I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sony Vaio svensk version vs amerikansk

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2010-04-18 13:14

Sony Vaio svensk version vs amerikansk

Har hittat en Sony Vaio jag vill ha dvs denna: http://www.sony.se/product/vn-f-series/vpcf11s1e-b

Letat på amerikanska sony efter motsvarigheten eftersom dom inte heter likadant.
Hittade denna: http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10551&storeId=10151&langId=-1&productId=8198552921666075673#footNotes

Dom har samma processor, ramminne, hårddisk kapacitet osv osv.
Däremot står det att den amerikanska har blu-ray brännare (vilket bara finns på dyraste modellen i sverige och då har den även 8gb ram)
dessutom har denna 7200rpm istället för 5400rpm (som alla F modeller i sverige har oavsett om det är den billigaste eller dyraste)

Summan är alltså den är billigare, jag får dessutom snabbare hårddisk och bluray brännare.

Är det värt ett köp tror ni?

Vad ska man tänka på när man köper sånna här produkter från usa, hur funkar garantin?
funkar det att bara köpa en svensk nätadapter?

2010-04-18 22:37
Du får ju tulla och skatta det när du tar in det, så det kanske inte blir så mycket billigare.

Sen är väl garantin typ samma, men du måste skicka den till USA om något är fel.

Min erfarenhet är att det är mer värt att köpa något här i sverige för lite mer pengar, än att hålla på och skicka saker fram och tillbaka i all evighet om något går sönder.. =(
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2010-04-19 06:15
True that, lite det som hållit mig från att köpa den hitills.
men den är ändå 5 tusen billigare.

Och om jag köper den så tar en polare med den på flyg så jag skippar moms och tullavgift.

Dock tillkommer ju kostnader, te.x över tusenlappen för nätadapter, några hundra eller mer för byte av tangentbord och så det där med garantin.
kanske får bli sverige ändå..

2010-04-20 11:09
Plockar du den ur förpackningen och i bagaget så blir det svårt för dem och kräva tull/skatt. Du kommer ju ha amerikansk elkontakt så får köpa en omvandlare eller kanske en europeisk (svensk) laddare/sladd.

Även om det är en del som handlar om butiksgaranti så är Sony ett globalt företag och du borde kunna gå in på Sony center i Stockholm och lämna in den på reparation / garanti.

2010-04-23 00:19
Jag har aldrig haft en SONY så jag kan va fel ute, men ofta när det gäller laptop-laddare brukar de bestå av 2 delar:
- en vanlig sladd med stickpropp i ena änden och en standard-kontakt i andra.
- en klump med en sladd som går till datorn.

Med tanke på att en bärbar dator laddar med så låg effekt (laddarna ligger ofta under 100w kapacitet) så kan man bygga dessa att fungera för att fungera i spann mellan 100-240 volt (detta anges alltid på appartur som är avsett för nätspänning).

Med andra ord, om SONY inte har en egen typ av laddar räcker det med att byta en sladd för 29 kronor.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.