I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Program för redigering av video?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2010-05-06 22:38

Program för redigering av video?

Hej, jag skall inom en snar framtid ge mig på att spela in lite videor. Jag har erfarenhet inom musikprogram som Cool Edit och lite Logic. Är även duktig på Photoshop så själva fenomenet av redigering är inte särskilt främmande för mig.

Jag har pillat lite med iMovie och blir mest irriterad över hur enkelt det är, hur man endast kan använda vissa effekter, och lägga på text på ett visst vis.

Jag har även gett Final Cut Express en liten chans, men all Rendering gör mig tokig, så jag tänkte att innan jag drar igång processen med att VERKLIGEN lära mig, så vill jag vet vad det bästa programmet är.

Jag vill självklart att programmet skall vara så enkelt som möjligt, men inte känna att jag hålls tillbaka utav begränsningarna som tex tycks finnas i iMovie.

Några grund saker jag vill kunna göra är:
Att texta klippen.
Att kunna lägga in text var som helst i klippen, gärna med någon liten effekt.
Kunna lägga in olika ljudspår för att sedan dela och lägga upp de på ett smidigt vis över klippen. Och på såvis kunna få in ljudet från klippet, och ljud från "musiken" på olika ställen.

Tips på program? Jag skulle även vilja ha lite tips på hemsidor eller dylikt som man kan lära sig programmen på. Photoshop har ju hur många sidor som helst där man kan lära sig saker, finns det inget liknande för tex Final Cut?