Netbook eller inte?
Ska köpa en laptop nu och är ute efter en som ligger under 6k Jag ska främst ha den till internet-stuff och skolarbeten men vill att den ska vara hållbar och kunna lagra en del musik och film etc. vill ha en någorlunda batteritid med. Tänkte först på en netbook, men eftersom jag snart ska flytta hemifrån kanske det är värdare att satsa på en vanlig laptop? eller tror ni att en netbook räcker eller är det bättre att ha det som en "andradator"? Det finns väl olika sorters hårdisk med har jag hört? flash, som är dyrare men mer hållbar, och vanlig som inte är lika hållbar men billigare? Har jag missuppfattat och vad är värdast? Jag är rätt lost, så har ni egna erfarenheter eller några tips vad man ska välja?
Sorry, did you say something? I couldn't hear you over the sound of my own awesomness...
Satsa på en vanlig laptop! Du kommer inte ångra dig. :) Svårt att se på film på en netbook.. Finns många bra laptops under 6k..
http://anjaparson.istheshit.net/ Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!
tack! :) lutar mest åt en vanlig laptop just nu med, vill kunna spela lite, även om det inte är några stora spel haha. Däremot undrar jag fortfarande lite med hårddisken?
Sorry, did you say something? <br>I couldn't hear you over the sound of my own awesomness...
Jag har en netbook, och den är perfekt för mina behov (surfa/chatta när jag inte orkar/vill sitta vid min stationära) men den kan kännas långsam ibland och tangentbordet är allt annat än bekvämt. Några spel är det inte på tal om så länge det inte handlar om 10 år gamla titlar. Den fungerar till det mesta men man känner hela tiden att en normalstor laptop skulle vara bekvämare att använda. Men man vill nog inte ha den som enda dator. Som soff-dator eller rese-dator fungerar den fint men inte för att spela/se film/skriva skolarbeten etc.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
3rdsoul P23 Tack för svaret, det är nog som du säger en bättre dator att ha som "andradator" vill dessutom att den ska kunna ta cd-skivor så det får bli en vanlig!
Sorry, did you say something? <br>I couldn't hear you over the sound of my own awesomness...
Kraven av MadMonk:
1. Internetstuff.
2. Skolarbeten.
3. Hållbar.
4. Lagra en "hel del" musik och film.
5. Någorlunda batteritid.
6. Andradator.
Netbook vs. laptop:
1: Båda kommer klara Internet fint.
2: Antar att vi snackar om officeprogram och inte om cad, 3d, photoshop. Båda klarar bra.
3. Här lär de lärda och tvista, men jag anser en netbook vara mer hållbar än en laptop. Netbooks är oftast strömsnåla och utvecklar väldigt låg värme vilket innebär att de är mindre känsliga för temperatur och klimatändringar. Dessutom för att matcha en netbook i pris så måste laptopen vara billing, vilket innebär väldigt billiga och förmodligen lågkvalitekomponenter. Dessutom dyra laptops med grym grafikkort och processor resulterar i känsligare och än mer värmeutvecklande komponenter.
4. Här har laptopen klar fördel, dock kan man även sätta oftast samma hårddiskar i laptops in i netbooks. Jag rekommenderar dock inte använda en laptop som lagringsutrymme utan skaffa en extern hårddisk. Ha kanske en 1.5-2 TB med strömadapter hemma och ha en 2.5" hårddisk på 500gb som kan vara portabel som drivs endast av USB.
5. Netbooken vinner helt klart. Dagens bästa batteritid på laptops är på Macbooks, även över dem vinner Netbooken. Asus EEE PC 901 (rätt modell?) har 7-8 timmar batteri, varav 6 timmar om man bara ser film. Ingen laptop kommer i närheten (med reservation för någon hejjagkostarhundratusenspännmenklararenminutmer)
6. Helt upp till dig vad du prioriterar, netbook är för mobilitet, laptopen ÄR större, otympligare och tyngre, har sämre batteri etc. Du kommer inte vara lika mobil. Netbooken HELT perfekt ha med sig till kompisen, skolan, jobbet, ut på stan, fikat etc. VARJE dag. Blir i stort sett som en mobiltelefon/mp3spelare. Haru väska med dig åker den automatiskt med.
En av de större limitationerna med netbooks jämfört med laptops är prestanda, det går att köra Photoshop på netbook, men är inte rekommenderat. Spel är bara och glömma. Vad du tappar i prestanda vinner du i uthållighet och mobilitet.
Det finns väl olika sorters hårdisk med har jag hört? flash, som är dyrare men mer hållbar, och vanlig som inte är lika hållbar men billigare? Har jag missuppfattat och vad är värdast? Det är upp till användaren:
Flash vs Hårddisk:
Pris: Flash är dyrare än hårddisk.
Utrymme: Flash har inte så mycket utrymme, du får faktiskt knappt något mer plats än operativsystemet och någon officeprogram. Hårddisken kan du få upp i rätt stora storlekar.
Prestanda: Flash är snabbare än vanliga hårddisken.
Hållbarhet: Flash klarar stötar, miljö och temperaturskillnader bättre.
Livslängd: Sägs att flash har kortare livslängd i och med flashteknologin, man kan bara skriva till en flashutrymme ett x antal gånger innan utrymmet är utslitet och man inte kan skriva mer utan fel eller inte kunna skriva alls. Vi snackar om några miljoner gånger. Hårddisken har däremot utvecklats i många år och har galen livslängd. Tänk på dock att hårddisken är mekanisk (har rörliga delar), så skakningar a la tappa i golvet och snabba temperaturändringar kan sabba disken snabbare (a la gå från jättevarm sommardag in i ett kylrum).
Ergonomi(?): Flash drar mindre el = längre batteritid.
Jag rekommenderar hårddisken personligen även om min roomie som ÄR kunnigare på datorer etc rekommenderar en kombination av Flashdisk och extern minihårddisk (2.5 tum på 500GB exempelvis). Anser att batteritiden man vinner inte är så överhängande stor.
Egen erfarenhet är att jag har snott med mig min polares tjejs Asus Eee PC Netbook flera gånger. Min egen laptop lämnar hemmet ytterst sällan.
Så lite kommentarer på vad andra skrivit:
Satsa på en vanlig laptop! Du kommer inte ångra dig. :) Svårt att se på film på en netbook.. Det är svårt och se på en film på en netbook om man är grovt synskadad. Jag har sett film på en liten iPodruta och på min mobiltelefon. Inga problem. En netbooks skärm är 20 gånger större om inte mer jämfört med dem. Det är ännu svårare och se en film på en laptop om man är på batteri på säg en buss eller tåg, filmen 2 timmar lång, batteriet slut efter en och en halv timme jämfört med film i mindre upplösning på netbook och kunna se 2 eller 3 filmer på raken.
Finns många bra laptops under 6k.. Stämmer bra, dock räcker de inte till om man ska vara någorlunda mobil pga dessa laptops har oftast så kass batteri att Ras Kass blir ledsen i ögat. Vem Ras Kass är vet jag inte, lät dock som en rapparnamn.
jävla teckenbegränsning på 6000 tecken:
del 2:
vill kunna spela lite, även om det inte är några stora spel haha Detta tog du inte upp i originalinlägget vilket ändrar på förutsättningarna, det går och spela 2D spel som inte använder 3D acceleration. Men Netbooks är verkligen inte för spel, inte ens för små spel. Typ det du kan spela på internet på sin höjd egentligen, kanske heroes of might & magic, ska höra efter med polarens tjej vad hon kan spela på sin asus.
Förresten fetare netbooks på väg nu under hösten, problemet är högre pris och de kryper in på laptopmarknaden tycker jag så fel och kalla dem netbooks.
3rdsoul skriver väl i sin inlägg. Netbooken är för mobilitet och inte för hemmaanvändande egentligen. Netbooken är inte smidig för fem öre heller angående skriva uppsats, men den är mycket bättre och ta med till skolan och skriva anteckningar på än en laptop som är stor o bökig. Dessutom livslängden är längre.
Du skrev att du har redan en dator så detta ska bli en andradator. Har du en dator som tar cd/dvd redan så varför ska du ha på denna? Går även köpa till en extern cd/dvd läsare som kan vara väldigt lätta och slimma.
Det du behöver göra är att ta en rejäl funderare om vad du ska ha och vad du prioriterar. För mig låter det som att du vill ha en ersättare till din stationära dator, men kommer ha den kvar för vad det nu än ska ha den kvar för. Är det så, go for laptop. Men ska du springa runt och ha med dig den så är netbooken mycket bättre.
Oj. Oj. Oj. Jag är mållös! :) Men jag röstar fortfarande för en laptop.
http://anjaparson.istheshit.net/ Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!
Kaneida Tack så hjärtligt för att du skrev ett så utförligt svar!
Jag får be om ursäkt att jag inte uttryckte mig tydligt nog, men det är alltså en dator som (förr eller senare) ska ersätta min stationära som jag har nu, då jag ska flytta hemifrån.
Just därför lutar det mer åt en laptop i nuläget eftersom den främst kommer bli just en "hemmadator". Mitt ex hade en asus eee och den var väldigt smidig och bra så när ekonomin tillåter inhandlas nog en sådan med.
Men om jag förstår dig rätt så bör jag ändå satsa på en vanlig laptop när jag bla vill kunna använda photoshop (förvisso på ganska oavancerad nivå) och spela några enkla spel som inte kräver så mycket.
Men när du som verkar knna din grej ändå är i tråden så skulle du väl kunna kolla på en dator jag eventuellt tänka lägga pengarna på? Det är priset jag kan lägga ungefär (tog nog i lite när jag sa 6k). Hade vart snällt om du kollade och sa om du tror det är prisvärt?
Länk till http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/74925?opendocument&markID=20-20-20 Tack
I så fall är det laptop som gäller för din del. Angående datorn så.. hmm jadu, är inte personligen jätteupphetsad direkt. Fattigt med minne: 2 x 1 gb = 2gb. Problemet är att Windows Vista i sig rekommenderas ha 2 gb för. Skulle rekommendera 4 gb minne aka 2 x 2gb. Processor: Intels fattigaste processorsegment (a la processorkraft) - det är den huvud"motorn" som gör beräkningar: klen processor = längre tid och starta upp program etc. Rekommenderar en vilken processor som helst ur Intel Core2Duo segmentet, till och med den billigaste där är bättre än vilken som helst av Celeron processorerna. Speciellt om man har Photoshop som kräver två saker, processorkraft och minne. Grafikkort: intels keffchipset som är fattigare än en lodis, en specifik ati/nvidia kort är rekommenderad från min sida. Datorn du har länkat är renodlad surfa på internet/skriva i ms word dator. Vänta gärna på åsikter från andra whoaanvändare dock innan du avfärdar datorn ifråga , då jag generellt har högre kvar på hårdvaran i och med mitt bakgrund inom spelvärlden där det krävs bra processor, minne och grafikkort.
Alltså du måste namedroppa några spel du kan tänkas spela på datorn, jag kan inte bedöma en datorns duglighet enligt mina preferenser.
Well, det blir som sagt inga hightech spel, spelar väl portal som högst och det klarar datorn jag har nu utan problem och den är från början av 2000 och var billig redan då. Jag gör ju som sagt inte så mycket mer än att surfa och lyssna på musik/kolla på film ibland och photoshop är inget stort intresse utan något jag mest vill ha tillhands för att kunna lägga text på bilder och andra enkla saker. Fanns samma dator med 4 gb minne med men den var även dyrare och eftersom det är mor som betalar kan jag inte pressa upp priset så mycket. Du vet inte några bättre datorer för samma pris? datorn jag har nu har 512 mb RAM-minne iaf så allt är väl uppköp när det gäller det.
Jag skulle tippa på att typ hälften som köper en netbook ångrar sig. Det är min snabba statistik jag drog ut ur mitt huvud.. Då alla netbook i regel har samma prestanda och det sitter galet klena processorer i dom tycker jag att dom inte duger till något alls. Sure visst funkar det att kolla internet, men tangentbordet är för litet, du kan inte göra något och det du kan göra på datorn funkar dåligt. Som extra surfdator sure.. Men har du en mobil med internet så behövs det ju inte och den får inte plats i fickan. Vill du sitta länge vid datorn så är den för liten o klen. sämsta skiten någonsin!
Jag säger inget! Läkerol, makes people talk shiet!
Hmm kanske datorn duger för dina behov trots allt då?
Om du ändå funderar göra köpet genom onoff, snacka med en säljare och fråga om den duger till och spela de spel du vill på och för photoshop. Om minnet räcker och att det är okej prestanda. Fråga även om demonstration om möjligt. Om han säger ta hem och prova a la öppet köp så se till att få det nedskrivet på papper med hans signatur.
För den summan du eftersöker så kan jag inte rekommendera någonting är jag rädd. Jag hoppas att andra whoaiter ger sina tips.
Bara för att jag skrev mycket och kanske verkade kunnig så är inte min ord lag, jag återger min synpunkt på det hela. Den summan du räknar med skulle jag investera i en netbook. En laptop skulle kosta minst dubbelt så mycket, förmodligen mellan 10 och 15 för att passa in i min värld och användning.
Lite åsikter då:
Tror följande är den billigaste hem/multimedialaptop för all around användande jag skulle kunna lägga pengar på från urvalet på onoff:
Länk till http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/73366?opendocument&markID=20-20-20 Sökte lite på grafikkortet som är på den och den ska tydligen klara av:
Counter Strike Source
TESIV: Oblivion
Mercenaries 2
Sims 3
Assassins Creed
Säger kanske inte så mycket då du kanske inte spelar dem, men vad det säger mig är att den klarar av okej att rendera/bearbeta 3D grafik så du ska kunna spela Portal och den är lite framtidssäker så du kommer kunna spela Portal 2.
Tänk på att du förmodligen kommer ha din laptop i 3-4-5 år och då kan det vara och undvara någon fylla och kanske den där tröjan för att ha råd med en 2000 kronor dyrare dator. Bara min åsikt.
Den Acern du länkar till plus den för 1200 mer är riktade till kontorsarbetsmarknaden och gör sig inte något vidare som en huvuddator i hemmet. Sorry jag är så dåligt på sådant.
Kaneida "Portal 2-scenariot" har slått mig. Det där med spara in på en tröja och fylla är inte så aktuellt eftersom jag inte har någon inkomst överhuvudtaget så finns det inget att spara in på tyvärr, men jag ska kolla på datorn du tipsade om, för som du sa så kan det vara kul att kunna spela portal 2 när det väl kommer. :) Tackar dig (och alla andra i tråden) åter igen för hjälpen.
ToyboY Stämmer, det är många som ångrar sin netbook köp så man kan hitta många i stort sett oanvända på beggatmarknaden och kan spara lätt 50% av affärens pris för något som är i stort sett sprillans nytt. Stämmer även att de är klena, klarar ju knappt hd video. Jag personligen brukar ha en axelväska eller rygga när jag sticker ut och då är det inga problem och stoppa ner en netbook. Dessutom pendlar man kollektivt eller ska åka iväg och dessa åkningar sker flera gång per år så är det extremt smidigt med netbook se film/serier på, kunna gå in på öppna wlan etc. speciellt smidigt i utlandet. Det är bra poäng du drar upp med mobilen, dagens avancerade nallar har just samma funktioner fast den är mycket mindre. Netbooken är dagens mobil utan samtalsmöjlighet (förutom internettelefoni då). Problemet dock med mobilerna är i många fall att ha wlan igång och din batteri tar stryk som få. Internet kan man få i luren till extrakostnader som kan överstiga en 3g dongel. Ska jag på föreläsning/möte är det extremt smidigt och ha netbook så man kan visa för kollegor något på skärmen a la redovisning eller anteckna med etc. Mobilen räcker inte riktigt till på den fronten, dessutom kan man hooka vissa netbooks mot projektor / tv skärm om de har tv-out/vga/dvi out. Ska iväg till Estland med bilen om några veckor, kommer ha med mig en netbook och en extern hdd och döda timmarna på båten med (åker själv + nykter förare). Tar med hörlurar och kommer ha filmkväll i hytten/ute på däck.
MadMonk Är det klent med pengar så skulle du kunna fundera med avbetalning om du inte har betalningsanmärkningar. den jag länkade till var väl 5815 spänn? / 12 = 485 spänn i månaden, lär tillkomma något trots 1 års räntefritt så det blir a la 500ing i månaden. Tar du på två år blire 250 i månaden etc. Kanske via en förälder? Aja lycka till :)
Kaneida Får aska hos mamma, det är trots all hon som betalar, studentpresent :) Återkommer imorgon, ska ut och kolla dator då!
MadMonk om du ska se dem i affären och så, be säljaren att köra igång något spel (helst portal) och office paketet samt photoshop, för att se hur den du länkade till presterar. Om det fungerar tillfredsställande för dig är det ingen anledning och slå på stora trumman. Ju billigare desto bättre, så länge det klarar av att leverera!
Kaneida Ska be att få testa eller iallafall låna hem på öppet köp (och be om underskrift som du sa). Frågan är väl om dom har portal bara :)
Kaneida Givetvis kan du hooka upp din netbook till en projj eller tv men oftast VGA-anslutning. Analogt och med extremt dålig upplösning då de flesta netbooks har som bekant den sämsta intelkretsen. Jag ser inte riktigt användningsområdet bara. Min macbook är 13 tum, perfekt size enligt mig. Precis lagom, skulle den varit 12" eller mindre så tappar man för mycket ergonomi. Hade den varit större så hade den ja.. varit klumpig och haft dålig batteritid. I runda slänga 4-5 timmar grymt mycket bättre skärmar in dom flesta pc-netbooks. Slipp värdelösa trådlösa nätverkskort som bygger på gamla G-tekniken som nästan alla netbooks har. Har man inte råd skulle jag delbetala. Köp en riktig dator istället. Folk blir verkligen jämt besvikna. Jag brukar upplysa mina kunder om att det är en extra dator och ingen fullvärdig dator. Dock ser folk bara en prislapp och tror dom kan se högupplöst material, spela spel, redigera bilder och film. netbooks är inte framtiden, så fort någon tillverkare gjort en netbook med bättre prestanda så har den oxå kostat där efter och då tappar folk intresset. Man kan ju fråga sig om man kommer skaffa nya intressen, skulle man ändå inte kanske vilja redigera film eller bilder? Kanske inte idag men om ett eller två år? Sällan vet man exakt vad man ska ha datorn till eller vilka behov som kan uppstå och har man då köpt skit så får man köpa en ny inom en snar framtid.
Jag säger inget! Läkerol, makes people talk shiet!
Vill även passa på att fråga om det här med att koppla till tv. Har kopplat min stationära till tvn och är otroligt nöjd med det,men hur funkar det med laptops. Måste man ha tv-ut för att det ska funka eller går att att styra ändå? Visserligen inte det viktigaste (med laptops kan man ju kolla och ha datorn i knät, men tv är väldigt praktiskt om man är flera eller olika anledningar inte vill sitta nära dom man kollar film med.)
MadMonk fråga i affären om den datorn har den möjligheten, är för lat för att googla. Toyboy Fast samtidigt så betalar du väl 10.000 och uppåt för din MacBook (som är btw de bästa laptopsen på marknaden) medans du kan få Asus Eee PC för 2000-2500 kronor. Du skriver 4-5 timmar, det med film i fullskärm? Program? Spel? Dessutom snackar vi om netbooks i storleken på runt 8". Macbookens 13" är bra, men ska du springa runt hela dagen eller dra på festival och säg fota och använda datorn till och tömma minneskortet på så kommer den extra storleken och viketn kännas. Redigera bilder och se film samt lyssna musik kan man köra via netbook, försök inte påstå annat. De nya netbooksen klättrar ju upp mot 12-13" nu i höst vilket är helt fel tycker jag. De ska stanna under 10".
höhö köpt dator nu iaf det blev en
sånhär !
än sålänge funkar den felfritt dom ca 20 minuterna jag använt den! YEY!