I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-07-31 15:21

Rädda min HDD

Hej!

Jo jag köpte en dator av min vän, hon hade 1 hdd i burken bara så jag flyttade över 2 av mina IDE hdd till den. de funka perfekt i 1 vecka, nu funkar bara 1 av mina.

Det stod att det blev något skrivfel på ena disken & varje gång jag ska starta datorn kommer jag bara till windows laddmeny (om man säger så?) sen startar den om igen.

Windows ligger inte på den hdden jag vill rädda. så förstår inte varför den inte går in i windows.
Jag måste ju in i windows så jag kan föra över allt från den hdd till min andra.
& just ja, stoppar jag i den HDD medans jag är i windows får jag bluescreen. har XP.

Nån som vet hur jag kan rädda den? eller är den nu borta?
Så synd ALLT precis ALLT av värde ligger på den, med mina bilder & annat.

Tack.-

Put My Willy Wonka In Your Chocolate Factory! ¯|_(º_o)_|¯ -Whatever

2009-07-31 17:34
ta med disken hem till någon annan å kolla om samma problem uppstår där.. kan vara nätagget som inte orkar driva bägge diskarna
mama said knock you out

2009-07-31 18:05
DegenereraD - Hade det fungerat i en vecka även om det var så att nätagget var för klent ?
Niceness!

2009-07-31 20:51
& just ja, stoppar jag i den HDD medans jag är i windows får jag bluescreen. har XP.

utveckla det där så man förstår vad du menar tack. stoppar du i hårddisken medans datorn är igång ???
ifall så är fallet är det inte konstigt om du får bluescreen, man kan inte stoppa in en hårddisk i en dator som står på, skulle inte förvåna mig om du nu tack vare denna stjärnidé har förstört disken permanent istället..

men antagligen måste du bygla om den hårddisken som du vill starta windows på, så att biosen väljer att starta windows på den fungerande hårddisken och inte på den trasiga dvs.

men får du inte igång windows på någon utav diskarna? eller är det bara den ena som strular?
du har ju beskrivit ditt problem med årskurs 1 svenska så man förstår ju knappt vad du yrar om :(
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-07-31 22:58
Ser inte riktigt vad felet är push.

Men iaf, vi gör såhär så att du förstår!

HDD1: Windows (Inget fel)
HDD2: Inget windows (Den det är fel på)
HDD3: Inget windows (Inget fel)

Har jag HDD2 ikopplad går inte windows igång.
HDD2 har alltid varit en slave för lagring av saker bara.

Eftersom allting har funkat bra så är det inget fel på bootningsinställningarna i Bios.

Så, varför blev det såhär?
Put My Willy Wonka In Your Chocolate Factory! ¯|_(º_o)_|¯ -Whatever

2009-08-01 01:33
tanka någon liveskiva eller bootskiva med någon diskcheckvariant å kolla läget med den ? google is your friend.
Niceness!

2009-08-01 02:50
vad höll du på med när felet uppstod? som det låter så är det antingen något mindre fel, kanske något med filsystemen på diskarna som har knasat, kanske rentav kraschat på den disken som inte fungerer (hd2 dvs).
men för att utesluta möjliga orsaker till problemet bör du testa att koppla in hd2 i en annan dator, en väns lr om du har en annan burk står hemma.
blir det samma fel igen så är det antagligen bara formatering som lär hjälpa, förutsatt att det inte är ett hårdvaru fel men det är mindre troligt.
vad som gör hela grejjen såpass underlig är att du får igång windows med hd1, iaf så längde du inte kopplar in hd2 då slutar windows fungera.. låter väldigt underligt det där.
formaterade du om windows på datorn innan du stoppade in dina gamla hårddiskar i den? (hd2 å hd3 dvs)
det kan vara så att du behöver formatera om windows för att det ska fungera med dom nya diskarna. kan vara nått med drivrutinerna som har bängat ur sig eftersom du bara flyttade över hårddiskarna direkt från den gamla burken till den nya (förutsatt att det var det du gjorde nudå..)
innan du har uteslutit att det inte är själva datorn du har hd2 inkopplad i som det är nått fel på så har jag inga fler förslag. testa hårddisken i någon annan dator.
men på rak arm tror jag att det enda du kan göra är att formatera alltihop, även om du får det att fungera rekommenderar jag att du gör backups direkt och sen formaterar å installerar om allt på nytt innan du fortsätter.
för även om du får det att funka nu igen med någon random lösning, så är det inte säkert att problemet är permanent löst, istället kanske du åker på en hårdvaru krasch nästa gång, och det vill du verkligen inte det kan jag lova! :S
gl hf!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "