I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

PS3 och skillnaden mellan EU (pal) och USA (ntsc) maskinerna.

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2007-03-24 19:20

PS3 och skillnaden mellan EU (pal) och USA (ntsc) maskinerna.

Ja jag tänkte att man här kunde samla den infon man hittar angående skillnaderna mellan den amerikanska/japanska och den europeiska PS3an.

Vad som är känt för tillfället är ju att just bakåtkompabiliteten är väck. Men mer exakt vilka ändringar som gjorts är ju ganska oklart.

Men om ni hittar info angående detta så posta det här.

"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2007-03-24 21:38
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2007-03-24 21:45

En sak jag undrar är om t.ex. PS2 spel funkar sämre med emulator än med Emotion Engine som nu tagits bort i EU?

2007-03-25 00:11
jagvillocksåhaenblog.com

2007-03-25 00:25

Ja skillnad är det ju i alla fall..

2007-03-25 07:08
Har more or less beställt en maskin från jap.
Kommer jag stöta på problem med språk i mjukvaran?
Kommer jag stöta på svårlösta problem när det gäller kablar?

Verkar ju inte som det borde vara några prob, men lika bra att helgardera.

*
Anledningen till att jag köper från jap är att den kostar hälften så mycket som här och jag får fri frakt.

2007-03-25 12:12
Valero: men du kommer inte kunna spela filmer i den..
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan

2007-03-25 13:00
jo japanska

2007-03-25 13:25
USA och Japan har samma region på Blu-ray. Så... Vill man se Blu-ray är det bara köra importerade från USA!
jagvillocksåhaenblog.com
Producent

2007-03-25 14:51
Köper min i Höst när jag far till stora äpplet, den lär ha droppats i pris tills dess.
Enda spelet jag väntar på just nu till PS3 är fan GTA4 got damn !
Since 1984
@realgizlee // twitter

2007-03-25 16:25
Kommer även till Xbox 360 så har du en sån behöver du inte köpa en PS3!
jagvillocksåhaenblog.com

2007-03-25 16:34
Alltså jap och europa har ju samma dvd region (2) så det är ju lugnt, och spelen är ju regionsfria. Bluray blir ju prob att kolla på om det inte är usa importfilmer då. Men tror ändå sannolikheten att jag går över till bluray istället för dvd är rätt liten så skit samma.

Åter igen, kommer jag få språkproblem med konsolens mjukvara eller går det att ställa in språk?
Och kommer jag få ett helvete att hitta sladdar som fungerar?
Och kommer online funktionerna fungera som vanligt?

2007-03-25 16:37
Vad finns det för anledning att INTE gå över till Blu-ray om man har en Blu-ray? Jag menar, det är bara fördelar? :)

Hur som helst, så är det ju bara köpa från axelmusic eller något, billigt och inga problem.

Finns Engelska i den Japanska i alla fall.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-03-25 16:42
Jomen jag kollar på lite udda filmer för det mesta och de kommer säkert ändå ta 10 år innan film man gillar går över till bluray.
Klart man kommer vilja ha 300 och liten annan visuell erotik på bluray men de kan man ju som sagt beställa från axelmusic.'

Schysst med språket där, sladd sa min polare som bor i jap gick att lösa med en strömadaptor som han skulle köpa med paketet. Nu hänger det på onlineläget :|

2007-03-25 18:28
Online läget verkar gå på vilken version av spelet man har, och inte hårdvaran.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-03-26 11:25

Det vore asnice om ni som köper maskiner från USA/JP kan förklara lite närmre hur det funkar med regioner, online läge osv  här i Sverige när ni väl fått hem maskinen! :)

2007-03-26 11:51
Nosferatu P26:

Jag var ju helt inne på att köpa från jap, hade allt fixat.
Men när jag insåg att det skulle vara svårigheter att använda bluray film och även dvd (trots att jap är region 2 också) de stödjer nämligen inte pal. Och som det ser ut nu så är inte ALLA spel regionsfria, om än de flesta.

Jag hoppade helt enkelt över det hela och köpte en svensk maskin.

60gb varianten kostar 3500 kr i japan, med frakt blir det 4500.
Nu fick jag en svensk maskin för 6000 kr och då var extra kontroll, ett spel, två bluray filmer och hdmi kabel inkluderat.
Iof lite av ett kap men känns ju helt klart mer värt.

2007-03-26 12:05

Jag funderar starkt på att köpa en amerikansk maskin. Dels pga priset, dels pga att de tagit bort emotion engine från den här i EU.

Nu är det väl iofs så att om de får emulatoren att funka problemfritt med alla PS2 spel så kvittar det ju.

MEN , jag är lite skeptisk till det där med att få ned produktionskostnaden. Skulle vilja veta lite mer exakt vad de har ändrat i EU maskinen innan jag köper en i Sverige.

Vill liksom inte betala mer för en maskin som eventuellt innehåller sämre hårdvara.

Kanske bara jag som nojjar.. men men. 

2007-03-26 12:33
Men shit vad du jiddrar. :)

Du kan itne spela dina PAL PS2 spel på en amerikansk PS3:a i alla fall. :P

Tror du att en TV som tillverkas tre fyra månader efter den första lanseringen av den har exakt material i varenda lilla krets? De ändrar ständigt tillverkningsprocesser för att få ner kostnanden så mycket som möjligt, de vill ju tjäna pengar - faktiskt. :)
jagvillocksåhaenblog.com

2007-03-26 12:39

Du kan itne spela dina PAL PS2 spel på en amerikansk PS3:a i alla fall. :P

Jag äger inte ett enda PS2 spel än, men det finns hur många som helst jag vill spela och där med vill kunna spela om jag köper en PS3. :P

2007-03-26 13:09
ja det är klart de ändrar saker hela tiden... det är ju därför saker o ting går ned i pris... man hittar ju billigare lösningar att tillverka exakt samma produkt :P

2007-03-26 13:45
Det är också såklart en fördel att ha en konsol som är konstruerad så långt in i processen som möjligt (eu konsolen i nuläget)
För att chippa den första versonen av ps2 var ju tex inte någon höjdare, samma med pstwo.

2007-03-26 13:54
har inte pallat kolla vad bluray är för nått
men skulle ån kunna säga här vad de är ?

2007-03-26 13:57
en ny typ av lagringsmedium... ser ut som DVD men lagrar 25-50 GB... Blu-ray filmer är därför alltid okomprimerade och har Full HD-upplösning

2007-03-26 13:58
najs

2007-03-31 21:33
|      So.....where are we now??  Quite simply another stumbling block.    |
 |      We've been happly chugging along getting nice progress then got a   |
 |      PAL PS3 and found it didnt work like it supposed to be! - seems     |
 |      PAL is different in some ways, and no we know peoples will think    |
 |      all firmwares are the same, so why would there be a different?      |
 |      simple answer "Hardware".  So were now trying to work on a solution |
 |      to this.                                                            |

Någon skillnad är det i alla fall. :P
jagvillocksåhaenblog.com

2007-04-01 04:53
Det lär väl komma nåt chip till maskinen så man kan se på filmer från alla regioner snart