I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-10-07 14:36

AMD eller Intel?

Vad är det man ska köra på nu till en stationär dator? Fördelar och nackdelar? Funderar även kring 32 eller 64 bitars OS, går det att köra alla program på en 64 bitars?

Tacksam för svar!

2009-10-08 05:50
Majoriteten av 32-bitars program går och köra på 64-bitars, bland de 32-bitars som inte går köra på 64-bitars är anti-virusprogram, vissa mjukvarubrandväggar etc.

Faktiskt en riktigt bra fråga det där med CPU val då jag själv sitter här och svajar framåt och tillbaka, anser att Intel spran iväg från AMD med sina C2D när jag senast köpte dator till mig själv, men verkar som AMD kommit ikapp och presterar riktigt bra. Enligt kompisar som är mer insatta så är monsterCPU nr.1 just nu en Intel i7, som fått en lillebror i och med i5 nu, dock läste jag att i3 och i9 (som är sexkärnig CPU) är på gång, kan man förvänta sig prisdropp och när i så fall?

Tror man kommer faktiskt billigare undan med AMD (som alltid) och deras nuvarande CPU's levererar tillräckligt med kraft så det blir över.

2009-10-10 10:32
Jag är lite inne på en i5 faktiskt, ska tydligen inte skilja mycket i prestanda på en i5 och i7 i spel. Prisdropp lär det säkert bli, frågan är som sagt när!

AMD är billigare men jag har läst runt lite nu och de flesta säger att Intel är bättre och inte speciellt mycket dyrare. Blir helt klart en Intel för min del, förmodligen en i5 men kanske ska vänta lite och se om i3 och i9 kommer rätt snart.

2009-10-10 10:34
i9 väntas komma andra kvartalet 2010, så länge orkar iaf inte jag vänta!

2009-10-10 10:36
Kan även tillägga att den kommer kosta ca 999 dollar!