I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Behöver hjälp/tips! Nån schysst spelidé någon har eller saknar?

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2006-10-25 16:02

Behöver hjälp/tips! Nån schysst spelidé någon har eller saknar?

Tjosan!

Har ett projekt i skolan som pågår nu, och 9,5 veckor till. Vi är fyra stycken från klassen som studerat datorspelsutveckling i över ett år nu. Dvs programmering (lingo), 3d-modellering, animering etc.

Vi ska tillsammans göra ett spel som vi sedan planerar att bidra med i "Swedish game awards" nästa år. i antingen bästa spelidé, eller bästa spel.

Vi, eller jag, undrar lite om det är någon som sitter på en bra spelidé, eller vet något spel som ni skulle tycka om, om det fanns, förbättrat från en tidigare variant eller helt nytt. (kass förklaring, men ni förstår säkert).

Något ni spelat som var kul som man kanske kan utveckla, webbspel eller vad som. Eller något som vore skitskoj som inte finns.

Vi tänkte göra ett GTA-liknande först, men när vi gick igenom uppbyggnaden och problemen hur man skulle lösa vissa saker beslöt vi oss för att lägga ner. Vi hade i stort sett planerat allt och kommit igång lite, (detta kom vi fram till idag)

Genren spelar ingen roll, har ni förslag så ut med det. =)

Grafikmässigt och spelmässigt blir det ju inga "medal of honor"-lir. Vi sitter i Director och kan inte göra hur tunga spel som helst. Blivit en del webbspel, men vi kan även med "Havok" - Fysikmotorn som användes i första half-life som kan göra en hel del skoj..
Vi kan även göra enklare multiplayer-spel (via internet då).

Så, har ni idéer och funderingar kring detta så berätta gärna!

2006-10-25 16:02
Rövans, fel forum. Flytta gärna den som kan. Sorry

2006-10-25 18:52
Klart vi behöver en idé, men för att vinna bästa spelidé ska det vara nåt helt originellt, dvs inte nån fps-shooter med massa enformigt pang pang, som man redan sett ett antal gånger. Gör du däremot det fps-spelet riktigt grymt så kan du vinna "bästa spel".

Har vi ingen skitgrym idé försöker vi inte få pris för bästa idé så klart.
Men om inte annat skulle det vara kul att få till något riktigt bra spel i helhet, välgjort etc.
Admin

2006-10-25 19:48

Synd att det inte funkar med GTA-liknande spel, för det är ju såna spel man tänker på mest ;)

Men i alla fall, jag har en idé som jag har tänkt på, det är ett strategispel. Upplägget är som följer, man spelar som en familj och börjar på kanske 1800-talet. Som den här familjens överhuvud är det viktigt att fixa så att familjen kan växa sig stark, vilket man kan göra på olika sätt (jag återkommer till det), och huvudmålet för spelet ska vara att krossa den rivaliserande familjen som man har legat i fejd med sedan tidernas begynnelse (eller om ni vill göra någon fin liten film som förklarar varför familjerna hatar varandra). Vi snackar alltså en regelrätt Vendetta! Men ska inte kunna bara bestämma sig för att storma sina motståndares familj, eftersom att när du börjar så ska den andra familjen vara lite starkare (inte mycket, för att de inte ska kunna storma dig, eller så fixar man så att de inte kan det helt enkelt, vilket kanske tar bort realismen från spelet lite). Det du måste göra är att bygga upp din familj på olika sätt. Först måste du ha ekonomiska medel, och detta kan du skaffa på 3 olika sätt, som också kommer att ändra spelet beroende på hur du väljer att tillskansa sig din växande förmögenhet.

Det första är det gamla (o)hederliga gangster/hustler. Detta sätt att spela kommer väl att vara det mest populära, men trots att det är det enklaste sättet att snabbt skaffa lite pengar så kommer det att ha två nackdelar, det första är att du inte kan skaffa lika stora pengar som den andra klassen, affärsman (mer om den snart), det andra är att du sabbar lite för din egen familj när det gäller inflytande och kontakter inom lagens kretsar eller i affärsvärlden, något som ska spela en stor roll, myndigheterna vill inte hjälpa dig om du står på fel sida lagen och du tar affärsmännens pengar, och om du inte är skicklig nog (mer om skicklighetspoäng snart också), så kommer du att torska som den ohederliga fisk du är.

I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
Admin

2006-10-25 19:49

Den andra klassen är alltså affärsman, den absolut största fördelen här kommer att vara att du får grymt mycket cash, men du måste börja från början, och du kan inte håva in vinsterna förrän senare, vilket lämnar dig lite på efterkälken i början av spelet och tvingar dig att spela mer taktiskt. Dina kontakter kommer att vara okej, men inte jättebra inom lagen, och helt klart mycket bra inom affärsvärlden.

Den tredje klassen är politiker, här kommer du inte ha tillgång till så mycket pengar, lite kan du väl skramla ihop på skatter, men inte för mycket för då blir du ditchad av opinionen, om du inte har en hög credibility. Däremot kommer du att ha kontakter både inom lagens långa utövande arm, inom affärsvärlden och inom den lite mörkare världen, eftersom alla har intressen hos dig.

Som du förstår är alltså kontakter en stor faktor, och det kommer att funka såhär: Eftersom att du inte kan styra en gubbe genom världen (om ni inte kan lösa det, för i sånt fall, I salute you! ;þ), så får du fixa så att andra sköter dina dirty bussnises och utför dina uppdrag på delegering av dig, men även ger dig uppdrag, speciellt i början när du har skit och ingenting att säga till om. Det här systemet byggs nog enklast upp av ett vanligt faction-system, som inte borde vara svårt att programmera, där dina handlingar ger plus, minus eller ingenting hos de tre olika factions.

Jag tänker mig att de olika grupperna erbjuder dig uppdrag i början, och beroende på vad du väljer så får du pluspoäng i den gruppen (och om du spelar som politiker kanske även hos de kriminella och affärsman även hos politikerna). När du får tillräckligt många pluspoäng hos en grupp får du nya uppdrag av gruppen, du känner igen systemet från GTA: 2 va? Men poängen hos en grupp styr också vilka tjänster de olika grupperna erbjuder dig. Exempel på tjänster kan inom lagen vara att få undkomma med något mindre hederligt och myndigheterna ser åt andra hållet eller införa sanktioner för din rivaliserande familj. Inom affärsvärlden kan det vara att få öppna nya företag eller, när man kommer upp en bit, att få finansiera lite hos myndigheterna som då ger dig tjänster. Som ohederlig kan det givetvis vara att få vara med på någon kupp som ger pengar, att få någon som står i ens väg wackad eller att få beskydd mot sina fiender (bland dem självklart den andra familjen.)

Admin

2006-10-25 19:49

Det här innebär att som gangster kan du bara nyttja din egens grupp tjänster, som affärsman din egen grupps, och vissa av myndigheternas, och som politiker kan du nyttja allas (men överutnyttjar du det olagliga så förlorar du ju faction-points hos affärsmännen och inom ditt eget line of work). Som politiker ska du t.ex. kunna köpa in dig i företag hos affärsmännen, mot utbyte att du underlättar lite för dem med skatter och liknande, men du ska inte kunna få storkovan för det, bara lite extra pengar i kassan, på bekostnad av faction-points hos din egen faction.

Skicklighetspoängen tänkte jag mig som så att när du väl valt din bana så får du utföra uppdrag, som då förutom faction-poängen också ger dig skicklighetspoäng inom ditt område, detta har du användning för när du utför själva arbetet på egen hand. Du ska alltid ha möjligheten som gangster att robba en bank, men ofta att du kommer iväg ostraffat med det om du inte har tillräckligt många skill-points för det. Som affärsman kan du alltid öppna ett företag (om du har pengar), men du lär inte få några finansiärer om du inte har skill-points, inte heller kommer folk att handla hos dig, du är ju en low-life! Som politiker kan du alltid ställa upp det högsta valet eller chockhöja skatterna, men folket kommer inte att rösta på dig eller avsätta dig om du inte har skill-points.

Uppdragen är alltså bara en väg in, och inte själva spelet, de i sin tur kan vara uppbyggda så att du får i uppdrag av de andra politikerna att bygga ett sjukhus på ett sätt som inte kostar för mycket, men utan att försumma kvalitén. Som affärsman får du kanske i uppdrag att få ihop pengar och köpa upp ett mindre företag och sälja det till din uppdragsgivare. Som gangster kan du få i uppdrag att bygga en olaglig spelklubb utan att åka fast.

Admin

2006-10-25 19:50

Eftersom det hela ska gå ut på att föra sin familj framåt gäller det också att fortplanta sig, och ge sitt barn en bra utbildning (allt det där ska kosta) och när man känner att barnet är redo, då ”levlar” man, vilket går ut på att det gamla överhuvudet dör och det nya tillsätts, samtidigt hoppar spelet fram en smula i tiden på klassiskt Age of Empires manér. Man ska kunna levla såhär när man vill (förutsatt att du har en avkomma som är redo), men när du väl har gjort det så är uppdragen för den generationen borta, så gjorde du inte alla kommer du att ha lägre faction- och skill-points. Jaha? säger du nu. Då gör jag bara alla uppdrag innan jag levlar, och samlar på mig lite extra pengar så är jag snart asstark. FEL! För om du väntar för länge med att levla så kommer snart att din rivaliserande familj ha levlat och kan attackera dig på olika sätt och försvaga, alternativt, krossa dig. För de har tillgång till en tommy-guns när du står där med en musköt, och de kommer att ha löpande-band-tekniken när du fortfarande låter dina arbetare baka kakor för hand (snacka om att du kommer att förlora i marknaden där), och din motståndare har upptäckt radion som propaganda-maskin när du fortfarande står på torget och gastar (det valet kommer du att förlora).

Hur vinner man spelet då? Jo, genom att helt enkelt samla ihop så mycket resurser och kontakter som möjligt och krossa dem genom att till exempel skjuta dem alla som gangster (ska vara skitsvårt!), att köpa upp alla deras företag eller ta över hela marknaden som affärsman (ska vara skitsvårt!), att ha kontakter nog att tysta deras valkampanj, lägga på skyhöga skatter på dem och eftersom du som politiker är ganska wellconected kanske även skjuta dem (men det ska vara lika svårt, om inte svårare som för en gangster).

Se då till att skydda dig själv också från de olika attackerna, köp beskydd av gangstrarna, bygg en fet mur eller utrusta dina gorillor med maskingevär. Se till att ligga bra till hos politikerna så de inte lägger massa skatter på dig och se till att vara snäll mot folket så de inte kastar ner dig från talarstolen.

Det gäller alltså att vara stor och stark (och kanske rik) och skicklig för att vinna spelet, och du kan som sagt vinna på många olika sätt, kanske kombinera dem också om du vill.

Själva spelet kan vara uppbyggt såhär: Du har ett interface för när du är inne i ditt hus, där du kan navigera mellan de olika funktionerna, att ta ett uppdrag, att köpa ett företag, att hålla ett tal, att styra ett mord osv. och även att avla ett barn och köpa skydd. När du väljer ett uppdrag eller liknande kommer du till ett annat interface, jag tänker mig detta ganska likt Tycoons interface. Eller Sim Citys. Ni vet, man ser något halvt spännande, men det verkliga spännande är alla knappar man får trycka på :D. Men de detaljerna lämnar jag till er.

Admin

2006-10-25 19:50

Det kanske låter astrist, som en affärs/politisk/gangster-simulator med vendetta förtecken (vilket det är också). Men det är ett förslag i alla fall, take it or leave it. Om ni är intresserade dock så har jag massa idéer till om spelet, som uppdrag och sånt. Och fråga gärna om det var något du inte förstod, som jag var oklar med eller glömde förklara.

Lycka till vad ni väljer att göra spelet om =)

//Fred

2006-10-25 19:51
jp, r-o-y-a-l-t-y, make money money!

Admin

2006-10-25 20:18
whatone

Kalla mig J. Miyamoto. P.! ;)

2006-10-25 22:02
JP

Hur faen orkade du skriva allt det!? men tack ska du ha!
Låter som du tänkt en del på det här, skoj!

Ska låta de andra läsa det här imorgon, så får vi se vad som händer.

Tack igen! =)

Admin

2006-10-25 22:16
Crebolas

Du blir förvånad vad man orkar när man inte vill plugga ;)

Och ja, jag har tänkt asmycket på det, så jag har säkert glömt en del som sagt. Men du kan väl höra av dig om ni skulle vilja använda idén så jag får veta det =)