I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Behöver hjälp med datorn saknas fil i system32 går inte formatera!!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2009-11-14 16:15

Behöver hjälp med datorn saknas fil i system32 går inte formatera!!

När jag startar datorn så kommer det upp ett felmedelande där det står:

Det gick inte att starta windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:
<Windows-rot>\system32\ntoskrn1.exe.
Instalera en kopia av filen på nytt.

Jag har försökt starta system recovery och har även satt i en ny windows xp skiva för omformatering. Texten Tryck på valfri knapp för att boota skivan kommer upp då men när jag trycker på valfri knapp för att boota så händer inget och vad jag än gör så kommer detta felmedelande upp hela tiden.. behöver verkligen hjälp
Hur ska jag instalera någon fil när man inte ens kommer in i datorn och vart får jag tag på en sådan fil :S

Är inte så jätte high på datorer men behöver verkligen få denna att funka
mvh

2009-11-14 20:06
Felet att datorn inte reagerar vid "Tryck på valfri tangent" kan bero på att du har ett gamalt moderkort och kör ett usb tangentbord som börjar fungera riktigt först i windows?

Testa koppla in ett vanligt t-bord som inte går via USB så ska det nog fungera :)

2009-11-22 22:27
har testat med ett gammalt tangentbord utan resultat. kan det va så att moderkortet har gått sönder på något vis? har skaffat en ny hårddisk men går fortfarande inte boota eller komma in i bios. datorn är ganska ny

2009-11-23 00:59
"ntoskrn1.exe" är så vitt jag vet ett virus/trojan/backdoor. Kolla upp så att det verkligen är "ntoskrn1.exe" och inte "ntoskrnl.exe.

Men jag skulle vilja att du beskriver steg för steg vad som händer/har hänt. Att skriva "när jag startar datorn så kommer det upp ett felmeddelande" betyder egentligen väldigt många saker. Är det efter biosscreen, när windows laddas, vid inloggningsscreen?

Kan du överhuvudtaget komma in på ditt skrivbord?
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2009-11-23 14:31
ntoskrn1.exe stog det i medelandet.

när man startar datorn kommer det ju alltid upp text där man väljer att komma in i bios m.m. felmedelandet kommer alltid upp där innan själva windows har börjat ladda. antar det är biosscreen då

har dock bytt hårddisk nu och tagit ut den gammla som va C: och nu kommer inte detta felmedelande upp längre men det går fortfarande inte boota skivan med windows på. tangenterna vill inte funka har testat med både gammla tangentbord och usb. kan inte ens knappa in i bios.

2009-11-26 17:21
ingen som varit med om något liknande problem?? helt skummt
Skivsamlare

2009-11-26 17:26
Kan du välja att gå in i biosens konfigurationsläge? Detta torde vara ett bra sätt att kontrollera om det är fel på din windows boot-cd eller om det är fel på själva datorn. fungerar biosen så skulle jag rekommendera att du skaffar en ny windows boot-cd och testar med den (även om det inte är så troligt att felet skulle vara där). fungerar inte biosen heller så kan du börja misstänka antingen fel i din bios (en lösning där kan vara att flasha om med en ny version) eller fel/inkompabilitet i datorns hårdvara.
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2009-11-28 12:32
kan inte komma in i bios övht. har testat olika boot skivor men samma problem uppstår. flasha menas att man?
Skivsamlare

2009-11-30 18:24
Kommer du inte in i bios alls så tror jag att du kan få lite kött på benen här:
Länk till http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=562754
 http://www.kulturkompaniet.nu/