I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Internet år 2020 (Spekulation)

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2010-02-23 10:16

Internet år 2020 (Spekulation)

Idag så är jag 22-år , för 10 år sedan så var det asballt det här med internet.

Tänker skriva ner vad man minns bäst under dessa åren.

1996-2000:

De två första åren så var det ingen som i princip hade tillgång till att koppla upp sig på internet och därmed så var det lönlöst att tänka på det, var dock ballt att man kunde söka ord snabbt och enkelt utan att bläddra på några böcker. År 1998 fick åtminstone vi i familjen tillgång till internet, jag var mest fascinerad över hemsidan http://www.bluemountain.com/ där man kunde skicka elektriska e-mail som rörde sig (ni vet, graulationer och så vidare)
Spela spel på internet var lönlöst att tänka på, datorer på den här tiden var asdyra. + 7000 kr för en dator.

2000-2004

Nu börjar internet komma igång på riktigt, alla hade tillgång till modem och de två första åren så använde man programmet Napster eller Kazaa, alla började ladda ner musik så det bara sprutade.

Dåtidens Facebook var Lunarstorm. I början av 2003 så fick vi bredband och alla börjar härochmed lira CS och Wc3 mot varandra. En annan typ av umgäng bildades, datorerna var fortfarande inte billigt och framförallt inte bärbara datorerna. Runt 2002-2004 så började man ladda ner filmer via DC++


2004-2008

Youtube,Spotify,Skype,Wikipedia (kanske fanns innan) och Facebook kom in just nu, de två första åren minns jag bara att youtube var påväg. Youtube blev som stört år 2006 och växte så stort att man idag kan hitta allt från hur man bygger ett pappersflygplan till att bli stenrik.
Facebook fanns ju såklart, men det var lite för komplicerat för att förstå sig på hemsidan, vill minnas att det inte fanns en översättning till svenska undera dessa åren.


2008-2010

Facebook tills max, alla börjar blogga, ingenting är privat. Alla vet vem du är utan att känna igen dig, alla kan på ett ungefär veta vad du har gjort i veckan iochmed att alla berättar det på sina bloggar och facebook.


Så, hur tror ni att det kommer att se ut år 2020?

Det skrämmer mig lite grann på ett sätt men samtidigt så hoppas jag verkligen att man först och främst kan på ett smidigare sätt betala sina räkningar och flytta över pengar.