbart hade fått välja ett av dessa att lira kommande år, så blir det...

Spel: pro evolution soccer 6
Utgivningsår : 2006
Plattformar: ps2, xbox 360, psp, ds, pc
Genre: sport
Utvecklare: konami
Handling: man spelar fotboll. det är utan tvekan det bästa pes jag spelat. pes 09 är inte i närheten, utan nu för tiden verkar konami gå ett steg fram och två tillbaka (pes 09 är bra, dock inte tillräckligt bra).

2009-04-19 00:06
Spel: Beneath a steel sky
Plattformar: PC / Amiga
Utvecklare: Revolution Software
Handling: Saxat från wikipedia Spelet berör huvudkaraktären Robert, som jagas av polisen i en futuristisk framtid. Med sig har han sin självkonstruerade robot Joey. Spelet har en humoristisk och ironisk ton som passas ihop med cyberpunkstilen för en cynisk samhällsanalys.

I en animerad sekvens i spelets direkta början berättas bakgrundshistorien om huvudpersonen Robert. Som ung pojke blev han den enda överlevande efter ett flygplanshaveri i ett ingenmansland, där han snart adopteras av en grupp människor som lever utanför samhället. I slutet av den animerade sekvensen blir Robert tillfångatagen av polisen och spelet börjar i en polishelikopter. Helikoptern havererar ironiskt nog mitt i staden och spelaren släpps ut på stadens gator.

Mycket av spelet baseras på en flykt undan polisen och ofta måste han lura, ljuga eller ta sig undan från polisen.

2009-04-19 00:14
streetgangs
format: nes
handling: man e en snubbe som slåss på stan typ o möter bossar
fuck you and have a nice day sucker

2009-04-19 01:11
Spel: Little Big Adventure
Plattformar: PC, playstation (tror jag)
Utvecklare: Adeline Software
Handling: Spelet handlar om en värld dominerad av den Onde diktatorn Dr. Funfrock (och hans hiskeliga armeér bestående av klonade elefanter som dyker upp i teleport maskiner till höger och vänster), De olika "raserna" som befolkar Twinsun (världen) lever i skräck, alltså behövs det självklart en hjälte. Denne hjälte heter Twinsen... Spelet går ut på att man med Twinsen och hans fantastiska boll (som man kastar för att döda diverse onda soldater) samt 4 olika "spelsätt" (aggressive, athletic, normal, discreet) ska störta Funfrock från tronen.

Ett helt fantastiskt spel, det absolut bästa någonsin enligt mig, 2:an ligger banne mig inte långt efter den heller.

Kuriosa: Frederick Raynal som ligger bakom LBA, är även Alone in the Dark's samt Time Commando's skapare.

Bubblare: Baldur's Gate serien
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2009-04-20 13:34
Spel: Grim Fandango
År: 1998
Platform: PC
Utvecklare: LucasArts Entertainment
Handling: "Grim Fandango's world combines elements of Aztec beliefs of afterlife with style aspects of film noir, including The Maltese Falcon, On the Waterfront and Casablanca, to create the Land of the Dead, which recently departed souls, represented in the game as calaca-like figures, must travel through before they reach their final destination, the Ninth Underworld. The story follows travel agent Manuel "Manny" Calavera as he attempts to save Mercedes "Meche" Colomar, a newly arrived but virtuous soul, during her long journey."

2009-04-20 17:12
Spel: GTA San Andreas
År: 2004
Plattform: Playstation 2
Genre: Action
Utvecklare: Rockstar
Handling: Efter 5 år i Liberty City återvänder CJ till San Andreas för att gå på sin mors begravning. Inget är sig likt och CJ bestämmer för att stanna. Take back the Grove baby!

GTA:SA <3

2009-04-20 17:25
ah jag slutade lirade GTA efter ha skaffat GTA San Andreas bara en massa leriga tråkiga miljöer med massor av alternativa strunt grejer att göra, vad hände med glamouren i VICE ?. haha ops OT sry
http://www.aktivdemokrati.se/
Skivsamlare

2009-04-20 18:32
jag co-signar på the_real_apas bidrag. Bästa spelet någonsin
fair enough..

2009-04-20 20:21
Spel: DOTA (Map till Warcraft 3)
År: 2001
Genre: Strategi/RPG
Utvecklare: Icefrog (Blizzard)
Handling: Du ska förstöra de andras bas, med hjälp av dina 4 teammates. Det finns ca 60 heroes med olika spells. Grovt beroendeframkallande.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2009-04-22 12:27
För mig står det mellan två titlar, Chrono Trigger och Zelda: A Link to the Past. Svårt val tycker jag.

Spel: Chrono Trigger
Utgivningsår: 1995
Plattformar: Super NES, Playstation och Nintendo DS
Utvecklare: Square
Handling:
Chronotrigger spelar ut sig i en motsvarighet till jorden, det innehåller förhistorisk tid (dinosaurier och grottmänniskor), arkaisk tid (magiker), medeltid (riddare etc) och en postapokalyptisk framtid. (robotar) Spelaren förflyttar sig genom alla epokerna för att förändra händelser i världen och för att ändra personers beteenden i framtiden.
Varför du gillade spelet:
Det är ett öppet spel med många sidequests och man behöver inte alltid göra saker och ting i "rätt" ordning. Det ger en känsla av frihet trots att det är relativt linjebaserat, unikt i sitt slag. I slutet blir spelet helt öppet och du kan göra sidequests eller möta sista bossen på flera olika sätt.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-04-22 12:59
kan tyvärr inte nämna bara ett favorit spel.

men några titlar som står mig närmst är Final fantasy 6 och uppåt, GTA Vice city, COD 4, FIFA spelen och även NFSU2! Alla till Sonys as grymma maskiner, Playstation ;) sitter på 3:an och lirar nu

2009-04-22 16:54
Förstår inte att folk säger vice city, när San Andreas är så sjukt mycket bättre! ;)

2009-04-22 17:14
Sen måste jag bara göra en till:

Spel: Alex Kidd in Miracle World
Utgivningsår: 1986
Plattformar: Sega Master System
Genre: Plattform
Utvecklare: Sega
Handling: Rädda din bror, döda alla onda, hitta din pappa och lev lycklig!
Varför jag gillade spelet: Spelade alltid det med farsan när jag var runt 7-8 år. När man var sju år så var det fan kul att lira sten-sax-påse mot nån lirare som farsan sen sa var en "boss". Jag och farsan skrev ner SSP-kombinationerna till varje boss på ett papper, och lyckades tillslut knäcka koden till den absolut sista grejen. Varje helg tog jag fram det pappret och lirade igenom, om och om igen. Varvade det säkert 5 ggr om dagen :D

2009-04-22 20:41
ALEX KID! Ja jävlar ja, det gamla segaspelet.. På vårat sega så var det typ auto eller något, så man behövde ingen kassett.. sten sax på se ja, det är var tider det..

Förövrigt så kom jag på ett till spel som Heter "Bucky O´Hare" Sjukt grymt spel..
be the change

2009-04-22 21:03
Wörd up Dieallot, fullkomligt asgrymt spel!

2009-04-22 22:00
marvingaye; Herrejävlar, precis det spelet jag skulle propsa!. Älskar det spelet mer än något annat. Höll mig ockuperad i över 1 år. Gjorde allt som gick att göra, samlade allt som gick att samla på!. ÄLSKAR DET. Ryser fortfarande när jag tänker på det. En uppföljare skulle uppskattas, fast man får spela de första vetenskapsmännen som gick genom portalen.
*snaark*

2009-04-22 23:36
även alex kidd in shinobi world är en klassiker!

2009-04-23 00:50
Eftersom ingen annan sagt det så måste det väl bli jag :)

Spel: Final Fantasy VII
Utgivningsår: 1997
Plattformar: Playstation 1, PC
Handling: Huvudkaraktären Cloud går med i ett rebellgäng som ska ta ner det onda företaget Shinra, storyn går vidare och det slutar med att man måste rädda världen från en meteorit som är "driven" utav onda handlingar från ärkenemesisen Sepiroth och hans företag. (i princip, va ett tag sen jag spelade igenom, så det är svårt att komma ihåg, haha)
Varför du gillade spelet: Det va det första RPGt jag spelade där jag förstod handlingen (hade spelat några tidigare; Phantasy Star t.ex., men va för liten för att förstå något utav det), och den fångade mig verkligen. Det va som att läsa en riktigt bra bok, fast med rörliga bilder och man själv va delaktig i att föra storyn framåt. Gillade alla karaktärer och det faktum att det fanns så otroligt mycket grejer att göra bortsett från själva huvudstoryn. Svårighetsgraden va perfekt också, tillräckligt svårt för att man va tvungen att kämpa en del för att kunna komma vidare, men inte såpass svårt så att man fastnade på en boss i oändlighet och därför tröttnade.
Married to the money, fuck the world, that's adultery