I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Frågor om RAM-minnen!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2009-11-18 13:09

Frågor om RAM-minnen!

Jag har en dator som drivit en counter-strike server ett tag nu. Under denna tid har det suttit 512mb's RAM i den, vet inte märke såhär på rak hand.. Har nu installerat en Swat 4 server på samma maskin och det börjar gå segt på serverarna nu. Så det är helt enkelt dags för mer minne!

Nu till min fråga! Kan jag plocka ut det hur som helst för att kolla vad det är, eller finns det risk för att nån inställning skiter sig så det inte funkar alls sen när jag sätter tillbaka det? Spelar det någon roll vad det är för märke på nya minnet som jag sätter i sen om det är 512mb? Är det "plug-n-play" på ram minnen?

Tack på förhand!

DJ

2009-11-18 22:36
jag är inte expert men, du måste veta vilken typ av ramminne ditt moderkort stöder, då det finns en massa olika varianter. vilket os har du? 32bitars stödjer inte mer än 2048mb ram medans ett 64 bitars os stödjer 4gig. någon expert får gärna bekräfta detta angående hur mkt ram man kan trycka in till vilket os. men jag är hundra på moderkortsbiten iaf.
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"

2009-11-18 23:17
Det ska inte vara några problem att ta ut ett ramminne från en avstängd maskin och sedan sätta tillbaka det. Det ska också bara vara att sätta i det nya minnet i den lediga slotten och starta upp maskinen, för att det ska fungera.

Det du måste kolla innan du beställer minne, är vilken typ av RAM ditt moderkort stödjer. ex "DDR" eller "DDR2". Du måste se upp till hur många GB RAM som moderkortet stödjer. Det låter som att din burk kanske har några år på nacken, inte många datorer skeppas utan minst 2Gb RAM idag. Ditt moderkort kanske max stödjer 4GB fördelat på två platser och då är 2 x 2048MB det mesta du kan trycka in.

MR_EVIL har visserligen fel i sak, men är inne på rätt spår, när han menar att även operativsystemet sätter sina begränsningar. Har du ett 32bit operativsystem så kan du som mest adressera 4Gb RAM. Där i inräknat exempelvis ditt grafikkorts egna minne vilket i realiteten kanske innebär att du som max kan utnyttja 3,5GB RAM.
64bit ska i teorin kunna adressera: 16777216TB RAM

Med risk för att ha snurrat ihop det av trötthet här, så borde du ha tillräcklig koll för att uppdatera din burk nu :)
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-11-19 00:58
Jag är ganska säker på att det är DDR SDRAM nu när jag har kollat efter, och enligt den pålitliga källan internet ska den klara av max 2gb.. Så om jag hittar ett DDR 512mb minne ska det bara vara att köra då?

2009-11-19 01:01
Såg nu att det fanns 1000 olika varianter på detta. Ska försöka få upp en närbild på det imorgon så får ni säga mig vad det är för något! Tack så jättemycket för hjälpen hittills! :D

2009-11-19 01:29
friktion, cpun är väl mer intressant än operativsystemet vad gäller 64 vs 32 bit. Nog för att det skiter sig mer eller mindre oavsett, men cpun känns ju aningen mer kritisk :)

cry me a river!
--> thcrew

2009-11-19 11:19
joda

Absolut, men om han hade kommit fram till att hans dator kunde fixa 8gb så hade de vart lite synd om han kom hem å bara kunde utnyttja 3,5 :) Fast det är väl hyfsat ovanligt med processorer idag som inte fixar 64bitars os är det inte?

SaXoR P19

Det du kan behöva kolla upp är om ditt moderkort stödjer PC3200 (400Mhz) eller om du ska nöja dig med PC2700 (330Mhz). Det handlar om hur snabba dina minnen är.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-11-19 11:35
Vart kollar jag det? Och gör det något om man har ett för långsamt minne?

2009-11-19 11:46
Det blev mycket nu, men en fråga till! Kan jag sätta in ett större minne än 512mb? :)

2009-11-19 12:07
Länk till http://www.cpuid.com/cpuz.php

Kör detta programmet så får du veta det du behöver.
Vad du har för moderkort, hur snabbt ditt minne är osv...

Om du har ett minne som är långsammare än det andra så kommer båda minnena att köras i den lägre hastigheten.
Du kan sätta i ett större än 512 mb.
Vet inte om du har dualchannel på ditt kort, då ska minnena vara i samma stl för att det ska funka.

Vad heter ditt moderkort?

2009-11-19 12:32
Model: IBM
Chipset: Intel i845
Southbridge: Intel 82801BA (ICH2)
LPCIO: NS PC 87360

2009-11-21 00:34
Hur gick det, löste det sig? Om du lägger upp närbilder, ta på båda sidor av minneskortet. I vilket fall ska det gå bra med mer än 512 Mbyte.
Jag skaffade mig ett liv men nu har jag lagt det nånstans och kan inte hitta det. Fan också!

2009-11-21 07:50
Jag bara väntar på lönen och letar minnen.. Sjukt svårt att hitta några med samma form som ska passa (se bild 1). Om ni har något tips så får ni gärna posta! Ja har letat som fan. Lite bilder kommer här:

2009-11-21 17:24

2009-11-21 17:25
Fast jag vet inte hur mycket minne ditt moderkort klarar av...

2009-11-25 00:31
Bra bilder! Du har alltså: 512 Mbyte PC133 SDRAM, unregistered/unbuffered, CAS latency 2 (skrivs ofta CL2). Minnen med den specifikationen ska funka.

Dustin har exakt rätt sort, KTM0055/512 men prisvärdheten är tveksam. Du kan få en till liknande dator på Blocket för dom pengarna (938 kr plus frakt 59)...

Obs, långsammare minne med CAS Latency 3 (CL3) fungerar troligtvis inte ihop med din gamla minnesmodul.

Är osäker på om större moduler än 512 Mbyte funkar, men det är inte farligt för datorn att prova.
Jag skaffade mig ett liv men nu har jag lagt det nånstans och kan inte hitta det. Fan också!

2009-11-25 15:53
Jag hittade en dator i ett grovsoprum med ett 128 och ett 64 i.. Dom var samma form så jag satte i dom i min och det funkade :D så just nu är det 832mb i burken, men det duger så länge!

Tack så mycket för hjälpen! Jag tror jag har rätt bra koll nu om jag ska skaffa något större i framtiden :)