I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Problem med file sharing mellan xp och vista

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2012-05-27 15:37

Problem med file sharing mellan xp och vista

Min setup ser ut såhär:
Dator A ansluter till internet med USB dongel a la tele2, och delar internet till resten av nätverket med Win Xp's internet connection sharing. Dator A kör då win XP med sp3.
Dator B ansluter till dator A genom en linksys router med dd-wrt firmware som är inställd så att ICS fungerar. Routern är i princip "genomskinlig". Dator B kör Vista.
Allting fungerar som det ska på nätverket, internet fungerar på alla enheter som kopplar sig till routern både trådlös och trådligt, alla enheter kan pinga varandra osv. Dator B kan även ansluta till Dator A med Radmin (3e part fjärrskrivbord) och föra över filer så.
Det som inte fungerar är den vanliga fil och skrivardelningen i windows. Har ändrat workgroups till samma och kollat på guider på nätet osv som förklarar what is up med sharingen mellan Vista och Xp. Inget verkar funka. Det jag undrar är om nån har erfarenhet med liknande problem med liknande setup som jag kör, eller om det finns nån 3e parts mjukvara som är smidig och låter en mounta delade mappar från en annan dator på nätverket. Tackar i förväg.

"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"