I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

PS3 eller Xbox 360?

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2008-09-12 12:04

PS3 eller Xbox 360?

Jag har försökt klurat ut vilket som är "bäst" både prismässigt och spelmässigt. Jag är nämligen sjukt sugen på att införskaffa mig ett spel men vet inte riktigt vad som jag kommer ha mest glädje av. Någon som är duktig på sånt här som kanske kan berätta lite för och nackdelar med de olika konsolerna? Skiljer grafiken något? Laddnings tider? hållbarhet? Online?

Försök komma med lite vettiga svar!
Tack på förhand.

2008-09-12 13:15
Bäst är att planera ditt inköp efter spelutbudet. Det finns vissa exklusiva titlar som endast släpps till en specifik konsol. Än så länge finns det ingen märkbar skillnad i prestanda mellan konsolerna. 360 har för tillfället det smidigaste online-läget men å andra sidan så jobbar Sony på projektet "Home" som ska utvidga online-möjligheterna även för PS3.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-09-12 13:50
som "potatissuger" så äre väl spelutbudet du ska kolla på :) jag har ett 360 och är nöjd med det, men ps3 blir självklart ett senare inköp :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-12 15:18
Att räkna in är ju också att du kan flasha ditt xbox 360!
"Och då ska du sälja din gameboy för att du ska flytta hemifrån?<br> Hur liten är lägenheten?"

2008-09-12 15:21
Som potatissuger sa. Köp den konsollen som har de exklusiva spelen som du gillar mest och som har intressanta titlar på väg. Dvs spel som du bara kan spela på endast en av konsollerna.
T ex, gillar du gears of war, halo, mass effect, forza och ser fram emot fable 2, gears of war 2, alan wake osv så köper du 360. Gillar du metal gear solid 4, uncharted, resistance, gt:prologue och ser fram emot little big planet, resistance 2, tekken 6, god of war 3, nya ico spelet osv så köper du ps3.

Laddningstider är ungefär samma fast lite kortare på ps3 med vissa spel som installeras på hårddisken.
Grafiskt är det ingen större skillnad för det mesta. Det beror på vad det är för spel du spelar och vad du har för TV.
På online-sidan är 360 för tillfället bättre. Smidigt online system, stor community som "interagerar" med dig som de säger. Kostar 80 spänn i månaden att kunna gå online på 360.
På ps3 är det helt gratis. PSN har en lite mindre community och inte ett lika "smidigt" system men det är inget som jag märkt av så värst. Det finns alltid folk att spela mot när jag går online och det är allt jag bryr mig om. Dessutom är Home påväg till ps3 som verkar väldigt trevligt(kolla home-tråden).

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Rappare

2008-09-12 16:48
Jag köpte ett PS3, för för mig var det omöjligt att köpa en konsol utan en Metal Gear titel.
Skulle jag köpa en konsol bortsett från det skulle jag nog köpa en 360, mest för att kunna bränna spel.

2008-09-12 20:55
Tank pa att xbox live kostar 500kr per ar, iofs kanske du har rad med den summan till skillnad fran alla mods har. Dock far du ju en fri manad nar du koper konsolen

Psn ar ju gratis dock vilket ar jatte bra!

Har du fa vanner skaffa en ps3 och njut av alla 1 player spel.

Har du vanner som gillar att doda saker etc, tjacka en xbox

Vill du leka med lego och kasta sand, skaffa en wii
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2008-09-12 21:11
Ja precis som herr doggson säger så finns det INGA multiplayer spel till ps3, inte ett enda. Bara 1 player spel.
Jag vet inte ens varför det finns ett online läge i vissa spel eller t ex funktion för flera kontroller samtidigt i andra spel.
Måste vara en brutal designmiss från sonys sida.

Faktum är att det finns inga mutliplayer spel överhuvudtaget förutom Halo 3 till xbox 360.
Det var faktiskt halo som uppfann multiplayer. Samma med 3D grafik har jag hört.

Japp.

(OBS. ta inte det här inlägget + doggsons inlägg på allvar. sanningshalten är lika hög i båda)
Rappare

2008-09-12 22:46
doggson tar fan upp en bra poäng egentligen. Gillar du att spela online, väg in att ta samma konsol som flest av dina polare har. :P

2008-09-13 01:01
kan bara säga att jag spelat gta 4 på båda konsoller och på ps3 var framraten så jävla mycket sämre än 360. märkbart sämre! kontrollerna på ps3 känns som leksaker dessutom. skulle aldrig köpa en.

2008-09-13 02:11
Att jämföra konsollerna med Gta4 som tumstock ger ingen rättvisa. Jämför istället Gta4 med Mgs4.
Xbox är billigare och fler personer har det = fler spelare i online lägen. Xbox får även fördel med att man kan "flasha" den, med detta försvinner ju dock online fördelen.
PS3 är bättre på många sätt, den är framtidssäker, spelar blu-ray filmer(om man gillar sådant), online spel är gratis osv.
Nackdelen är priset.
Det jag stör mig på är att vi ps3 ägare får lida pga xbox360 versionerna av alla spel måste överensstämma med ps3 versionerna, som skulle kunna vara mer avancerade osv. Det är synd att Sony inte har mer exklusiva titlar.
Ursäkta om inlägget är dåligt formulerat, jag är trött...

2008-09-13 03:37
kan bara säga att jag spelat gta 4 på båda konsoller och på ps3 var framraten så jävla mycket sämre än 360. märkbart sämre! kontrollerna på ps3 känns som leksaker dessutom. skulle aldrig köpa en.

Var du möjligtvis full eller hög när du spelade? :) eller är det bara gammal vanlig fanboy anda..

Alla reviews och jämförelse videos/artiklar jag har sett/läst har visat att spelen går i princip lika bra på båda systemen men med lite lite bättre framerate på ps3 versionen. Men det ska inte vara särskilt märkbart.
Eftersom jag har både ps3 och xbox 360 så gjorde jag min research innan jag bestämde mig för vilken konsoll jag skulle köpa spelet till. Och jag vill minnas att jag var väldigt noga också.

Efter att även ha spelat det själv på båda systemen utan att märka någon skillnad alls, även om det har sagts att det ska flyta bättre på ps3, så köpte jag ps3 versionen eftersom en hel del polare köpte ps3 vid den tidpunkten så jag ville kunna spela med dom.

Ett spel som jag dock märkte enorm skillnad på var oblivion. Visst, oblivion kom ut ett år senare till ps3 fast skillnaden är löjligt stor både grafiskt(texturer, färger) och framerate.

De snackar en del om det i den här recensionen Länk till http://www.gametrailers.com/player/18458.html

2008-09-13 06:38
ooh traffade han en om punkt dar marvin? :)

Sa inte att det inte finns online spel for ps3, dock har xboxen dom flesta av dom.

Sen haller jag med om att ps3 kontrollerna kanns som leksaker, vidriga joysticks utan motstand = fail!
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2008-09-13 11:59
marvingaye

nej jag är faktiskt bara helt ärlig. Håller med om att min research är inte den bästa, meddelar bara vad jag upplevt.

Tvärtom har jag alltid varit fan av PS, men skaffade en 360 ett tag sedan och inte hållt i en ps3 kontroll förräns nu och blev sjävl förvånad över hur bekväm jag är med xbox dosan.

ps3 kontrollen väger ingenting och det känns som man håller i en plastbit utan någon som helst känsla.

Men allt är väl subjektivt :)

2008-09-13 12:32
Självklart känns det bäst med det som man är van vid. Efter att ha ägt en PS3 i snart ett år så har jag vant mig vid den kontrollen, en 360-dosa känns väldigt klumpig och inexakt i jämförelse. En kompis som haft 360 sedan den släpptes menar istället att PS3-dosan är för lätt och inte lika bekväm. Vad man än väljer så ingår det en invänjningsprocess och man kan hitta för- och nackdelar hos båda systemen. Allt snack om att det skulle vara svårare att spela FPS på PS3 på grund av kontrollen är alltså ingenting annat än en myt.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-09-13 12:38
Det blir nog ett 360. Jag tänkte på de ni skrev där uppe att man borde väga lite efter vilka spel man vill ha och jag är mest sugen på skate, fable, obelivion, gta4, etc etc. Hade inte riktigt tänkt på de andra spelen så mycket efter som att jag är först och främst ute efter skate. Plus att priset är lite mer acceptabelt jämfört med ps3 just för tillfället. Visst att online tjänsterna är gratis till ps3 men 500kr på ett år inte är så farligt ändå.

2008-09-13 13:34
ha och jag är mest sugen på skate, fable, obelivion, gta4, etc etc.

Skate, GTA IV och Oblivion finns även till PS3. Fable 2 är dock 360-exklusivt så om du verkligen suktar efter det behöver du en 360.

2008-09-13 14:02
shyffert

Ja som sagt, det är mer en vanesak det här med kontrollerna.
Jag har perioder då jag gillar min 360 kontroll mer än ps3 kontrollen osv. T ex när jag spelade bioschock så kändes det sjukt ovant och obekvämt att gå tillbaks till ps3 kontrollen :)

JollyRoger

Är du sugen på fable 2 borde du absolut köpa ett 360.
GTA4, skate och oblivion har du som sagt till ps3 också. Kan nämnas att oblivions ps3 version inkluderar ett gratis expansionpack och förbättrad grafik, laddningstider och framerate(kolla video recensionen jag länkade i mitt förra inlägg om du är nyfiken :) )

2008-09-14 01:22
Marvin du gillade kontrollerna på xboxen mer då du spelade bioshock pga att det är ett fps, och inget jävla 100 films per second aka mgs 4 ROFL

BAN NU?

Gillar du fps så är 360 kontrollen mer lämpad imo

Och nej jag har ingen erfarenhet av det eftersom jag körde ps1,ps2 tills xboxen kom.

Dieallot

2008-09-14 01:46
PS3!
Shooo bree

2008-09-14 19:34
Marvin du gillade kontrollerna på xboxen mer då du spelade bioshock pga att det är ett fps, och inget jävla 100 films per second aka mgs 4 ROFL

Njäe jag tror det var mer för att jag hade spelat bioschock en längre period och vant mig vid kontrollen.
Jag har inga problem med att lira FPS med dualschock. Tycker båda kontrollerna funkar lika bra till FPS. Det är verkligen bara en vanesak.

Black var f.ö ett av mina favoritlir till ps2 och det var fps. Spelade det en hel del back in the days så jag känner mig hemma med FPS på playstation :)

(Man kan f.ö köra FPS mode på metal gear solid 4 haha)

2008-09-15 16:45
Hur funkar fps mode när du får film hela tiden? :D

Dieallot

2008-09-15 17:41
hahah. lustigt nog kan man faktiskt köra omkring med den lilla mk2 roboten under vissa filmsekvenser(mission briefings) och då är det i FPS vinkel :D

så där har du svaret på det!

2008-09-15 22:03
du forklarade iaf :D

Mgs far fan lite <3

Dieallot