j-rpg
Jag skulle behöva tips på något bra j-rpg med bra story till ps2, det gör inget om det har några år på nacken så länge det är värt att spela. obs! inte final fantasy..
lilMAliK - the one man gang - ::respect all fear none::
En klassiker, men suikoden är grymt bra. Åtminstone 5:an. Mysig handling, roliga karaktärer och grymt långt. Dessutom har de förhållandevis bra röstskådisar. Något som är ganska ovanligt i den genren.
You're just jeallous 'cause the voices only talk to me
Min typ av tråd :p Digital devil saga 1 och 2. Väldigt mörk och dyster stämning, bra möjligheter att forma sina karaktärer som man vill samt väldigt snygg grafisk stil. ettan har släppts i sverige och tvåan borde ju komma tycker man. xenosaga I, II och III. Robotar är coolt. Bra handling är väldigt coolt. Lucifers call. Mörkt, dystert och snyggt. från skaparna av DDS.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
suikoden serien e sjukt bra. börja med första spelet..
?- Hur många bor det i Tyskland? - Gôr-many.
Coke, sköna spel, gärna fler som du känner till
Är det Xenosaga som någon 9 årig flickrobot blir fistad av en gammal robot? Eller tänker jag på något annat ps2-robot-japan spel?
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
Bra lista av coke även om jag alldrig har förståt mig på Lucifers Call som känns som en förvirrad satanisk pokemon. Köp gärna Shadow Hearts serien. iallafall 1&2. Införskaffa även Dark Chronicle som iofs inte har någon vidare story men en fördjävla bra spelglädje. (Dock ett actionbaserat rpg) Håll även ögona öppna efter Rogue Galaxy som kommer nå våra bredgrader inom nått år.
Shooo bree
Fenomena: hur fasiken blev suikoden 5 en klassiker? :D Det släpptes för en vecka sedan ^^ Men i övrigt så stämmer det, suikoden 5 är ett bra spel. Trean är överhoppningsbart medans tvåan är nog bäst enligt mig. Farbror blå: Finns det fler spel än shadowharts och shadow hearts convenant? :O Det visste jag fasiken inte :P Jag spelar en del Phantom Brave nu, ett strategi rpg med helt underbar musik, grafiken är ganska mysig också ^^ Speciellt på mörka höstkvällar. Nu tipsar jag om lite ps1 spel men de går ju att spela på ps2 också :D Valkyrie profile (såg att coke tipsar om uppföljaren) ett väldigt säreget rpg, sjukt snyggt tecknade karaktärer i dialogrutorna. Obs finns ej i pal! Star ocean - second story. Ruggigt bra spel, stort som fan och vad har det? 40 olika slut eller nått. Finns i pal! Persona - HEhe...sjukt rpg av ett slag jag inte kan igenkänna ^^ Har inte hunnit spela det så mycket men det jag testat har varit coolt. Finns ej i pal. De flesta brukar gilla: Adventures of alundra (det första, inte det andra), lite av en zelda klon. Pal! Azure dreams - underbar story, snygg design och inovativ bandesign (banorna ändras varje gång du besöker ett rum). Pal! Legend of dragoon - sägs vara en ff7 klon men jag kan inte yttra mig om den saken. Pal. Legend of Kartia - KOmme rinte ihåg vilka som utvecklade dethär spelet men det ansågs vara ett av de bättre när det kom ut, dock så kom det i skymundan av ff serien (som alltid). Pal! Wild arms, breath of fire och vandal hearts är andra common titlar.
Skivsamlare
2006-10-02 20:18
digital devil saga ska vara bra har jag hört. för er som kört det; är det turnbaserat? efter att ha kört talas of symphonia har jag upptäckt att actionbaserat faktiskt är roligare. jag är glad för att FF 12 ska modernisera det området. är det någon som kört kingdom hearts serien? efter vad jag sett och läst är jag mycket tveksam men borde man ge det en chans?
kingdom hearts är en helt ok serie. Det som är schysst och kanske bäst med den är att den öppnar ögonen för prgn för ungdomar i åldern 10-12 och uppåt. Men den är helt klart spelbar för den som är 85 också. Beror vad man gillar för spelstil.
Skivsamlare
2006-10-02 20:32
jag vill ha utmaning, omväxling och bra story. Det är på den första punkten jag tvivlar på att kingdom hearts är något för mig..
farbrorbla satan+ pokemon måste ju bli bra :) Jag gillar spel där man kan sitta och pilla en del utan att det är superavancerat och det är precis vad lucifers call handlar om. Sedan gör det ju inget att spelet är absurt svårt på hard heller. E_NO_LA dds är turbaserat. Visst är actionbaserat roligare men de spelen har ofta två fruktansvärt stora brister. Nr 1 är att de är på tok för enkla. TOS kan en femårig epileptiker köra igenom utan större problem. Nr 2 är att de i 99 fall av 100 inte lyckas leverera troväridga känslor och story på samma sätt.
Skivsamlare
2006-10-02 20:50
Coke ställ om svårighetsgraden på TOS och epileptikern får problem att vinna första fighten. är man fortfarande inte nöjd kan man klara spelet och sen spela på högsta svårighetsgraden utan att köpa en massa tricks innan. ta bort loyd och Kratos så blir det extra svårt. sen kan jag inte uttala mig om hur andra actionbaserade klarar av att hantera en story men är det inte bara ett sammanträffande att de är kassa på det, när själva fighterna inte borde inte ha något med storyn att göra.
NoWice Jodå. Eftersom jag endast kör import på min maskin så glömmer jag bort att vissa spel inte kommer till europa ett år efter jag spelar dom. Shadow hearts, covenant & from the new world finns iallafall i usa. Dock gillade jag alldrig den sista eftersom dom inte placerade soulfusion i centrum där. Känns mer som att det bara är ett sidouppdrag att samla souls.
Shooo bree
Blåis: Ahh oki, jag har de två första nämnligen, hade inte hört talas om något tredje :P
NoWice Hehe ok. Chippa vet ja. Sitter o spelar sista xenosaga och disgea 2 nu och de flesta tar sig ju alldrig hit heller
Shooo bree
E_NO_LA P23 första Kingdom Hears är ju relativt utmanande, endel jobbigt svåra bossar etc. Jag älskade det när jag körde det för några år sen. En fördel är ju om man gillar disney också...
NoWice Olyckligt formulerat av mig =) Menade att serien är en klassiker. Jag har bara spelat femman än så länge. Legend of Dragoon är ju underbart. Lite töntigt då och då, men det är bara charmigt. Personligen tycker jag att det är mycket roligare än FF 8. (Inget slår däremot FF7) =)
You're just jeallous 'cause the voices only talk to me
Tack för alla tipsen... Hur kommer det sig att alla gillar FF7 så mycket?
lilmalik Det var otroligt många människors första rpg. Sedan är spelet fullständigt lysande också vilket kanske hjälper en del :)
Jo jag vet.. hehe. Det är nummer ett för mig också. Men jag kan inte riktigt definiera varför det är så. Det kanske är allt sammantaget?
final fantasy e en de av julen.. nästan som tomten, finalfantasy kommer nästan alltid runt jul. fick alltid nytt finalfantasy runt jul av morsan, å de som e bra här i norr e att när final fantasy släpps e de mörkt å kallt ute = många speltimmar :D
?- Hur många bor det i Tyskland? - Gôr-many.
Men det är bara 7:an och 8:an som har varit riktigt bra. Dom andra har väl varit okay, men ändå inte alls samma känsla.
FF X är ju ett lysande spel. Förstår verkligen inte vad folk har emot det. Ok för att vissa karaktärer är direkt störande men det är ju därför Lulu och Auron finns.
Blå: Min ps2a är redan chippad ;) Do i need to mention suikoden 3? :D Fenomena: oki. Personligen tycker jag att mycket slår ff7, men det har nog att göra med att jag inte spelade det när det kom ut utan senare.
Skivsamlare
2006-10-05 17:00
6an är nästan lika bra som 7an. 10an är ett jävligt bra spel också. sen gillar jag x-2 även fast det är jävligt fjantigt emellanåt. Ett plus är att Yuna är en av de snyggaste karaktärerna i ett spel någonsin. Jag menar, vad tittar du helst på under 80 timmar? en brådmogen tonåring med spretigt hår eller en vacker dam?
lilmalik P35 För att det var det första spelet som tog rpg-fantaster i eu på¨allvar. Grym marketing som gjorde att många upptäckte en helt ny genre i norden. Tidigare fick man nöja sig med phantasy star spelen till sega 16bits och vissa andra halvsunkiga spel som alla ble hypade av rpg-fans enbart för att det inte fanns några andra.
Shooo bree
jag spelar Paper Mario till gamecube just nu, det bör väl vara ett j-rpg? väldigt roligt hursomhelst, rekommenderat!
blåis: HOSTHOST Ps serien började ju på master ^^ Lite andra trevliga megadrive rpg: Shining in the darkness Shining force Shining force 2 Phantasy star 2, 3, 4 (ja ettan släpptes faktiskt i begränsad upplaga också, men bara i japan. :/) Landstalker Light crusader Story of thor eller vilket är det jag tänker på. hmm.. Fasiken vilka är det jag glömt? ^^ Får kolla i samlingen senare.
Shining force. DÄR har vi faktiskt ett av de gammla som fortfarande håller idag. Dock tycker jag att svårighetsgraden på dom är lite väl hög.
Shooo bree
blåis: Synd bara att de massakrerat spelserien med shining soul spelen till gba. Sämre spel än det första shining soul får man fan leta efter!
Jo och de till PS2 som släpptes i usa var ju någon hack/slash smörja. dock har jag inte spelat de till gba
Shooo bree
Samma där ungefär, hammra på A knappen så gör det fint sen...Riktigt uselt spel faktiskt...Fienderna komme ri mängder men eftersom du kan gömma dig bakom hörn där de inte kan komma åt dig men du dem så är det oftast ingen match. Det mest enerverande är dock att du aldrig kan köpa vapen som är bättre än dem du redan har, vilket slutar med att du har hur många items som helst som du säljer bara för att samla så mycket pengar som helst. Skit tråkigt.
Skivsamlare
2006-10-11 19:34
jag tycker man kan nämna Dragon quest serien också. Har bara spelat senaste delen, och ja det är inget direkt djup i varken storyn eller i karaktärsutveckligen men det är underbara karaktärer, snygg design och röstskådespelarna är jävligt bra.
Åhh flashbacks med Phantasy Star :D Ettan är sjukt nice! Kom väl en samlingskasett till GBA?
Married to the money, fuck the world, that's adultery
E_NO_LA P23 Och inte att glömma det simpla men underbara nöjet att jaga metalslimes. Hehe levlade upp mig ända till LV65 genom metalkings i det senaste spelet.
Shooo bree
Skivsamlare
2006-10-12 22:21
farbrorblå att skaffa sig ett schyst monster team var det som jag tyckte var roligast. där hade en metalking en given plats:)
gagaku: Japp, phantasystar 1-3 kom till gba under namnet phantasystar collection, sega släpper en samling som kommer komma på ps2 i höst förhoppningsvis som ska innehålla phantasy star 2-4. :)
E_NO_LA P23 Aj då. Fanns dom att ha med i sitt team? Det missade jag. Hade mitt golem-team med goldgolem som ledare.
Shooo bree